Toimitus kysyy: Viivästyikö lapsesi koulunaloitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkujuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkujuttu

Uusi jäsen
09.10.2006
23
0
1
Hei!

Olen tekemässä Kaksplussaan juttua lasten kouluvalmiuksista ja erilaisista vaihtoehdoista aloittaa koulu muuten kuin tavallisessa luokassa. Etsin sitä varten lyhyeen haastatteluun äitiä, jonka lapsi on aloittanut koulun nolla- eli starttiluokalla, kolmivuotisessa alkuopetuksessa tai esim. käynyt eskarin kaksi kertaa. Jos perheessäsi on tehty tällainen valinta ja haluaisit kertoa kokemuksistasi Kaksplussan lukijoille, otathan yhteyttä suoraan sähköpostiini elina.teerijoki@pp1.inet.fi

Suurkiitos jo etukäteen! :flower:
Elina Teerijoki, vapaa toimittaja

Kuopukseni kävi eskarin kahteen kertaan, aloitteestani. Puhuin jo 5-vuotisneuvolassa, josko aloittaisi koulun vuotta myöheemmin. Juuri ennen Joulua reilun kuukauden ennenaikojaan syntynyt, pieni ja todella kuopus, iltatähtänen, muut jo isoja. Silloin sitä ei katsottu aiheelliseksi, eikä myöhemminkään. Lopulta pääsimme psykologille joka kallistui samaan mieleen kanssani.
Jouduin silti kyllä tekemään valituksen kun hänet vain otettiin ekaluokalle kun emme vielä tienneet vastausta. Niinpä reksin pyynnöstä peruin valituksen ja lapseni sai käydä toiseen kertaan eskarin, enkä ole katunut, eikä lapsikaan.
Olisihan hän ollut melkein vuoden nuorempi ehkä vanhimpia luokkakavereita. Se ei ollut niinkään vaarallista vekka oli kevätlukukauden 8-vuotias. Hän selvästi kasvoi ja muuttui koululaisen oloiseksi sen vuoden aikana, varmemmaksi, omatoimisemmaksi.

Hyvä juttu että otatte tämän aiheen esillle.

Onko oikeasti kyseessä "kolun aloituksen viivästyminen" jos lapsi on syntynyt joulukuussa ja menee kouluun vasta 7 vuotiaana, ei 6 vuotiaana?
Mielestäni todella ei ole kyse mistään oikeasta lykkäämsestä, vaan koulunkäynnin aloittamisen varhentamisen toteuttamatta jättämisestä.

Miksi siihen suhtaudutaan nuivasti, jos joulukuussa syntynyt lapsi haluaisi vanhempien aloitteesta mennä kouluun vasta 7 vuotiaana eikä 6-vuotiaana?
Jos hän aloittaa vasta 7-vuotiaana ei ole kevätlukukaudella todellakaan ainoa 8 vuotias, vaan 8-vuotias samalla tavalla kuin lähes puolet luokasta (jotka ovat vuoden alussa syntyneitä!)

Mitä toimittaja tarkoittaa kolmivuotisella alkuopetuksella? En ole sellaisesta koskaan kuullutkaan.

Olisi kiva jos jutussa erotettaisiin se että 1. loppuvuodesta syntynyt lapsi menee koluun vasta 7 vuotiaana, sen vuoksi että ei ole vielä tarpeeksi omatoiminen/on liian pieni.
Ja se että 2. lapsella on jokin huomattava vamma, häiriö, tai haitta jonka vuoksi hän aloittaa starttiluokalla tai nollaluokalla, josta voi siirtyä tarvittaessa suoraan toiselle luokalle!

Useinhan starttiluokkia on vain muutama tai yksi kaupungissa, jolloin starttiluokalle meno ei todellakaan palvele sitä lasta, joka on vain muita nuorempi aloittamaan koulun käynnin.

