Toimitus kysyy kokemuksia osa-aikatyöstä

Hei,
etsin haastateltavaksi vanhempia, joilla on kokemusta osa-aikatyöstä.
Jos sinua voi jututtaa, lähetä sähköpostia minulle osoitteella saga.wiklund(a)otavamedia.fi.

Toivoisin vastauksia näihin kysymyksiin:
1) Onko osa-aikatyö auttanut sinua jaksamaan paremmin töissä ja kotona?
2) Palasitko hoitovapaalta kokoaikatyöhön vai osa-aikatyöhön?
3) Miten työnantaja ja kollegat suhtautuvat osa-aikatyön tekemiseen?
4) Minkä ikäinen lapsi/ minkä ikäisiä lapsia sinulla on?

Kiitos jo etukäteen,

Saga Wiklund
toimittaja, Kaksplus

"vieras"
En tarjoudu haasteltavaksi, mutta pari näkökohtaa kannattaa ehkä ottaa huomioon juttua tehdessä. Kommentteina kohtiin:
2) Läheskään kaikilla ei ole työpaikkaa, johon palata. Moni palaa/joutuu työttömäksi hoitovapaan jälkeen, etenkin, jos on ollut useamman vuoden kotona.
3) Tämä liittyy jo edelliseenkin kohtaan. Osa-aikatyö ei ole aina oma valinta. Usein on otettava vastaan se työ, mitä on tarjolla. Osa-aikainen on usein myös määräaikainen.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Kommenttina edelliseen: yllä mainitut asiat tietenkin pitävät paikkansa. Tämän jutun tarkoitus on kuitenkin käsitellä nimenomaan osa-aikatyötä omana valintana ja siihen liittyviä kokemuksia.
Etsin siis edelleen haastateltavaa / haastateltavia, jotka haluavat kertoa kokemuksistaan (vapaaehtoisessa) osa-aikatyössä.

Yst. terv.
Saga Wiklund

Mä oon tällä hetkellä hoitovapaalla ja koska kotihoidontuki ei mikään kovin kummonen ole niin menin vanhaaan työpaikkaan tekemään 20h/viikko työtä. Oon kolmena päivänä viikossa töissä ja lastenhoidon oon järjestäny ainakin syksyyn asti niin, että mulla on kaveri hoitamassa lapsia.

Mä koen ite jaksavani henkisesti paljon paremmin kun saan olla vähän poissa kotoakin ja muiden aikuisten seurassa, vaikka siitä työstä aiheutuu oma stressi..

Kollegat ja työantaja ei oo kummemmin kommentoinut sitä, että ole osa-aikanen, muuten kuin, että musta on ollut todella iso apu tuolla kiireen keskellä.

Meillä on lapsia tällä hetkellä miehen 13-vuotias poika sekä meidän yhteiset 1v 1kk vanhat kaksospojat.

Lex
Olen kautta äitiys- ja hoitovapaideni ajan tehnyt keikkaluontoisesti osa-aikatyötä vakituisessa ja muutamassa muussakin työpaikassa.

Se on valintani, koska en halua pitkäkestoisesti jäädä sivuun työasioista ja myös tapamme jakaa vanhemmuutta tasaisemmin molempien vanhempien kesken.

Myös arjen vaihtelu auttaa minua jaksamaan paremmin, lisäksi työ tarjoaa toivottua sosiaalista kontaktia aikuisten kesken.

Lapseni ovat syntyneet vuosina 2005 ja 2011, tällä hetkellä olen jälleen kokoaikatyössä, jonka lisäksi teen myös osa-aikakeikkaa.

Yhteistyössä