Toimitus kysyy: Raskaus ja tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toimitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljonko sinulla oli tapana polttaa ennen raskautta?
-noin aski päivässä

Miten pääsit tupakasta eroon?
-plussatesti riitti siihen et tein velvollisuuteni tulevaa lasta kohtaan ja lopetin heti

Oliko lopettaminen vaikeaa?
-Ei ollut kun tiesin mitä saisin palkinnoksi - terveen lapsen ainakin siltä osin

Kerro myös kokemuksestasi, jos sinun oli mahdotonta lopettaa kokonaan. Mistä se johtui
-Keväisessä raskaudessa (oli mun kolmas) en saanut lopetettua koska jotenkin alusta asti tiesin ettei raskaus vaan kestä loppuun. En tiedä mistä tuo johtui. Keskenhän se meni ja tilalle jäi huono oma tunto vaikkei se ollutkaan syy keskenmenoon. Neljäs raskaus taas meni täysin polttamatta, mutta päätyi taas keskenmneoon. Nyt olen lopettamislääkkeen avulla hankkiutumassa eroon tavasta kokonaan ilman raskautta. Jos uskallan vielä yrittää viidettä raskautta niin olen jo valmiiksi savuton ja tällä kertaa on aikomus pysyäkin ilman loppuelämän :)

Ennen raskautta poltin askin päivässä. Yllätysplussan jälkeen poltin avatun askin loppuun ja sen jälkeen lopetin tupakoinnin kokonaan. Lopettaminen oli hyvin helppoa, sillä minulle oli aina ollut selviää, etten polttaisi raskaana ollessani.

Synnytyksen ja imetyksen jälkeen aloin tupakoimaan uudelleen. Tällä kertaa tupakkaa kului peräti 2 askia päivässä. Lopullisesti tumppasin tupakan silloin, kun vauvahaaveet nostivat uudestaan päätään ja lääkäri "onnitteli" alkavasta astmasta. Lopettaminen oli tällä kertaa vaikeampaa, sillä raskautta vasta mietittiin ja suunniteltiin. Huoli omasta terveydestä oli kuitenkin riittävä houkutin. Tupakka on ollut tumpattuna yli 4 vuotta, eikä se enää syty, se on varmaa.

Ennen esikoista poltin n 30 tupakkaa päivässä, olin polttanut n 3v. Polttamisen lopetin 2 viikkoa plussan jälkeen. Plussan jälkeen poltin tuon kaksi viikkoa pari kolme päivässä. Lopettaminen oli yllättävän helppoa koska oli syy ja motivaatio miksi lopettaa. Eka viikko oli hankala. Ja nyt kun lopettamisesta on 2 ja ½ v niin aika ajoin tulee vieläkin tupakan himo.

Poltin tupakkaa päivittäin ennen raskautta. Tarkempaa määrää en enää muista, koska siitä on jo niin kauan, mutta aikamoinen tupruttelija olin.

Lopetin tupakan kertaheitolla ilman mitään apuja, oma selkäranka riitti. Syyksi minusta riitti se, että mahassani oli alkanut kasvaa tärkeä pieni ihminen, jota en missään nimessä halunnut millään tavalla vahingoittaa.

Poltin n askin päivässä.
Lopetin ihan seinään kun jätin e-pillerit pois. Ei ollut vaikeaa.
Keskenmenon jälkeen poltin taas hetken.
Sen jälkeen repsahdin raskausaikana vaikeina hetkinä. Elämäni oli muutenkin murroksessa ja stressi pisti taas polttamaan kun en osannut muutenkaan käsitellä tapahtumia ja tuntemuksia.
Koin syyllisyyttä tupakasta. Päätin, että en missään nimessä aloita uudelleen polttamista lapsen syntymän jälkeen; jos en voinut olla savuttomana raskausaikaa niin aioin ainakin antaa lapselle savuttoman lapsuuden ja näyttää hyvää esimerkkiä hänelle.

Olen pysynyt päätöksessäni enkä osaa ollenkaan enää mieltää itseäni entiseksi tupakoijaksi. Tuntuu hassulta ajatella, että joskus on viikonloppuisin voinut mennä kaksikin askia päivässä. Hyi.

Yhteistyössä