Miksi vaikeuttaa entisestään 6-vuotiaan koulun aloittamista, lähettämällä hänet oudolle alueelle, outoon kouluun ennestään vieraiden lasten joukkoon? Sen sijaan että hän saisi aloittaa tuttujen lasten kanssa lähikoulussa.

Lisäksi: juuri uutisoitiin se että päiväkodeissa ei ole pätevää henkilökuntaa, jonka vuoksi lasten leikkitaidot jäävät heikommalle. Myös mahdollinen erityistuen tarpeen havaitseminen estyy. Syiden ja seurauksien tajuaminen on heikkoa. Ei ole tavatonta että "vääriä lapsia" lähetetään tutkimuksiin.

Tämä onkin ongelma koko päivähoidossa ja terveydenhuollossa.
Syitä ja seurauksia ei pystytä erottamaan päiväkodeissa toisistaan. Koulukypsyystestiin ja selvityksiin on niin pitkät jonot, että niihin ei aina pääse ajoissa.

Kouluun menon ja koulumuodon valita jääkin usein mututuntuman varaan. Todelliseset syyt jäävät selviämättä ja senvuoksi riski että mennään metsään on aiempaa suurempi.
Lapsihan hyötyy tukitoimista ja koulunalun lykkäämisestä vain jos ne todella tukevat lapsen kehitystä oikealla tavalla.

Tarkennan vielä että ei ole tavatonta että "vääriä lapsia lähetetään tutkimuksiin", eikä myöskään että "lapsia lähetetään vääriin tutkimuksiin", eikä sekään että "lapsia jää lähettämättä tutkimuksiin".

"Olen tekemässä Kaksplussaan juttua lasten kouluvalmiuksista ja erilaisista vaihtoehdoista aloittaa koulu muuten kuin tavallisessa luokassa. Etsin sitä varten lyhyeen haastatteluun äitiä, jonka lapsi on aloittanut koulun nolla- eli starttiluokalla, kolmivuotisessa alkuopetuksessa tai esim. käynyt eskarin kaksi kertaa. Jos perheessäsi on tehty tällainen valinta ja haluaisit kertoa kokemuksistasi Kaksplussan lukijoille, otathan yhteyttä suoraan sähköpostiini elina.teerijoki@pp1.inet.fi

Suurkiitos jo etukäteen!
Elina Teerijoki, vapaa toimittaja "

Eli teetkö siis juttua lapsista, joilla on erityslapsen diagnoosi tai jokin muu sairaus ja aloittavat sen vuoksi kolun muuten kuin tavallisessa luokassa? Eli juttu erityislapsista?

Onko jutun ulkopuolelle jääviä ne lapset jotka ovat aloittaneet syntymävuosilukunsa mukaisesti normaalin koulun integroidussa luokassa?

Vai teetkö jutun lasten kouluvalmiuksista, siis jotka koskee ihan tavallisia lapsia (ei erityslapsi), jotka lykkäävät koulunkäyntiä vanhempien hakemuksesta? Otatko jutuun niitä jotka ovat syntyneet tammikuun alussa ja hakevat kouluun "vuotta aiemmin"?

Miksi äidin haastattelu on lyhyt? Olisin innokas lukemaan mitkä syyt todella ovat taustalla valintaan, esim. jos diagnoosia on, mikä se on ja miten se vaikutti ratkaisuun ja onko ratkaisu ollut onnistunut?
Myös se onko diagnoosi ollut selvä vai onko sen suhteen ollut epävarmuutta? TS. onko vanhempien havainnot menneet yksiin diagnoosin/ammattilaisten suositusten kanssa?
Tämä vain näin kommenttina, kun tuttavapiirissä kuulostaa olevan perheitä, joilla ei ole selvää käsitystä miksi heidän lapsensa on starttiluokalla tai käy eskaria toiseen kertaan. jne.

Hei ja kiitos ajatuksistanne!

