Toinen lapsi?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-83

Vieras
Heips. Ajattelin ihan vaan kertoa haaveestani,ja kysäistä samalla kuinka teidän muiden asiat on sujuneet kahden lapsen kanssa?! Poikani on nyt 1v 3kk ja haaveilen toisesta lapsesta.Minua vaan mietityttää tulevaisuus raha/työasioiden kannalta...Kuulostaa tyhmältä ajatella ettei tekisi toista lasta raha-asioiden takia,mutta kyllä ne pistävät väkisinkin miettiin.Olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja käyn iltaisin töissä (muutaman tunnin)kun mies tulee kotiin,mutta entäs kun tulee toinen lapsi?Äitiysrahalla pärjäisimme joten kuten,mutta hoitovapaalle jääminen ei enään onnistuisi toisen kanssa.Hoidettuani 2 lasta päivällä,tietäisin,että illalla en jaksaisi enää töihin lähteä!!!Eli,vaikea asia...Sydän sanoo toista ja järki toista...Kiitos jos jaksatte kertoa omia kokemuksianne!

Suosittelen toisen lapsen tuloa melko pienellä ikäerolla.Se on lapsen kannalta vaan hyvä,että on seuraa.Ja äiti pääsee myös helpommalla,ku lapset leikkii keskenään,ku kasvavat.
Mulla on pojat n.1v.2kk ikäerolla ja oon tyytyväinen siitä.
Ollaan pärjätty pienillä tuloilla.Sitä vaan joutuu laittaa menot uuteen järjestykseen...

Heippa! Meillä sama tilanne paitsi että olen jo raskaana. Ikäeroa tulee 1v11kk. Äitiysrahakauden jälkeenhän saat hoitorahaa pienestä ja sisaruslisää esikoisesta. Eli tulot siinä vaiheessa ovat hieman isommat kun nyt tällähetkellä. Jos saat kuntalisää niin siinä ainakin meidän kaupungissa on myös sisaruslisä.
Pienillä tuloilla pärjää kun järjestelee asiat hyvin. :)

Meillä myös sama tilanne....ja uusi raskaus onkin jo puolimatkassa. Ikäeroa tulee 2v. Ja pienellä rahalla on sitten todellakin pärjättävä...uskon kuitenkin kaiken menevän hyvin.

Samoja asioita olen itsekin pähkäillyt. Tosin minulla eka vasta 7kk.
Kuvitellaanpa: Sitten kun ä-loma toisesta loppuu, niin eikös ekasta saa kotihoidontukea sen reilut 290 ja toisesta jotain 80? Miinus verot tietysti. Sitten lapsilisää 100 ja 110. Nämä yhteensä tekee jotain... 520 euroa? (Laskin veron 16%...)
Onhan se aika vähän äitiysrahaan verrattuna ja etenkin palkkaan verrattuna, mutta hmm, ehkä sillä tulisi toimeen, jos tosiaan pienentäisi lainanlyhennystä tai ottaisi vaikka ihan lyhennysvapaata...
(Niin, meillä menee nytkin lapsilisät elämiseen, ei jää säästöön lapselle.)

kyllä se raha toi olisi ja jos asuu kaupungissa/kunnassa jossa vielä kuntalisä, niin aina se plussaa olisi!!

Kuitenkin tarha maksut kahdesta olisivat n.350€ ja jos on pitkä työmatka, niin siihenkin menisi sitten ""extra rahaa""...

Ja lapset ovat kuitenkin pieniä vain hetken, niin kyllä sitä tosiaan aika pienellä tulee toimeen =)

Yhteistyössä