Suosittelen ihan oman jaksamisen kannalta odottamaan uusiin hoitoihin menemistä siihen asti, kunnes vauva on 1-vuotias.
Ensinnäkin, vauva on pieni vain hyvin lyhyen aikaa! Nauti vauva-ajasta täysin rinnoin! Se voi olla vaikeaa, jos samalla joutuu stressaamaan hoitoaikataluista, hormonipistoksista, ultrista, jne. Lapsen saaminen muuttaa elämääsi monin eri tavoin, osaa et voi edes kuvitella vielä! Alkukuukaudet voivat olla raskaita valvomisen, hormonitoiminnan muutosten, synnytyksestä toipumisen ja kokonaan uuden elämänvaiheen alkamisen vuoksi. Anna itsellesi ja kehollesi aikaa levätä. Silloin uusien hoitojen onnistumisen ja uuden raskaudnen mahdollisuus on varmasti parempi!
Jos imetät, ei hoitoja yleensä aloiteta ennen kuin imetys on loppu. Ainakin julkisella puolella suositellaan 1-2 kk:n odotusta imetyksen lopetuksesta ennen uutta hoitoa. Voit yllättyä siitä, kuinka mukavaa imetys on. Haluaisin myös, että mietit, onko oikein tätä tulevaa esikoista kohtaan, että lopetat imetyksen (joka voi olla hänelle ja sinulle tärkeää),
mahdollisen pikkusisaruksen vuoksi? Tosiasia on, ettet voi olla varma, tuletko enää uudelleen raskaaksi. Pienempi sisarus on varmasti esikoiselle rakas, vaikka ikäeroa tulisikin 2-3 vuotta. Voi tietysti olla, ettei imetys teillä onnistu, mutta kannattaa ehkä lähteä ajatuksesta, että se onnistuu! Positiivinen ajattelu auttaa paljon!
Ymmärrän kyllä, että pohdit näitä asioita. Olen itse nimittäin ollut (ja olen edelleen) samassa tilanteessa. Meillä esikoinen sai alkunsa lapsettomuushoidoista, ja olemme aina halunneet 2 lasta. Päätin kuitenkin, että tämä jo olemassaoleva esikoinen on minulle tärkeämpi kuin mahdollinen pikkusisarus, jonka saamisesta ei ole mitään varmuutta. Olen siis mieluummin nauttinut esikoisen vauvavuodesta kuin stressanut hoitoja. Iloisin mielin ja äärimmäisen tyytyväisenä ratkaisuuni olen nyt lopettelemassa imetystä ja suuntaamassa toiveita uusiin hoitoihin, kun esikoinen täytti vuoden.
Tsemppiä ja onnea raskauteen ja tulevaan vauvavuoteen!