Toinen lapsi, koska yrittäminen voi alkaa? Lapsettomuus taustalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heka"

Vieras
Hei, tyhmä kysymys varmaan joillekin mutta toivottavasti apua löytyy. Odotan esikoistamme jonka saimme alulle lapsettomuushoidoilla. Jos kaikki menee hyvin ja meille suodaan toinen lapsi niin koska on käytännössä mahdollista alkaa synnytyksen jälkeen yrittämään toista? Olettaen siis että synnytyksestä palautuu normaalisti ja imettää max 3kk. Joudumme siis menemään hoitoihin taas niin siksi ajoitus on tärkeää koska ikää on jo yli 30 emmekä voi saada luomulasta. Tiedättekö muuten onko toisen lapsen kohdalla julkisen puolen hoitoihin sama "pakko olla vuosi yritystä takana" että pääsee edes jonoon?

Periaatteessa vaikka heti. Luonto kyllä on hoitanut sen fiksusti, että yleensä ei nyt heti ekan 4 kk aikana tule ovulaatiota. Mun mielestä noilla tiedoilla pääsette suoraan julkiselle sit hoitoihin.

Mistä tulee tuo "... ja imettää max. 3kk"? Siis miksi olet jo etukäteen päättänyt, ettet imetä pidempään, vaikka et vielä edes tiedä, miltä imettäminen tuntuu ja miten se toimii tulokkaanne kanssa?

Mistä tulee tuo "... ja imettää max. 3kk"? Siis miksi olet jo etukäteen päättänyt, ettet imetä pidempään, vaikka et vielä edes tiedä, miltä imettäminen tuntuu ja miten se toimii tulokkaanne kanssa?

No jos haluaa toisen lapsen ja on jo yli 30 ja lapsettomuutta ei välttämättä kannata paljon odotella. On sitä typerämpiäkin syitä olla imettämättä.

Mitä jos nauttisit nyt kuitenkin siitä lapsestasi ja keskittyisit vähän aikaa häneen kunhan hän syntyy?

Joo arvasin että tulee näitä kommentteja. En ole mielestäni missään ilmaissut ettenkö olisi onneni kukkuloilla tästä lapsesta tai että en keskittyisi häneen... Päinvastoin, en malttaisi odottaa syntymää ja aion paneutua vain ja ainoastaan häneen sitten kun aika on :) Mutta lapsettomuushoidot ovat vaan todellisuutta minun maailmassani ja nämä spekulaatiot on siis ihan vaan ajatusten tasolla tässä ekan raskauden huumassa niin siksi vaan mietiskelen jo tulevaisuuttakin. Olen siinä vaiheessa elämää että en elä enää illuusiossa että aikaa on ikuisesti ;)

[QUOTE="Minä";22554056]Voi luoja taas tämänkin kirjoittajan ajatuksen juoksua...[/QUOTE]

No eihän sitä etukäteen tiedä minkälaiseksi se arki ja perhedynamiikka muotoutuu kun vauva syntyy. Voihan olla että "yksikin jo riittää".

En olekaan päättänyt, tämä on siis vaan oletusta ja spekulointia. Voi olla että en pysty imettämään ollenkaan tai sitten imetän paljon pidempään. Syy miksi en halua ainakaan yli vuotta imettää on se että haluamme yrittää sitä toista lasta mahdollisimman pian.

En tiedä varmasti,mutta voisin kuvitella että julkisella puolella ei varmaan oteta hoitoon ennekuin vuosi edellisestä synnytyksestä kulunut. Riippuu tietenkin hoidoista,ja onko teillä esim. alkioita pakkasessa. Hoidot ovat kuitenkin elimistölle rasitus,joten pitäähän sen toipua ensin kunnolla edellisestä raskaudesta,näin myös seuraava raskaus voi alkaa ja sujua helpommin.

Sinuna keskittyisin nyt tulevaan synnytykseen ja sitten vauvaan,ja kuulostelet sitten myöhemmin miltä ajatus uudelleen hoitoon lähtemisestä tuntuu. Imetyksestäkin on niin paljon hyötyä sinulle ja vauvalle,etten kyllä lopettaisi sitä jos se muuten sujuu noin pian mahdollisen uuden raskauden takia.

