toinen lapsi ja rahatilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauveli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vauveli"

Vieras
haluaisimme aika pienellä ikäerolla sisaruksen vauvallemme... se tosin on vasta 3kk eli vielä ei kiirettä ole :D noin 1,5-2v ois muuten sopiva mutta..... rahatilanne mietityttää.
Olen ite opiskelija, pari kuukautta vain koulua kesken. Mies on töissä mutta tienaa vain noin 1300e/kk. Eli rahaa ei ole hirveesti.

Miten meidän kannattais tehdä että rahat riittäis sit? Antakaa jotain ehdotuksia että millon käyny koulun loppuun ja miten työt yms ja millon alottais yrittämään..? Mietin että jos sitä menis loppuvuodesta kouluun ja sit sen jälkeen töihin yms..?
MUTTA mua pelottaa vaan että kestää taas niin kauan tulla raskaaksi, viimeksi meni yli 1,5v mikä ei nyt sinänsä oo pitkä aika moniin muihin verrattuna mutta kuitenkin... ja ainakin haluttais ettei yli 3 vuotta ois ikäero.

oli esikoinen aikanaan vuoden ja pari kk päälle, kun lähdin jatkamaan opintojani. Ensin lasta hoiti isoäidit ja sitten reilu 1½-vuotiaana laitoin perhepäivähoitajalle. Itselläni oli ehkäisynä kierukka vuoden verran, laitettiin kun lapsi oli vuoden ikäinen. Tämä ei sopinut minulle yhtään, vuosin käytännössä sen vuoden. Sen jälkeen en käyttänyt mitään ehkäisyä ja ajatuksena oli, että vauva saa tulla, kun on tullakseen. Meilläkään ei ole mikään käynyt tuosta vaan (itselläni PCO) ja tässäkin tapauksessa isoveli oli jo 4½-vuotias ennen kuin sisko syntyi. Sen jälkeen on tullut vielä kaksi lasta, molemmilla ikäeroa seuraavaan isosiskoon 2v8kk. Ihan passeli ikäero on ollut, eikä se 4½ vuotta siinä ensimmäisten välissäkään paha ole ollut.
Meillä meni siinä mielessä sopivasti, että ehtisin olla työelämässä sen verran, että sain hyvän äitiyspäivärahan ja seuraavien lasten kohdalla olen saanut nauttia samasta summasta, vaikka en olekaan ollut välillä työssä joko lainkaan tai sitten tienannut huomattavasti vähemmän. Juttuhan menee niin, että jos edellinen lapsi on alle 3v ennen kuin seuraavasta jää äippälomalle, saa saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin.
Tämä on meidän tarina ja toimeen on tultu (miehellä sama tulotaso kuin teilläkin), vaikka rahaa ei olekaan turhiin riittänyt. Onneksi on esim. saatu paljon vaatteita ja kirpputoritkin on kaluttu ja hyviksi havaittu.

Tämä nyt riippuu ihan siitä, mikä sulle on tärkeintä. Jos kaikkein tärkeintä on pieni ikäero, niin yritys vaan päälle heti. Siinä on se riski sitten, että rahat loppuu ja joudutte syömään kaurapuuroa. Lisäksi ei ole mitään takeita, että tärppää heti. Jos taas haluat varmistaa ammatin itsellesi ja paremmat äitiyspäivärahat, niin ehkäisette ainakin niin kauan, että ehdit ennen seuraavaa äippälomaa tehdä tutkintosi valmiiksi ja olla töissä puoli vuotta.

Yhteistyössä