Limppi
Olen aina vihannut kotitöitä, siis VIHANNUT. Lapsuudenkodissani oli aina epäjärjestystä, sillä oma äitinikään ei mikään huusholli-ihminen ole koskaan ollut. Ensimmäiseen avoliittooni menin 19-vuotiaana ja miehen kanssa, joka ei tehnyt kotona MITÄÄN. Silloin minun oli pakko kantapään kautta opetella siivoamaan, äiti ei ollut juurikaan opettanut. Sain ekat lapset parikymppisenä ja mies oli paljon töissä, kodista huolehtiminen jäi yksin vastuulleni. Vihani kotitöitä kohtaan syveni entisestään. Tuo suhde päättyi muutaman vuoden jälkeen eroon ja muutin ensimmäiseen ikiomaan kotiini. Oman kotini pidin aina suht siistinä ja lapsillenikin opetin tavaroiden laittamista paikoilleen, pölyjen pyyhintää, sekä imurointia. En halunnut siirtää omasta lapsuudestani tuttua hällä väliä -asennetta enää eteenpäin. Nykyisin minulla on aviomies, joka tekee kotitöitä yhtä paljon kuin minäkin, meillä on sanaton sopimus, että jos jompi kumpi alkaa siivoamaan, toinen ryhtyy myös. Näin molemmat tekevät yhtä paljon, ja riitaa epätasaisesti jakautuvista töistä ei tule. Lapsetkin ovat oppineet siihen, että kun vanhemmat sanovat: "nyt siivotaan", alkaa oman huoneen siistiminen mukisematta. Lapset osallistuvat myös yhteisten tilojen siivoamiseen esim. pölyjen pyyhinnällä tai wc:n siivoamisella. Taakka ei ole niin raskas, kun sen tajuaa jakaa useamman perheenjäsenen kesken.