Juttuuni tulee myös osuus, jossa käyn koulupsykologien kanssa läpi tätä asiaa. Tarkoitus on nimenomaan tuoda esiin erilaisia vaihtoehtoja, joista olisi hyvä vanhempien, päiväkodin henkilökunnan ja lasta tutkivan psykologin tai erityislastentarhanopettajan yhteistyössä pohtia kullekin lapselle ja perheelle sopiva. On ikävä kuulla, ettei vanhemmille aina ole edes selvillä, mikä on syy lapsen koululykkäykseen tai starttiluokkapaikkaan, se ei kerro hyvää päiväkodin/koulun/perheneuvolan toiminnasta.

Kolmivuotinen alkuopetus on melko uusi menetelmä ja käytössä ainakin Turussa starttiluokan ja erityiskoulujen rinnalla. Jutussani voi olla lapsi, jolla on jokin diagnoosi (esim. ylivilkkaus, dysfasia) tai joka vain on loppuvuoden syntyneitä, mutta rajaan tästä jutusta pois ne lapset, joilla on ns. pidennetty oppivelvollisuus (esim. laajan kehitysviiveen vuoksi). Koska lapsia on niin moneksi ja myös syitä koululykkäykseen erilaisia, tarkoitus on esitellä useita koulunaloitusvaihtoehtoja yleisellä tasolla ja tuoda yhden esimerkin kautta nähtäväksi se, mitä ne käytännössä voivat merkitä.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa. Korostan vielä, että valitettavasti jokaista mahdollista tapausta ei mitenkään pysty jutussa käymään läpi. Haastateltavaa en tosin vielä ole löytänyt, ja olisin kovin iloinen yhteydenotosta!

3 viikkoa ennen la ja käyneet eskarin tuplasti, aloittaneet koulun vuotta myöhemmin ja silloin yhdistetyssä pienryhmässä 1-2lk. 8 oppilasta, avustaja, diagnooseja, terapioita ym. Kirjoitin sinulle pienen stoorin elämästämme sähköpostiin

Meillä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta itse tiedän useampia ns. diagnoosittomia, ihan normaaleja lapsia, jotka on aloittaneet koulun vuotta myöhemmin (tuplaeskari) tai sitten ns. starttiluokalla. Monet näistä on marras-joulukuun loppuvuoden lapsia, mutta yksi esim. elokuussa syntynyt ja ei hänelläkään mitään diagnooseja ole. Kypsyi vaan myöhemmin.

Toivottavasti löydät haastateltavan ja minusta olisi kiva lukea erityisesti tavallisten mutta "hitaammin kypsyneiden" lasten vanhempien kertomuksia, koska "diagnoosilliset" erityislapset on tavallaan asia erikseen.

Sinulle Onaha, erityislapseni ovat minulle ns. normaaleja, mutta asiantuntijat esim. päiväkodissa jossa luulivat tietävänsä esim. kaksosista paremmin kuin minä tai kun lapset alottivat päiväkodissa 3v kysyi yksi hoitaja ensimmäisenä päivänä voinko soittaa neuvolaan ja kysyä kaksosista, olin hieman ymmällä, koska itse kuitenkin äitinä heidät kasvattanut ja neuvolassa nähneet lapsia 1 kerran. Tämä päiväkotitietävyys tuli siinä vaiheessa kun lapset olivat sen 5v ja piti tehdä se koulukypsyystesti, ja he sitten
päättivät, ettei lapsiani edes testata, ja että olisi ollut hyvä, jos lapset olisi syntyneet 2001, silloin ongelmaa ei olisi, siis ihan oikeesti, kaksosten la oli 28.12.00 ja en tunne ainuitakaan kaksosia jotka olisivat syntyneet reilusti yli lasketun ajan, tunnen kyllä paljon niitä joilla on 2-4 viikkoa ennen la aikaa syntyneitä ja tietysti niitä pikkukaksosia. Mutta lapseni on ns. hitaammin kehittyneitä, ei samalla kaavalla kun muut

