Toinen nimi kutsumanimenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Onko kellään/kenenkään lapsella? Onko ollut hankala?

Päästiin nyt viimein yhteisymmärrykseen lapsen nimestä,mutta nimet sointuvat paremmin "väärinpäin",eli niin että kutsumanimi olisi toisena nimenä. Pitääkö siis antaa hölmömmältä kuulostava nimi (eli nimet huonosti päin :D) vai annetaanko kutsumanimi toiseksi nimeksi.

Mitä hankalaa siinä nyt on? Virallisissa yhteyksissä "kutsumanimi alleviivattava" ja muutenhan vain sitä kutsumanimeä käytetään.

Tunnustan, vaihdoin nimeni, en siksi, että olisi ollut hankalaa, vaan siksi, että en pitänyt ensimmäisestä nimestäni, joka siis ei ikinä ollut kutsumanimeni (ja jota ei oikeasti ikinä edes käytetty... eli turhan vuoksi vaihdoin). Ja nyt rotla rimmaa.

Mietin että onko ihmisten vaikea tajuta että lapsen nimi on vaikka Emma Katariina ja Katariina on se kutsumanimi? Lapselle tulossa tuon tyylinen nimi ja Katariina Emma taas kuulostaa tyhmälle ja kaksi nimeä nimenomaan haluamme lapselle.

Tiedän ihmisiä, jotka käyttävät ihan aina muuta kuin ensimmäistä nimeään kutsumanimenä. Kyllä minusta voi niin tehdä. Jos rimpsu rimmaa paremmin toisin, niin sitten kutsumanimi on toinen tai kolmas nimi. Ihan miten itse haluatte. Tunnustan kyllä, että itsekin haluaisin lasteni kutsumanimen olevan se ensimmäinen nimi, mutta minkäs sille voi, jos se rimpsu rimmaa paremmin toisin. Tähän asti ollaan oltu onnekkaita, ja ollaan saatu rimpsu rimmaamaan hyvin ekalla, ja kutsumanimellä. :) Onhan monella sellainen lempinimikin ihan vauvasta asti, joka ei ole yksikään niistä nimistä.

Mulla on kolme etunimeä, kouluikäiseksi asti mua kutsuttiin toisena olevalla nimellä kunnes itse päätin että alan käyttää sitä ensimmäistä.

Aikaa on mennyt melkein 30 vuotta ja edelleen on olemassa muutama ihminen joka kutsuu mua kaikkien vuosien jälkeen vieläkin sillä aikoinaan ensiksi käytetyllä toisella nimellä :)

minulla on kolme etunimeä, joista keskimmäistä käytän kutsumanimenä. Ongelmia ei ole ilmennyt toistaiseksi vielä koskaan. Joskus kun soittavat virallisia puheluita ja vastaan kutsumanimelläni, niin kysyvät onko puhelimessa nyt ja sanovat ensimmäisen nimeni, olen vastannut että juu, mutta kutsumanimeni on tämä ja ovat sitten sinne korjailleet.

Ehkä mä sitten itse teen tästä ongelman vaikka tää ei ongelma olekkaan:D Tuntuu vaan itsestä hassulta kun tottunut siihen että etunimi on kutsumanimi. Mietin vaan ristiäisiä kun nimi sanotaan niin pitää sitten heti sanoa että se toinen nimi on sitten kutsumanimi.

Ehkä mä sitten itse teen tästä ongelman vaikka tää ei ongelma olekkaan:D Tuntuu vaan itsestä hassulta kun tottunut siihen että etunimi on kutsumanimi. Mietin vaan ristiäisiä kun nimi sanotaan niin pitää sitten heti sanoa että se toinen nimi on sitten kutsumanimi.

Miksi? Eikö pappi voisi sanoa jossain kohdin puhettaan tyyliin "Katariina...blaa-blaa-blaa" sen jälkeen, kun on käyttänyt kastetta antaessaan koko rotlaa "Emma Katariina se-ja-se, kastan sinut jne"?

tulisi siinä ilmi.

Käsket papin sanoa ensin sen koko nimen, olkoon nyt se Emma Katariina ja sitten puhuttelemaan sen jälkeen lasta loppuissa puheissaan ja esiintyvissä yhteisissä rukouksissa Katariinana, luulisi tulevan selväksi.