Loppujen lopuksi ei se puoli vuotta tai vuosi sinne tai tänne vaikuta hedelmällisyyteen NIIN paljoa, jos ikää on noin tasan 30. Toki en voi tietää mikä teillä on hoitojen taustalla eli voiko se syy sitten niin nopeasti vaikuttaa. Kannattaa miettiä vähän sitäkin miten pienellä ikäerolla on valmis toisen lapsen ottamaan, jos se saisikin alkunsa nopeasti. Meille tulee nyt inseminaatiolla monen vuoden luomuyrityksen jälkeen alkunsa saaneen esikoisen jälkeen ihan luomu-kakkonen, joka sai alkunsa ekasta yrityskierrosta. Ikäeroa tulee 1v 5kk ja olen vähän "järkyttynyt". Kuvittelin, että tätä kakkostakin yritetään ainakin kuukausitolkulla ja tod näk hoitoja tarvitaan. Eli kovin jää pieneksi ikäero, mutta kaipa siitä selvitään :) Ja esikoisen imetys on edelleen käynnissä... Itse täytän 35, kun tämä kakkonen syntyy.

Suosittelen ihan oman jaksamisen kannalta odottamaan uusiin hoitoihin menemistä siihen asti, kunnes vauva on 1-vuotias.

Ensinnäkin, vauva on pieni vain hyvin lyhyen aikaa! Nauti vauva-ajasta täysin rinnoin! Se voi olla vaikeaa, jos samalla joutuu stressaamaan hoitoaikataluista, hormonipistoksista, ultrista, jne. Lapsen saaminen muuttaa elämääsi monin eri tavoin, osaa et voi edes kuvitella vielä! Alkukuukaudet voivat olla raskaita valvomisen, hormonitoiminnan muutosten, synnytyksestä toipumisen ja kokonaan uuden elämänvaiheen alkamisen vuoksi. Anna itsellesi ja kehollesi aikaa levätä. Silloin uusien hoitojen onnistumisen ja uuden raskaudnen mahdollisuus on varmasti parempi! :)

Jos imetät, ei hoitoja yleensä aloiteta ennen kuin imetys on loppu. Ainakin julkisella puolella suositellaan 1-2 kk:n odotusta imetyksen lopetuksesta ennen uutta hoitoa. Voit yllättyä siitä, kuinka mukavaa imetys on. Haluaisin myös, että mietit, onko oikein tätä tulevaa esikoista kohtaan, että lopetat imetyksen (joka voi olla hänelle ja sinulle tärkeää), mahdollisen pikkusisaruksen vuoksi? Tosiasia on, ettet voi olla varma, tuletko enää uudelleen raskaaksi. Pienempi sisarus on varmasti esikoiselle rakas, vaikka ikäeroa tulisikin 2-3 vuotta. Voi tietysti olla, ettei imetys teillä onnistu, mutta kannattaa ehkä lähteä ajatuksesta, että se onnistuu! Positiivinen ajattelu auttaa paljon!

Ymmärrän kyllä, että pohdit näitä asioita. Olen itse nimittäin ollut (ja olen edelleen) samassa tilanteessa. Meillä esikoinen sai alkunsa lapsettomuushoidoista, ja olemme aina halunneet 2 lasta. Päätin kuitenkin, että tämä jo olemassaoleva esikoinen on minulle tärkeämpi kuin mahdollinen pikkusisarus, jonka saamisesta ei ole mitään varmuutta. Olen siis mieluummin nauttinut esikoisen vauvavuodesta kuin stressanut hoitoja. Iloisin mielin ja äärimmäisen tyytyväisenä ratkaisuuni olen nyt lopettelemassa imetystä ja suuntaamassa toiveita uusiin hoitoihin, kun esikoinen täytti vuoden.

