Toinen lapsista tarhassa, toinen pph:ssa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KooÄr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KooÄr

Vieras
Hei!

Ajattelin teiltä kysellä, onko kokemusta siitä, että toinen lapsista on tarhassa ja toinen pph:ssa? Kuinka on toiminut, hyviä ja huonoja puolia?

Meillä siis kaksi lasta, tyttö 4 v ja poika 1 v. Hakemus on pojan astman ( lääkärin suositus ) vuoksi laitettu pph:oon. Jo aiemmin mietin, että tytölle varmaan tarha olisi kumminkin se parempi paikka, oppisi enemmän sosiaaliseksi ja siihen, ettei hän ole se, joka aina leikeissä määrää :) Ja helpompi varmasti sitten eskarikin aloittaa, kun on jo ryhmässä ( isommassa kuin pph ) oppinut toimimaan.

Kertokaahan omia kokemuksia omaavat jotain :)

Eihän siinä muuta ongelmaa ole kuin kuljetukset. Jos itse on valmis tällaiseen järjestelyyn, varmasti onnistuu. Joskus sisarusten erottaminen voi olla hyväksikin.

Meillä ollut näin, mutta vasta eskarivuonna. Minusta ei ole edes tarvetta sitä ennen erottaa sisaruksia. Isommasta olisi myös turvaa pienemmälle siellä pph.llakin. Kuljettaminen oli raskasta jo sen yhdenkin vuoden.

Mun ystävällä oli toinen lapsista pph:lla (meni hoitoon alle vuoden iässä ) ja toinen pk:ssa (meni hoitoon 3½ v iässä suunnilleen). Ei hän ainakaan sanonut siitä mitään negatiivista koskaan :). Nyt se pienempikin on jo yli 3 v ja siirtyi päiväkotiin.

Omat lapseni ovat pk:ssa, mutta eri rakennuksissa (saman pk:n eri yksiköissä ). En missään nimessä olisi halunnut heitä samaan ryhmään tai välttämättä edes samaan rakennukseen: esikoisella on oikeus nauttia hoitopäivästään ilman, että huolehtii pikkuveljensä pärjäämisestä, ja meillä se olisi mennyt siis nimenomaan siihen että esikoinen huolehtii pienemmästä ja puhuu tämän puolesta - ja siihen, että pienempi seuraa siskoaan ja tämän kavereita kuin hai laivaa. Nyt molemmilla on ollut omat kaverit ja ikäänkuin oma rauha, ja se on hyvä :)

Eri paikkoihin kuljettaminen on raskasta.
Sisarusten erottaminen voi olla hyvä juttu.
Laittaisin pph:lle hoitoon vain, jos olisi etukäteen tuttu, muuten mieluummin päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pointteja:
Eri paikkoihin kuljettaminen on raskasta.

No jaa....
Mun mielestä oli paljon raskaampaa kuljettaa lapset samaan paikkaan varahoitoon (matkaa alle kilometri) kuin kuljettaa heidät omiin hoitopaikkoihinsa (toinen näkyy kotiovelta eli on ehkä 30-50 metrin päässä, ja toinen on parinsadan metrin päässä ).

Riippuu siitä, missä ne eri paikat sijaitsee kotiin ja toisiinsa nähden :)

Meillä oli tyttö 3v päiväkodissa ja poika 2v pph:lla. Toimi tosi hyvin, sai neiti touhuta tarpeeksi ja pojalle oli hyväksi totuttelu hoitoon vähän pienemmissä kuvioissa. Nyt tosin muuttivat samaan päiväkotiin muuton vuoksi.

Mulla oli ensin nuorempi pph:lla ja isompi päiväkodissa, sitten nuorempi päiväkodissa ja isompi eskarissa, sit nuorempi eskarissa ja isompi koulussa. Ensi viikolla nuorempi aloitta koulun joten ovat sitten muutaman vuoden samassa paikassa =)
Mä oon tietoisesti tehnyt nämä valinnat, meillä on toiminut tosi hyvin matkaa eri hoitomuotojen välillä on ollut enimmillään 2 km mutta kun autolla kuskaan ja molemmat on työmatkan varrella ei siitä oo ollut mitään haittaa.

Toimi tosi hyvin ja molemmat ovat saaneet ikäistään seuraa ja iälleen sopivaa hoitoa, jos nyt pitäisi valita niin tekisin samoin

Isompikin olis päässyt silloin pph:lle mutta pph:n suosituksesta laitettiin päiväkotiin, hän suositteli asiaa siksi että hänellä ei olisi ollut sopivaa leikkiseuraa kun tiesi ryhmänsä ikäjakauman + ryhmässä oli vain poikia joten hänen mielestään 4v voisi kaivata myös vähän "tyttöjen juttuja" tai ainakin meidän 4v neiti

Yhteistyössä