toinen lapsi ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintaa...

Vieras
niin, meillä 2v ikäinen lapsi, toinen alulla 8 viikolla, yllätysraskaus.olemme kolmekymppisiä, yhdessä 10 vuotta, avoliitto.Ei taloudellista hätää.Parisuhde tuntuu nyt hyvältä, uskottomuuskriisi takana tai siis pahin vaihe siitä. Kävimme todella pohjalla, jotenkin sen pohjan näkeminen pakotti näkemään asiat ja kohtaamaan todellisuuden.menimme pitkään terapiaan, molemmat omiimme. tulosta on syntynyt, mutta kolhuja tietenkin jäi.
Mietin, onko toinen lapsi suuri uhka parisuhteelle? onko suurin ryöpytys kuitenkin osunut ensimmäisen lapsen kohdalla, vastuun kasvamiseen, vanhemmuuteen kasvamiseen?vai onko sama rumpa edessä toistamiseen, samat sopeutumiset, kriisit, etääntymiset? meneekö toinen lapsi siinä sisaruksensa mukana yhtä helpolla/yhtä hankalana?

Meillä toinen lapsi syntyy tässä lähi viikkoina, joten en osaa vielä vastailla kysymyksiin, että miten sitten kahden lapsen kanssa menee.

Olen kyllä jo nyt huomannut eroja siihen, kun esikoinen oli tuloillaan. Meillä lähtöasetelmat jossakin määrin samanlaiset kuin teillä; raha-asiat ok, kolmekymppisiä ja yhdessä ollaan oltu kymmenen vuotta. Esikoinen on 1,5 v. Rakensimme juuri uuden talon, joten sekin hässäkkä ollaan jo yhdessä koettu.

No, kuitenkin parisuhdetta ei olla keretty hoitaa niin paljon kuin itse olisin halunnut. Ei yksinkertaisesti jaksa. Meillä on mies ollut välillä reissutöissä. Pisin poissaolojakso on ollut 5 viikkoa. Sitten kun mies tulee kotiin hän haluaa olla tietenkin koko perheen kanssa niin kuin minäkin. Välillä olisi tietenkin viettää vähän laatuaikaa kaksistaankin, mutta mutta...Täytyy myöntää, että itse olen aika naatti, kun touhuan päivät pitkät vilkkaan taaperon kanssa. Raskaus on ollut onneksi suhteellisen helppo, jos väsymystä ei lasketa.

Mies on lapselle todella ihana isä. Heillä on omat leikkinsä ja hoitaa lasta todella paljon muutenkin. Joten siinä mielessä toisen lapsen kanssa tulee olemaan helpompaa. Ei tarvitse enää uudelleen opetella "lapsenhoidon alkeita" yhdessä.

Lähinnä juuri mietityttää tuo parisuhteen hoitaminen. Miten sitä jaksaa hoitaa vielä kaiken lisäksi...

Yhteistyössä