Tsemppiä ja onnea raskauteen ja tulevaan vauvavuoteen! :)

Sen verran kommenttia, että jos sain menkat alkaa niin hyvinhän sitä voi raskautua vaikka imettääkin. Monella ne alkavat vaikka kuinka täysimettää, joten sitten voi jatkaa ainakin yrittämistä ja imettämistä samaan aikaan (ainahan ei suositella imetyksen jatkamista jos on raskaana)
Itsellä on kuukautuiset olleet hyvinkin poissa ihan siihen asti kun vähääkään olen imettänyt, eli siihen asti kun lapsi on ollut reilusti yli vuoden, mutta yksilöllistä...

[QUOTE="laura";22554130]En tiedä varmasti,mutta voisin kuvitella että julkisella puolella ei varmaan oteta hoitoon ennekuin vuosi edellisestä synnytyksestä kulunut. Riippuu tietenkin hoidoista,ja onko teillä esim. alkioita pakkasessa. Hoidot ovat kuitenkin elimistölle rasitus,joten pitäähän sen toipua ensin kunnolla edellisestä raskaudesta,näin myös seuraava raskaus voi alkaa ja sujua helpommin.

Sinuna keskittyisin nyt tulevaan synnytykseen ja sitten vauvaan,ja kuulostelet sitten myöhemmin miltä ajatus uudelleen hoitoon lähtemisestä tuntuu. Imetyksestäkin on niin paljon hyötyä sinulle ja vauvalle,etten kyllä lopettaisi sitä jos se muuten sujuu noin pian mahdollisen uuden raskauden takia.[/QUOTE]

Alkioita ei ole pakkasessa eli ihan alusta täytyy aloittaa ja totta kai elimistön pitää olla kunnolla toipunut ennen kuin hoitoihin lähdetään. Tuo vaan ahdistaa etukäteen kun tiedostan sen että hoidoissa voi vierähtää useampi vuosikin niin siksi olen valmis aloittamaan nopeasti hoidot.
Imetyksestä niin tiedän kyllä että siitä on hyötyä mutta en usko että se ihan korvaamaton vauvalle on koska pulloruokinta on myös varteenotettava vaihtoehto.

Loppujen lopuksi ei se puoli vuotta tai vuosi sinne tai tänne vaikuta hedelmällisyyteen NIIN paljoa, jos ikää on noin tasan 30. Toki en voi tietää mikä teillä on hoitojen taustalla eli voiko se syy sitten niin nopeasti vaikuttaa. Kannattaa miettiä vähän sitäkin miten pienellä ikäerolla on valmis toisen lapsen ottamaan, jos se saisikin alkunsa nopeasti. Meille tulee nyt inseminaatiolla monen vuoden luomuyrityksen jälkeen alkunsa saaneen esikoisen jälkeen ihan luomu-kakkonen, joka sai alkunsa ekasta yrityskierrosta. Ikäeroa tulee 1v 5kk ja olen vähän "järkyttynyt". Kuvittelin, että tätä kakkostakin yritetään ainakin kuukausitolkulla ja tod näk hoitoja tarvitaan. Eli kovin jää pieneksi ikäero, mutta kaipa siitä selvitään :) Ja esikoisen imetys on edelleen käynnissä... Itse täytän 35, kun tämä kakkonen syntyy.

Joo ei se puoli vuotta tai vuosi varmaan vaikuta niin paljon mutta se hoitojen aloitus kun ei valitettavasti vielä takaa sitä lopputulosta :( Eli hoidoissa voi joutua käymään kauankin aikaa ennen kuin tärppää. Mutta tosiaan tuo lasten pieni ikäero on ainakin nyt ajatuksena hyvä mutta kukaan tietenkään ei voi vannoa etukäteen asioita.

Saako kysyä miksi ette voi saada luomulasta? Moni joka on kärsinyt lapsettomuudesta ja saanut hoitoja tulee luomusti raskaaksi toisen kohdalla.

Joo nämä "luomuihmeet" koskee yleensä varmaan selittämättömästi lapsettomia pareja jolla ei mitään vikaa ikinä ole löydetty. Meillä on miehen siittiöissä niin paljon liikkumisessa vikaa että käytännössä eivät siis liiku ollenkaan ja siksi ei luomuraskaus ole mahdollista.

