Toimitus kysyy: Keitä kutsut lapsesi synttäreille?

Meillä vietetään kahdet synttärit samana päivänä. Ensin kerääntyy paikalle suku ja myöhemmin kaverit.

Kaverisynttäreitä olemme alkaneet viettämään 5-vuotissyntymäpäivästä lähtien ja "nyrkkisääntönä" on ollut se että niin monta kaveria saa kutsua, kun täyttää vuosia. Eli 5v synttäreille kutsuttiin 5 kaveria, 6v synttäreille 6 kaveria jne.

Mikäli tilaa olisi enemmän tai syntymäpäivää juhlittaisiin kesällä jolloin juhlat voisi järjestää ulkona, en näkisi estettä koko hoito-, tai kouluryhmän kutsumiselle.

Meillä myös käytäntö että kavereita iän mukaan eli tytöllä ensi viikolla 4v. synttärit niin sai kutsua 4 kaveria. Kaverikutsut kestävät 2 tuntia. Kaverikutsut pidetään perjantaina ja sukulaisille sunnuntaina.

jeps
Alkuperäinen kirjoittaja sädis:
Alkuperäinen kirjoittaja Pii:
Meillä pidetään kahdet synttärit. Toiset sukulaisille ja toiset kavereille. Kaveri synttäreille kutsutaan parhaat kaverit, eli joiden kanssa lapsi leikkii eniten, ei kaikkia.
Näim myös meillä
ja meillä myös näin,miksi pitäs kutsua koko tarharyhmä tai luokka synttäreille,en ymmärrä.Mutta kukin tyylillään.

täti x 5
Sivusta seuranneen kommentti: Nykymeno, jossa lapselle järjestetään 2-3 synttärit on tätä älytöntä minä-minä-ajattelua ruokkivaa nykytouhua. Synttäreitä järjejstetään hoitopaikan kavereille, naapurin lapsille ja sukulaisille. Pelkät yhdet kaverisynttärit on ne parhaat ja täysin riittävät juhlat.

Sivusta seuranneena sukulaisena olen kuunnellut väsyneen äidin kommentteja juhlien järjestämisestä. Kaikki kestit pitää tietysti järjestää viimeisen päälle ja lahjat myös kaikille lapsille kotiin vietäviksi, jotka kutsuille tulevat. Sitten hermoillaan, kun kaikki kutsutut eivät ole ilmoittaneet, tulevatko vaiko eivät.

Laskekaa rimaa hieman, täydellisyyteen pyrkivät äidit. Lapsen paras ei välttämättä ole sitä, mikä on isointa ja kauneinta.

lisko harmaana
Yhdet synttärit pidetään. Kavereista kutsutaan ne joiden kanssa lapsi leikkii, mutta rajaten niin, ettei yksi sitten jää ulkopuolelle. Hoitoryhmästä (12 lasta) synttärisankari sai kutsua ne läheisimmät, 1-2 lasta. Periaatteena on, että isosta porukasta voi kutsua pari parasta kaveria TAI kaikki. Ei niin, että lapsi valitsee 10 hengen kerhosta 8 ja jättää 2 kutsumatta. Mielestämme hyvä tilanne opettaa myös muiden ajattelemista ja hyviä tapoja.

lisko harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmaana:
Yhdet synttärit pidetään. Kavereista kutsutaan ne joiden kanssa lapsi leikkii, mutta rajaten niin, ettei yksi sitten jää ulkopuolelle. Hoitoryhmästä (12 lasta) synttärisankari sai kutsua ne läheisimmät, 1-2 lasta. Periaatteena on, että isosta porukasta voi kutsua pari parasta kaveria TAI kaikki. Ei niin, että lapsi valitsee 10 hengen kerhosta 8 ja jättää 2 kutsumatta. Mielestämme hyvä tilanne opettaa myös muiden ajattelemista ja hyviä tapoja.
Niin ja juu, synttärit kestävät max 2 h, mikä kutsussakin mainitaan. Ohjelmaa on hieman yhteistä, esim aarteenetsintä tai jokin liikuntaleikki/kilpailu tai ongintaa.

pörrö
Meidän synttärit venyvät aina 2päiväiseksi. Suku käy toisena päivänä ja kaverit toisena. Kaverit olen vielä jakanut kahteen ryhmään, koulukaverit ja ns harrastuskaverit. En halua että kukaan tuntee isossa ryhmässä itsensä yksinäiseksi, koska synttärisankarin huomio ei mitenkään voi jakautua tasaisesti isossa porukassa.Tämä onnistuu tietysti näin kesäaikaan. Tällä viikolla vietettiin juuri tytön 8-vuotis synttäreitä. Vieraita kävi kaikkiaan n.vajaa 50. Sukuni on iso ja kavereitakin 15.

