Toimiva kodinhoitohuone lapsiperheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kysynpä minäkin.. Millainen olisi hyvä, tai lähinnä millainen pohja? Sen jo tiedän ettei meille tule sellaista putkimallista, ja haluan erillisen kuraeteisen..

Kuraeteisen yhteyteen kannattaa varata tarpeeksi kuivaustilaa (esim. ns rättipatteri), jotta sinne mahtuu haalarit, kuravaatteet, pipot ja hanskat hyvin kuivumaan. Ja koska niistä saattaa valua kuraista tai hiekkaista vettä, alla olisi hyvä olla helposti puhdistettava alue (ei esim. penkki).

Työtasoa kannattaa laittaa melko paljon, tavaraa ja tehtävää tuntuu kertyvän. Iso allas on hyvä, esim. pyykkien käsipesuun, kumppareiden pesuun, siivousvälineiden kuivaukseen yms.

Jos sulle tulee kuivausrumpu pesukoneen lisäksi, on hyvä miettiä, haluatko ne torniksi vai esim. tason alle vierekkäin. Jos matalalla, lapsetkin voivat auttaa pyykinpesussa ja pyykit on helppo nostaa tasolle lajiteltaviksi. Mutta joutuu itse tietysti kyykkimään. Likavaatteille kannattaa varata hyvin tilaa, sitä kun lapsiperheissä kertyy...

Mulla on kodinhoitohuoneessa khh-kaappi, josta pidän tosi paljon. Pariovien takaa löytyy:
- taso mankelille
- integroitu silityslauta
- sähköpistoke mankelille ja silitysraudalle/ompelukoneelle
- lisätaso ja säilytystila ompelukoneelle
- muutama vetohylly silitystä/mankelointia odottaville tavaroille
- 2 ylähyllyä (ompelutarvikkeille, kankaille yms.)

Ehkä näistä sulle jotain apua :)

Meillä on ihana kuraralli ja siihen suihku. Tosi kätevää pesasta lasten sadekelin kamat sen päällä. Ja meillä kun asustaa koirakin niin senkin peseminen on kätevää, ei tarvitse raahata ympäri käppää pesutiloihin.

Khh:ssa tulee olla hyvin pöytätasoa, että voi vauvan vaipanvaihdot ja pepunpesut hoitaa siellä. Eli hoitopöytä, ei mitään erillisiä kötöstyksiä pinnasängyn päälle. Jos siis vielä vauvaa pukkaa...

meidän kodinhoitohuone suurenee mutta mä en aio laittaa sinne mitään pesuallasta. Kaikki ihmettelee sitä mutta mä en ole viiteen okt-vuoteen kaivannut pesuallasta kodinhoitohuoneessa, tuskin tulen kaipaamaankaan.

jos nyt suunnittelisin khh:ta, laittaisin kaikki liukuovikaappien taakse, pesukoneet, pöytätasot ja säilytystilat. olipa kaappien takana minkälainen kaaos tahansa, vetää liukuovet kiinni, niin kylläpä tuli siistiä.

Joo, tuo liukuovikaappisysteemi ois aivan ihana. Se vaatii vaan aika lailla syvyyttä, joten se pitää huomioida jo talopiirustuksissa. Useimmiten ei onnistu saneerauskohteisiin. Minä haaveilin niistä, mutta ei saatu piirustuksiin tarpeeksi syvyyttä enää siinä vaiheessa, kun se osattiin huomioida...

Kurapiste mielellään erikseen eli erillinen kuraeteinen, ei suorakaiteen mallista kkh, paljon kaappitilaa ja pöytätilaa, kkh ei saa olla saunan yhteydessä vaan erillinne siellä missä päämakuuhuone ja sauna ovat. Khh ei saa olla myös saunan pukuhuone.

meille tulee se muutos nykyiseen, että meidän vaatekaapit laitetaan kodinhoitohuoneeseen, paljon helpompi viikata vaatteet suoraan kaappeihin kun kuskata ympäri taloa.
näin ainakin meillä ja mun laiskalla luonteella ;)

Yhteistyössä