Alkioita ei ole pakkasessa eli ihan alusta täytyy aloittaa ja totta kai elimistön pitää olla kunnolla toipunut ennen kuin hoitoihin lähdetään. Tuo vaan ahdistaa etukäteen kun tiedostan sen että hoidoissa voi vierähtää useampi vuosikin niin siksi olen valmis aloittamaan nopeasti hoidot.
Imetyksestä niin tiedän kyllä että siitä on hyötyä mutta en usko että se ihan korvaamaton vauvalle on koska pulloruokinta on myös varteenotettava vaihtoehto.

Niin, mutta korvike on aina korvike. Toki se on sinun valintasi, mutta imetyksen terveyshyödyt sekä sinulle itsellesi että vauvallesi ovat kiistattomat. Tiesitkö muuten, että tavallisten korvikkeiden käyttö altistaa lapsen 1-tyypin diabetekselle? Tai että pitkä imetys suojaa äitiä rintasyövältä? En todellakaan halua pelotella, mutta nämä kannattaa pitää mielessä, kun miettii aikooko/haluaako imettää vai ei.

Todellakin, ymmärrän tuon ahdistuksen oikein hyvin! Meillä meni esikoisen saamiseen hoidoilla 1½ vuotta, mikä ei ole pitkä aika, mutta se tuntui sitäkin pidemmältä. Meillä on vielä se tilanne, että joudumme jonottamaan kokonaan uudelleen hoitohin julkiselle! Emme siis pääse suoraan, vaan kaikki testit ym. käydään läpi uudestaan! Siitä huolimatta päätimme miehen kanssa, että esikoinen on nyt ykkönen ja hoitoja katsotaan sitten, kun vauvavuosi on ohi.

Suosittelen ihan oman jaksamisen kannalta odottamaan uusiin hoitoihin menemistä siihen asti, kunnes vauva on 1-vuotias.

Ensinnäkin, vauva on pieni vain hyvin lyhyen aikaa! Nauti vauva-ajasta täysin rinnoin! Se voi olla vaikeaa, jos samalla joutuu stressaamaan hoitoaikataluista, hormonipistoksista, ultrista, jne. Lapsen saaminen muuttaa elämääsi monin eri tavoin, osaa et voi edes kuvitella vielä! Alkukuukaudet voivat olla raskaita valvomisen, hormonitoiminnan muutosten, synnytyksestä toipumisen ja kokonaan uuden elämänvaiheen alkamisen vuoksi. Anna itsellesi ja kehollesi aikaa levätä. Silloin uusien hoitojen onnistumisen ja uuden raskaudnen mahdollisuus on varmasti parempi! :)

Jos imetät, ei hoitoja yleensä aloiteta ennen kuin imetys on loppu. Ainakin julkisella puolella suositellaan 1-2 kk:n odotusta imetyksen lopetuksesta ennen uutta hoitoa. Voit yllättyä siitä, kuinka mukavaa imetys on. Haluaisin myös, että mietit, onko oikein tätä tulevaa esikoista kohtaan, että lopetat imetyksen (joka voi olla hänelle ja sinulle tärkeää), mahdollisen pikkusisaruksen vuoksi? Tosiasia on, ettet voi olla varma, tuletko enää uudelleen raskaaksi. Pienempi sisarus on varmasti esikoiselle rakas, vaikka ikäeroa tulisikin 2-3 vuotta. Voi tietysti olla, ettei imetys teillä onnistu, mutta kannattaa ehkä lähteä ajatuksesta, että se onnistuu! Positiivinen ajattelu auttaa paljon!

Ymmärrän kyllä, että pohdit näitä asioita. Olen itse nimittäin ollut (ja olen edelleen) samassa tilanteessa. Meillä esikoinen sai alkunsa lapsettomuushoidoista, ja olemme aina halunneet 2 lasta. Päätin kuitenkin, että tämä jo olemassaoleva esikoinen on minulle tärkeämpi kuin mahdollinen pikkusisarus, jonka saamisesta ei ole mitään varmuutta. Olen siis mieluummin nauttinut esikoisen vauvavuodesta kuin stressanut hoitoja. Iloisin mielin ja äärimmäisen tyytyväisenä ratkaisuuni olen nyt lopettelemassa imetystä ja suuntaamassa toiveita uusiin hoitoihin, kun esikoinen täytti vuoden.

