toinen lapsi syntyy pian,onkos jotain vinkkejä antaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niina22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

niina22

Aktiivinen jäsen
27.01.2007
1 773
0
36
Mikä helpotti sinun elämääsi?

Oisko jotain hyviä vinkkejä antaa mulle

esikoiselle (2,5v) varattu kassiin jo uusi suosikki video ja uus paita,mikä vois vielä helpottaa mustasukkaisuus kohtauksiin?

:)

hellitte vanhempaa kahta kauheammin kaikissa mahdollisissa väleissä. Otat isosisarruksen kaikkiin touhuihin mukaan (vauvanhoito, siivous, ruoanlaitto) Kyseisiin tehtäviin lapsi saa tärkeät tehtävänsä esim. vaippavaraston täyttö, pölyjen pyyhintä, perunan kuorien laitto biojäteastiaan. Meillä meni aivan loistavasti. Niin ja niin kauan kuin mahdollista, häiritsemättä vauvaa, luimme imettäessä satuja.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
hellitte vanhempaa kahta kauheammin kaikissa mahdollisissa väleissä. Otat isosisarruksen kaikkiin touhuihin mukaan (vauvanhoito, siivous, ruoanlaitto) Kyseisiin tehtäviin lapsi saa tärkeät tehtävänsä esim. vaippavaraston täyttö, pölyjen pyyhintä, perunan kuorien laitto biojäteastiaan. Meillä meni aivan loistavasti. Niin ja niin kauan kuin mahdollista, häiritsemättä vauvaa, luimme imettäessä satuja.

Tää on hyvä,pitää muistaa :)

Mun tytär oli 1v2kk toisen lapsen syntyessä. Aluksi mustasukkaisuutta ei juuri ollut. Tyttö pusutteli vauvaa ja halaili. Välillä kävi pamauttamassa vauvaa lelulla päähän. Nyt on tullut enemmän pikkuveljen kiusaamista, kun iät ovat 2v5kk ja 1v2kk, tukistamista,tönimistä,puremista,lyömistä.
Olen pyrkinyt siihen, että annan molemmille lapsille päivittäin kahdenkeskistä aikaa. Tällätavoin huomionhakeminen ikävillä tavoilla on vähentynyt. Tytär kovasti odottaa uutta pikkuveljeä ja höpöttelee, että hän sitten laittaa vauvalle hatun ja vaipan :laugh: Saas nähdä mitä tästä sitten tulee, kun lapsia on kolme, saman ikäeron välein.
Rv 35+2

Meillä meni kakkosen synnytysreissu hieman hankalaksi ja olin pitkään erossa ekasta lapsesta (2-vuotias). Olin myös tosi huonossa kunnossa ja ei musta ollut paljon touhuamaan isomman kanssa. Oletin, että tulee hankaluuksia ja mustasukkaisuutta. Ei sitten kuitenkaan tullut. Mies oli isyyslomalla ja se hoiti paljon isompaa. Se varmastikin auttoi. Isompi oli myös paljon vauvan hoidossa mukana. Vauva onneksi nukkui paljon ja näin ollen sitä aikaa jäi isommalle reilusti.

Varauduin kaikkeen mahdolliseen, mutta ongelmia ei ollutkaan. Isompi sisarus ihastui heti vauvaan, auttoi hoitamisessa omatoimisesti ja leikitti innoissaan vauvaa. Vauva nukkui hyvin ja arki oli kivaa :)

En halua pelotella, ja ehkä teillä on eri tilanne kun isosisko on jo vanhempi.. Meillä tytöt syntyi 1,3 kk.ikäerolla, ja alku oli todella rankkaa! Kävi mielessä että mihin olen ryhtynyt.. Esikoinenkin oli vielä melkein "vauva", äidissä kiinni kovasti ja todella mustasukkainen. Molemmats syötettäviä, puettavia, vaipoissa, huonounisia.. Ihmeesti vaan kaikkeen tottuu ja nyt kun nuorin on 8 kk, niin esikoinen on kovasti reipastunut ja oppinut kaikkea uutta. Mustasukkaisuuskin on vähentynyt. Sen huomaan että esikoinen tarvitsee ihan kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa joka päivä. Usein jätän vauvan isälle, ja käydään esikoisen kanssa ulkoilemassa, joskus hampurilaisella, uimassa yms."isompien juttuja"vaikka eihän tuo vielä kahta vuottakaan ole.. Tsemppiä teidän perheelle, ja varmasti asiat alkaa sujumaan vaikka alku olisi rankkaa. Itse olen isossa perheessä kasvanut ja olen aina pitänyt sisaruksia rikkautena, ollaan sitten ainakin yksi sisarus annettu lapsillemme!

Yhteistyössä