Niimpä taidan tehdäkkin! Kiitos vaan,tää palsta tuntuu tietävän kaiken :D Ehkä se tulis sillä tavalla selväks jopa itsepäiselle anopille joka pitää kutsumanimeä ihan idioottimaisena.

Meillä oli tyttärellä kutsumanimenä se toinen nimi juuri samasta syystä että nimet sointuivat paremmin niin päin. Olisimme kutsumanimen lisäksi halunneet toiseksi nimeksi sellaisen joka oli Suomessa harvinainen. Sitä ei paikkakuntamme maistraatissa hyväksytty emmekä kerenneet sitten hakea lupaa sieltä jostain isommalta taholta. Niimpä keksimme äkkiä uuden etunimen ja laitoimme toiseksi nimeksi sen minkä halusimme kutsumanimeksi.

Mutta kyllä se hankalaa nykypäivänä on kun tietokoneet on niin tyhmiä että sinnehän ei saa kirveelläkään merkintää kumpi on kutsumanimi. Niinpä kaikki viralliset paperit tulevat aina sillä ensimmäisellä nimellä. Lääkärissä kutsutaan ensimmäisellä nimellä, neuvolassa ensimmäisellä nimellä. Jotenkin rasittavaa oli, joten päädyimme tytön kanssa yhdessä siihen että vaihdamme toiseksi nimeksi jonkun muun ja ensimmäiseksi tuli tämä kutsumanimi sitten.

Ei olisi varmaan liian vaikeaa jonkun ohjelmoida tietokoneisiin jonkinlainen merkki kutsumanimen kohdalle tai se vanhanaikainen alleviivaus. Mutta sitä odotellessa me päädyimme tähän ratkaisuun.

Ei se varmaan mitenkaan kamalan hankalaa ole jos kutsumanimi n toisena, mutta helpompaa kuitenkin jos ensimmaisena. Syita: "eihan niita melkein koskaan kuule yhdessa/kayteta koko nimea". Ja juuri sen takia; onko sen niin valia jos se rimpsu ei rimmaakaan niin taydellisesti? Sita koko nimea kuulee NIIN harvoin, etta itse antaisin kylla varmaan ensimmaiseksi sen minka haluan kutsumanimeksi vaikka rimmaisi vahan heikomminkin.

Mun siskolla on.Ei siinä mitään hankalaa ole,jotkut viraston kirjeet tulee ekan nimen mukaan..

Tosin en oo siihen pitänyt 16 vuoteen mitään yhteyttä..en tiijä onko tilanteet muuttuneet

Minulla on kolme nimeä ja viimeinen niistä kutsumanimenä, eli Katariina :) Monesti tulee postia merkittynä sillä ekalla nimellä ja kyllä on saanut kouluissa yms. korjata että viimeinen nimi se on kutsumanimi... Vaikka kuinka alleviivaa sen Katariinan. Eipä siitä ikinä haittaa ole ollut eikä ole tullut epäselvyyksiä, raivostuttavaa se vain on :D

minulla on ollut yli kolmekymmentä vuotta toinennimi kutsumanimenä. ainut ongelma on se että esim. lääkärissä ei meinaa itse muistaa ja tunnistaa omaa nimeään kun harvoin käy=)
monelle tutulle on tullut yllätyksenä että "oikea" nimeni onkin muu...
saa nähdä miten käy lääkärissä kunhan sukunimikin vaihtuu=) =)

[QUOTE="vieras";25084606]minulla on ollut yli kolmekymmentä vuotta toinennimi kutsumanimenä. ainut ongelma on se että esim. lääkärissä ei meinaa itse muistaa ja tunnistaa omaa nimeään kun harvoin käy=)
monelle tutulle on tullut yllätyksenä että "oikea" nimeni onkin muu...
saa nähdä miten käy lääkärissä kunhan sukunimikin vaihtuu=) =)[/QUOTE]

Mulla aivan sama! :)

Mulla on useampi opiskelukaveri, joilla on yliopiston sähköpostiosoite vähän omituinen, kun kutsumanimi ja etunimi on erit ja sähköpostiksi on automaattisesti generoitu etunimi.sukunimi@yliopisto.fi. Käsinhän tuo olisi helppo korjata, mutta kun yliopiston tietokonekeskus ei suostu.

Mutta pikkuongelmiahan nuo on...

Yhteistyössä