[QUOTE="tuplis2";22287436]Sinulle Onaha, erityislapseni ovat minulle ns. normaaleja, mutta asiantuntijat esim. päiväkodissa jossa luulivat tietävänsä esim. kaksosista paremmin kuin minä tai kun lapset alottivat päiväkodissa 3v kysyi yksi hoitaja ensimmäisenä päivänä voinko soittaa neuvolaan ja kysyä kaksosista, olin hieman ymmällä, koska itse kuitenkin äitinä heidät kasvattanut ja neuvolassa nähneet lapsia 1 kerran. Tämä päiväkotitietävyys tuli siinä vaiheessa kun lapset olivat sen 5v ja piti tehdä se koulukypsyystesti, ja he sitten
päättivät, ettei lapsiani edes testata, ja että olisi ollut hyvä, jos lapset olisi syntyneet 2001, silloin ongelmaa ei olisi, siis ihan oikeesti, kaksosten la oli 28.12.00 ja en tunne ainuitakaan kaksosia jotka olisivat syntyneet reilusti yli lasketun ajan, tunnen kyllä paljon niitä joilla on 2-4 viikkoa ennen la aikaa syntyneitä ja tietysti niitä pikkukaksosia. Mutta lapseni on ns. hitaammin kehittyneitä, ei samalla kaavalla kun muut[/QUOTE]

Hei Tuplis,
Minusta tuntuu että ymmärrän mitä kirjoitat. Päiväkodissa on omituista se että sieltä aina halutaan soittaa jonnekin ja kysellä asoita henkilöiltä, jotka ovat nähneet lapsen vaikkakin vain kerran.
anhempia ei haluta kuunnella. Meidän päiväkodin johtaja = erityslastentarhanopettaja sanoo että kyseessä on valtataistelu ja hän soittelee paljon myös lupaa kysymättä. Kehityskeskustelut ovatkin sen pohjalta aina hyvin sekaiva ja perustuvat väärinymmärryksiin ja paljon tulee aivan hatusta vetäen niin että saa olla haavi auki ja jälkeenpäni selvitellä muiden kanssa että mistä nyt oikein oli kysymys.

Esim. päiväkodin johtaja on kysellyt kiertävältä erityislastentarhan opettajalta, miksi olin tähän yhteydessä ja myös lapseeni liittyviä asoita (vaikka erto ei edes lastani ollut nähnyt) ja jotenkin päiväkodin johtaja oli tapansa mukaan ymmärtänyt asian väärin. Erton ja minun välillä väärinymmärrystä ei ole. Siinä meni sekin tunti kun selitin loukkaantuneelle johtajalle että hän on käsittänyt ihan väärin asian.

Sinä toimittaja joka teet juttua! Olisi kiva kuulla sellaisista perheistä, joita on päiväkodista uhattu että "lapsi ei tule selviämään normaaliluokalla" ja sitten lapsi on kuitenkin selvinnyt normaalikoulun hyvin arvosanoin.

Olin itse erityisasiantuntijana mukana tällaisessa tilanteessa. Olin mukana päiväkodissa kehityskeskustelussa, jossa päiväkodin johtaja uhkasi näillä sanoni perhettä.

Perhe on päiväkodin painostuksesta juoksuttanut lapsen kaikissa mahdollisissa testeissä johon ovat päässet ja kaikista lapsi on selvinnyt erinomaisesti (olen nähnyt dokumentit) ja niissä suositellaan normaalia koulun aloitusta normaalissa luokassa.
Että esitettiikö näitä papereita siinä kehityskeskustelussa? Kyllä, mutta päiväkodin johtaja viittasi niille kinttaalla, kuten myös kaikelle minun sanomalleni jota olin erityisasiantuntijana paikalla kertomassa painostukseen ja uhkailuun väsyneen perheen puolesta.