Lapset eivät ole vielä hoidossa, mutta asiaa on pohdiskeltu nytkin jo. Esikoisella on pian takana kahdet syntymäpäivät ja vielä tässä vaiheessa ne pidetään yhtenä päivänä eli sekä lapsivieraat että sukulaiset ym. samana päivänä. Ensi vuonna on tarkoitus jo pitää lapsille omat juhlat ja aikuisille omat juhlat. Harkitsemme mm. HopLoppia syntymäpäivien viettopaikaksi lapsien osalta. Nuoremman pojan kanssa pidämme saman "kaavan". Teemat meillä on ollut ainakin tähän asti. Sitä taas ei tiedä miten kauan niistä pidetään kiinni - riippuu ihan siitä, miten paljon äiti jaksaa hössöttää :)

Eeva
Tyttäreni täyttää pian neljä ja on päiväkodissa. Hän itse ehdotti, keitä ystäviään haluaisi kutsua ja näitä parhaita ystäviä on kaksi, he ovat samassa päiväkotiryhmässä. Heidän lisäkseen tyttö haluaisi kutsua naapurintytön, joka on samanikäinen kuin hänkin, syy tähän oli koska naapurikin kutsui tyttöni hänen synttäreilleen. He eivät ole erityisen hyviä ystäviä mutta eivät vihamiehiäkään.
En aio järjestää paljoa ohjelmaa, mielestäni tämän ikäiset (kaikki täyttää juuri 4 tai on juuri täyttänyt) keksivät kyllä itse kivoja leikkejä. Luulen, että leikkivät aika paljon meidän omassa pihassa, jos on kuuma niin laitan puhallettavan uima-altaan sinne myös (kutsuun kirjoitan että voi ottaa uikkarin mukaan). Ilmapalloja puhalletaan, leikitään munajuoksua, aasin häntää ja etsitään aarre. Teen aarrekartan ja piilotan kivan rasian jonnekin hyvään paikkaan, aarteena on jokaiselle tytölle pieni pussi, joka sisältää esim. saippuakuplia, vähän karkkia, purkkaa, ilmapallon puhallettavaksi, leimasimen, ja vaikka kiiltävän kynän. Kaikki kimalteleva ja pinkki on in.
Tyttöni tahtoo pukeutua prinsessaksi synttärinään (kuinkas muuten!) ja luultavasti ystävätkin tulevat pinkeissä mekoissa.
Sukulaiset asuvat kaukana, joten ei järjestetä sukulaisjuhlia, vain nämä ystäväjuhlat. Tarjottavana on kakkua, keksejä, karkkeja, coctailtikkuja, mehua... Kaikkea mistä päivänsankari pitää.

Tyttö täyttää 3 vkon päästä 4v ja nyt olis tarkoitus pitää ekat kaverisynttärit. Kavereita kutsutaan neljä (ei liity ikään vaan siinä on ne parhaimmat kaverit).
Ja toisena päivänä sitten sukulaisille yms omat synttärit. Meillä yleensä vieraita yli 20 niin ei ole hyvä jos lapsikaverit samaan aikaan,eivät ehdi ollenkaan leikkiä/touhuta keskenään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pii:
Meillä pidetään kahdet synttärit. Toiset sukulaisille ja toiset kavereille. Kaveri synttäreille kutsutaan parhaat kaverit, eli joiden kanssa lapsi leikkii eniten, ei kaikkia.
Niin meilläkin. Kaverit ensin, yleensä heitä on paikalla 10-15 poikaa. Sukulaisille pidetään sitten omat, joihin tulevat mummot, papat, tädit ja sedät, sekä serkut. Yhteensä n. 15 vierasta + oma perhe.

tytteli
Onko kukaan pyytänyt juhlimaan päiväkodissa, niin ettei tarvii kutsua kotiin ketään, eikä saa paljon lahjoja, mutta laulua, leikkiä ja onnenhaleja sitäkin enemmän. :)
Minä pyysin tytön täyttäessä 6 vee. Vein pkotiin barbiekakun ja teetin sen tietysti maidottomana,allergisia huomioiden. Valokuvia olivat ottaneet ja hauskaa oli kaikilla.

tytteli
Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Onko kukaan pyytänyt juhlimaan päiväkodissa, niin ettei tarvii kutsua kotiin ketään, eikä saa paljon lahjoja, mutta laulua, leikkiä ja onnenhaleja sitäkin enemmän. :)
Minä pyysin tytön täyttäessä 6 vee. Vein pkotiin barbiekakun ja teetin sen tietysti maidottomana,allergisia huomioiden. Valokuvia olivat ottaneet ja hauskaa oli kaikilla.
Haluaisin aloittaa uuden ketjun tällä, mutten vielä osaa.