Tsemppiä ja onnea raskauteen ja tulevaan vauvavuoteen! :)

Kiitos hyvistä ja rakentavista ajatuksen aiheista, on kyllä jokainen pointti ihan varteenotettavasti mietittävä ja tosiaan sitä haluankin korostaa että nyt spekuloin näillä toinen lapsi-ajatuksilla mutta käytäntöhän sitten näyttää mitä tulee tapahtumaan eli asiat voivat olla vuoden päästä ihan eri tavalla :)
Tsemppiä myös teille hoitoihin!

Alkuperäinen kirjoittaja kohta 5 lapsen äiti;22554197:
Sen verran kommenttia, että jos sain menkat alkaa niin hyvinhän sitä voi raskautua vaikka imettääkin. Monella ne alkavat vaikka kuinka täysimettää, joten sitten voi jatkaa ainakin yrittämistä ja imettämistä samaan aikaan (ainahan ei suositella imetyksen jatkamista jos on raskaana)
Itsellä on kuukautuiset olleet hyvinkin poissa ihan siihen asti kun vähääkään olen imettänyt, eli siihen asti kun lapsi on ollut reilusti yli vuoden, mutta yksilöllistä...

Valitettavasti vaan en voi aloittaa hoitoja kun imetys on käynnissä eli siinä mielessä meidän "yrittäminen" ei voi käynnistyä vaikka menkat tulisikin.

Sinuna ottaisin ihan rehellisesti yhteyttä teitä hoitaneeseen tahoon ja kysyisin mikä käytäntö on. Paikkakohtaista nimittäin varmasti myöskin, ja varmaan haluatte samassa jatkaa toisenkin yritystä. Ellei teillä ole täysin varmaa ettei luomuraskaus ole mahdollinen, niin älä sulje pois mahdollisuutta ettettekö voisi onnistua ilman hoitoja, usein käytetty kohtu raskautuu paremmin :)

Onnellista odotusta sulle ja tsemppiä sitten joskus toisen pienokaisen yritykseeen ja mahdollisiin hoitoihin. Nauti täysillä raskaudesta ja vauva-ajasta, pitkällisen odotuksen jälkeen mikään ei ole parempaa :heart:

Niin, mutta korvike on aina korvike. Toki se on sinun valintasi, mutta imetyksen terveyshyödyt sekä sinulle itsellesi että vauvallesi ovat kiistattomat. Tiesitkö muuten, että tavallisten korvikkeiden käyttö altistaa lapsen 1-tyypin diabetekselle? Tai että pitkä imetys suojaa äitiä rintasyövältä? En todellakaan halua pelotella, mutta nämä kannattaa pitää mielessä, kun miettii aikooko/haluaako imettää vai ei.

Todellakin, ymmärrän tuon ahdistuksen oikein hyvin! Meillä meni esikoisen saamiseen hoidoilla 1½ vuotta, mikä ei ole pitkä aika, mutta se tuntui sitäkin pidemmältä. Meillä on vielä se tilanne, että joudumme jonottamaan kokonaan uudelleen hoitohin julkiselle! Emme siis pääse suoraan, vaan kaikki testit ym. käydään läpi uudestaan! Siitä huolimatta päätimme miehen kanssa, että esikoinen on nyt ykkönen ja hoitoja katsotaan sitten, kun vauvavuosi on ohi.

Imetys on varmaan yksi ikuisista kiistanaiheista jota en nyt lähde sen kummemmin kommentoimaan koska en ole vielä ollenkaan perehtynyt faktatietoon ja tutkimustuloksiin. Mutta tosiaan, toivon että imetys onnistuu yleensäkin ja katson sitten kun asia on ajankohtainen että miten kauan imetän jos imetän.
Tuosta teidän tilanteesta niin miksi joudutte jonottamaan uudelleen hoitoihin? Vaikka esikoinen on jo saatu hoidoilla?

Yhteistyössä