Haluaisinkin vastauksia kysymykseen onko eettisesti oikein, että päiväkodin johtaja uhkaa perhettä näin, tällaisessa tilanteessa, jossa lapsella siis ei ole todettu löytynyt mitään perusteita hakea muualle kuin normaaliin kouluun? Ja päiväkodin ulkopuoliset lausunnot puhuvat muuta. Lisäksi perheen olisi mahdotonta muista syistä järjestää lapsen huoltoa erityisluokalle.

sinulle kkk:
Minulla on omakohtaisia kokemuksia kaksosten ja päiväkodin johtajan painostuksesta ja päätöksistä ja loppujen lopuksi kun lapset sitten oli käyneet kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa ja testeissä, olisivat lapset saaneet aloittaa eskarin niin, että olisivat silti lähteneet kouluun samaan aikaan muiden samana vuonna syntyneiden kanssa, ja kun sitten kysyin, mitenkäs tälläinen tuli mieleen, siis johtajalta, niin oli jonkun toisen lapsi ollut näin, eli aloitti eskarin vuotta aiemmin ja kävi kaksivuotisena ja lähti kouluun samaan aikaan kun muut samana vuonna syntyneet, mutta tässäkin tapauksessa meidän oma pyyntö oli evätty johtajan toimesta, emme olleet itse kuulemma ajan tasalla ja johtajan piti sitten puuttua asiaan, mä olin niin onnellinen kun lapset pääsi pois ja aloitti sen koulun vihdoin ja viimein. Enkä ollut ainoa, äiti joka sai tapella johtajan kanssa, tosin ainoa jolla oli kaksoset olin kyllä.
Yritin jopa vaihtaa lapsia toiseen päiväkotiin, mutta tämä johtaja onnistui senkin siirron pysäyttämään. Kyllä otti vihaksi, johtajan toimet.

Tuplis, käy lukemassa valikosta erityislapset yhden äidin kertomus otsikolla "Kokemusta tilanteesta, jossa lapsessa esiintyy ongelmia vain päiväkodissa ja asiantuntijat testeineen eivät niitä..."

Se kertoo paljon millaista kohtelu voi olla.

Meillä on rv 31+2 syntynyt poika. Pojalla todettiin pienenä dysfasia ja meille ilmoitettiin ettei poika tulisi koskaan pärjäämään normaalissa koulussa. Hänelle oikea koulupaikka olisi foniatrin mukaan ollut kuulovammaisten koulu. Me pojan vanhemmat hieman epäilimme kuitenkin, sillä poika ymmärsi täysin puheen ja yritti tosissaan puhua sanoja. Sanat vaan olivat nurinperäisiä ja epäselviä (laplo=pallo, auto=uuto, ättä=äiti, jne...). Poika meni kuitenkin ikäistensä kanssa tavalliseen esikouluun. Esikoulu-ikäisenä eräissä juhlissa poika "päpätti" eräälle lääkärille ja menin taas kertomaan pojan dysfasiasta selitellen pojan epäselvää puhetta. Lääkäri kertoi seuranneensa poikaa pari tuntia ja olevansa täysin varma siitä, ettei pojalla ole tarvetta viittomiin vaan puhe loksahtaa kohta paikoilleen. Hänen neuvostaan anoimme kouluun meno lykkäystä, joten poika kävi 2vuotta eskaria ja aloitti tavall. koulun 8vuotiaana. Puhe todellakin kolahti paikoilleen ensimmäisen luokan syksynä :) Nyt tuo pieni poika on jo 21v. aikuinen mies :D

ei kuulu oikeaan paikkaan tää mun juttu mutta lähinnö etin paikalla olioita eli mun ongelma ois : Olenko raskaana. menkat ovat myöhässä PALJON ja yhdynnästä 3vk. en kehtaa ostaa raskaustestii. Olen vast 15 vuotias. Oireet : hikoilu, kuume, alavatsakivut, arat rinnat, päänsärky, vaihteleva mieliala ja usea virtsaamisen tarve. Pelottaa sikana enkä tiedä mitä teen. En haluu olla raskaana ja mitä jos oonki mitä teen Apua voiko joku auttaa ?+ vielä alapään kutina (sukupuoli tauti?)

Yhteistyössä