Mun typyllä kolmen viikon päästä 4v synttärit. Ajattelin, et tarhasta saa kutsua ne ketä haluu ja niitä oli sitten 10kpl..pikkusen tuntuu huisilta määrä, mutta tyttö oli ehdoton, eli puolet ryhmästä. Sitten kaverisynttäreille vielä 3-4 muuta kaveri...niin onpahan menoa...pakko yrittää karsia niitä tarhakavereita. Ekaks luetteli tyttöjä ja sit topakkana et hei poikiakin pitää kutsua :D ;) just, no totta kai.
Toiset kemut pidetään seuraavana päivänä sitten lapsen isän uudelle perheelle ja varmaan kutsutaan myös mummo ja vaari. Toinen mummo ja ukki ei sovi samaan pöytään joten ne sitten erikseen ja kummit valitettavasti ei taida tulla kun asuvat niin kaukana :)

storm
Tyttö on vuoden ikäinen ja aloittaa päiväkodin vasta syksyllä. Tytön synttäreillä oli pelkästään sukulaisia minun puoleltani, yhteensä n 15 ihmistä. Ei siis tytön omia kavereita kun niitä hänellä ei vielä ole. Synttäritkin pidettiin minun vanhempieni luona sillä asun niin kaukana kaikista sukulaisista että muuten kukaan ei olisi päässyt paikalle :). Kaikki muuttuu sitten kun tyttö kasvaa, luultavasti silloin pidämme kaverisynttärit täällä missä asumme ja sukulaisille erikseen vanhempieni luona.

Tyttö täyttää 2v ihan just. Yhdet juhlat pidetään, mutta kahdessa osassa. Ekoihin tulee isovanhemmat ja isoisovanhemmat ja miehen kummit. Myöhempään osaan tulee lapsen kummit ja pari tuttua lapsperhettä. :)

Äityli kolmelle
Meillä ei ole vielä kertaakaan vietetty kaverisynttäreita. Lapset 5v, 4v ja 1v. Mutta sukulaiset ja kummit kutsutaan ja kahtena päivänä vietetään juhlia. Ihan siitä syystä että suku on iso.

Meillä oli eka kaverisynttärit kun poika aloitti eskarin. Sitä ennen kutsuimme synttäreille vain sukulaiset jotka asuvat tässä lähiympäristössä. Se tarkoittaa mieheni sukua. Omani asuvat sen verran kaukana etteivät voi yksien synttäreiden vuoksi tänne saakka lähteä.

Nykyään siis kaverisynttärit päivää paria ennen sukulaissynttäreitä. :)

nellukka
Lasten synttäreillä käy kummit, mummot ja papat sekä serkut, yleensä heille on varattu yksi päivä. Kaverisynttäreillä on helposti noin 20 lasta + suurella osalla vanhemmat mukana. Päivä on aikataulutettu, joten ihan kaikki eivät ole samaan aikaan. Vanhemmille tämä on sosiaalinen tapahtuma nähdä muiden lasten vanhempia joita ei välttämättä muuten tapaa; kiva tapa tutustua myös uusiin ihmisiin.
Ohjelmaksi riittää lahjojen avaaminen, leikkiminen ja herkkujen syöminen. Lähtiessä annetaan lapsille pikkupussukat jossa on esimerkiksi karkkeja, tarroja, kiiltokuvia, saippuakuplapurkki tms. Samalla se on merkki että synttärit päättyvät.

äiti
Me olemme pitäneet kahdet juhlat jo esikoisen täyttäessä vuoden koska sisaruksiani on niin paljon ja sitten omien vanhempiemme lisäksi on käynyt myös minun isovanhempani.Eli toisena päivänä tulee sukua:mummut,ukit,tädit,enot ja kummit.seuraavana päivänä tulee sitten lapsivieraita.Muutamana vuonna esikoiselle on pidetty juhlat joihin tulevat hänen kaverinsa ilman vanhempia pariksi tunniksi leikkimään ja herkuttelemaan ja kun vanhemmat tulevat hakemaan ovat he myös tervetulleita kakkukahveille.Nyt esikoisemme on esikoulussa ja kutsuu eskariryhmästään kaikki tytöt ja heidän lisäkseen muutaman läheisimmän kaverin. 4vuotiaan juhliin tulee myös läheisimmät kaverit mutta luultavasti vielä vanhempien kanssa ja 2vuotiaan juhliin samaten.jatkossa joudun rajaamaan myös sisarusten tulemista koska tilaa on niin vähän,ystäviä paljon ja monella monta sisarusta. äiti 29v lapset 5v,3v,1v

Meillä on ollut tapana pitää 2-3 synttärikekkerit. Yhtenä päivänä tulevat sukulaiset ja yhtenä kaverit. Koska olen ollut kotiäitinä olen lisäksi pitänyt pienimuotoiset synttärit, joihin olen kutsunut äitikavereita lapsineen.
Ekat kaverisynttärit oli viime vuonna, kun tyttö täytti 4v. Silloin kutsuimme sinne 3 naapurin lasta. Tänä vuonna ajattelin pitää synttärit Hoplopissa, säästyy itse leipomiselta yms.

Yhteistyössä