Toinen munasarja poistettu, kohtalotovereita?

Heippa!

Olen 20-vuotias, lapseton nainen. Olen ollut ilman pillereitä helmikuusta 2012 asti. Pari kuukautta sitten mulla todettiin suuri (10cm halkaisijaltaan) kysta toisessa munasarjassa, ja se kipuilikin jonkin verran. Eilen kysta sitten leikattiin tähystysleikkauksella, ja samalla jouduttiin poistamaan koko vasemmanpuoleinen munasarja, koska siinä ei ollut enää ollenkaan tervettä kudosta. Kysta oli suurempi kuin mitä ultralla arvioitiin, täytti koko pikkulantion eli n. vauvan pään kokoinen. Kohtu ja oikeanpuoleinen munasarja näyttivät terveiltä, ja vasemmanpuoleinen munajohdinkin jätettiin paikoilleen.

Onko täällä ketään kohtalotovereita, joilta on poistettu toinen munasarja?
Lapsi olisi toiveissa, jännittää hirveästi että tärppääkö nyt heti kun kysta poistettiin, vaikka toinen munasarja lähtikin mukaan... Se möllykkä on kuulemma estänyt raskautumisen aiemmin, koska on ollut niin iso ja jollaintapaa sitte estänyt munasolun hedelmöittymisen...

Olisi kiva kuulla muiden ihmisten kokemuksia, onko raskautuminen onnistunut heti kystan poiston jälkeen ja muutenkin leikkauksesta tervehtymisestä :)
 
"riiapauliina"
jos jotain kiinnostaa, niin saa ruveta seuraamaan blogiani, jossa kerron tästä tilanteesta enemmän ja kuinka elämä tulee sujumaan munasarjan poiston jälkeen. toivottavasti jossain välissä saan kertoa myös positiivisia uutisia. :)

http://purppuroitapilvilinnoja.blogspot.fi/
 
Hei riiapauliina,

Minulta on myös poistettu vuosia sitten toinen munasarja kystan takia, olin silloin sinua pari vuotta nuorempi. Jouduin tuolloin sairaalaan akuutin vatsakivun vuoksi, ja ultrassa löytyi sitten kysta, joka oli kiertynyt ja piti poistaa. Kokoa sillä oli n. appelsiinin verran poistettaessa. Samalla jouduttiin poistamaan toinen munasarja kokonaan. Tuolloin minulle vakuutettiin, että mitään huolta ei ole, sillä raskautuminen onnistuu erinomaisesti myöhemmin myös yhdellä munasarjalla. Myöhemmin eräs toinen gynekologi kehotti aloittamaan yrityksen ennen kuin täytän 30, että mahdolliset ongelmat huomattaisiin ajoissa.

Nyt vuosia myöhemmin (juuri ennen kolmeakymmentä) tuli sitten yritys ajankohtaiseksi, ja mietiskelin että mitenkähän käy kun on vain yksi munasarja. Hyvin kävi: raskauduin heti ensimmäisestä yrityskierrosta ja nyt tässä mennään jo raskauden puoltaväliä!

En siis olisi sinuna huolissani, kun olet vielä noin nuorikin! Yhdellä munasarjalla voi raskautua aivan mainiosti :)
 

Yhteistyössä