Toimitus kysyy: Isäkuukausi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toimitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Toimitus

Jäsen
Ylläpidon jäsen
13.09.2010
64
0
6
Hei!

Teemme Kaksplussaan juttua isäkuukaudesta ja kaipaisimme kokemuksianne siitä:

1) Tiedätkö, mikä on isäkuukausi?
2) Onko perheessäsi käytetty/aiotaanko käyttää isäkuukautta? Jos, kuinka monta päivää vanhempainrahakauden viimeisten 12 päivän lisäksi, miksi? Jos ei ole käytetty/aiota käyttää, miksi ei?

Mainitsethan lapsesi iän/lastesi iät! Kommentoi tähän ketjuun. Kiitokset!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus

1.) Tiedän.
2.) On käytetty. Toisen lapsen jälkeen mies piti 6kk vanhempainvapaata ja toki sen isäkuukaudenkin. Nyt neljännen jälkeen mies piti ihan koko vanhempainvapaan isäkuukausineen päivineen, itse pidin vain se erikseen äidille nimetyn äitiysvapaan osuuden.

Ja siksi, että minä halusin töihin. Ja koska miehellä on mielestään ja minun mielestä yhtäläinen oikeus ja velvollisuus osallistua arkielämään pienten lasten kanssa kuin äidilläkin, ja meillä se oli tällä tavalla kaikkein helpoimmin järjestettävissä.

Lapset 7v., 4v., 3v. ja kohta 1v.

Viimeksi muokattu:
1) Tiedän
2) Mies juuri tällä hetkellä isäkuukaudella ja pitää sen täydet 6 viikkoa ja seuraavan kohdalla on suunnitteilla ihan sama järjestely. Mielestämme miehellä pitää olla myös aikaa olla lasten kanssa kotona, kun ne ovat pieniä ja on ihan loistavaa, että nykyään on tällainen mahdollisuus isänkin osallistua vauva arkeen isyysloman lisäksi.

1) Tiedetään!
2) Käytämme kaikki isäkuukauden päivät. Esikoinen syntyi siis marraskuussa,ikää nyt siis 5kk. jouduin jäämään varhennetulle äitiyslomalle kaksi kuukautta ennen lapsen syntymää. Isä on innoissaan jäämässä kotiin, tahtoo lepoa työelämästä ja pitää kesälomansa myös samaan putkeen.

Päätimme että minä jatkan kesken jääneita opiskelujani, teen keikkahommia viikonloppuisin ja isä pitää huolen kodista sillä välin. Isä menetti työnsä takia paljon tästä ensimmäisestä 5kk tytön elämässä, joten tahtoo touhuta lapsen kanssa nyt kun tilaisuus tulee. kesä menee siis tyttären ja isän touhuillessa kotona! :)

1.Tiedän
2.Ensimmäisen kohdalla isä ei pitänyt isäkuukautta pitämisen arvisena. Toisen kohdalla mielipide oli muuttunut. Pitkät työpäivät ja vähäinen vapaa lasten kanssa muuttivat mielen ja jo toista odottaessani oli selvää että isä pitää niin paljon vapaata kuin mahdollista on. Oli siis isyysloman lisäksi isäkuukauden 4 viikkoa kotona (silloin 4vko:a oli maksimi). Minä olin sen pätkän töissä.
Lapset 3v, 1,5 v.

1) Kyllä.

2) Ei käytetty isäkuukautta. Alunperin se oli tarkoitus pitää täysimääräisenä, mutta mies vaihtoikin työpaikkaa ja isäkuukausi olisi silloin ollut alkuperäisen suunnitelman mukaan koeajan aikana ja käytännön syistä se jätettiinkin pitämättä kokonaan.

Lapset (kaksoset) nyt 1 v 8 kk

1. Tiedän.
2. Isä piti isäkuukauden aikanaan esikoisen vanhempainrahakauden päätteeksi ja jatkoi siitä vielä hoitovapaalla. Nyt kun perheessämme on toinen lapsi, isä pitää taas isäkuukauden vanhempainrahakauden päätteeksi ja jatkaa hoitovapaalla. Molemmilla kerroilla täydet päivät, esikoisen aikana se oli 12 + 12 ja nyt saa sen 12 + 24. Isä itse haluaa olla lasten kanssa kotona, eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Meidän perheessä on myös taloudellisesti kannattavampaa, jos isä on hoitovapaalla äidin sijasta.

Lapset ovat tällä hetkellä 2v 3kk ja 5kk.

1. Tiedän
2. Alun perin tarkoituksena oli käyttää koko isäkuukausi, mutta asiaa tarkemmin selvitettyämme tämä ei olekaan mahdollista. Tämä siis siitä syystä, että mieheni on syksyllä jäämässä lapsen kanssa kotiin vuorotteluvapaan turvin, eikä vuorotteluvapaakorvausta ole mahdollista saada, mikäli vuorotteluvapaata edeltävän 13 kuukauden aikana palkatonta vapaata pidetään 30 päivää tai enemmän. Palkattomaksi vapaaksi siis rinnastetaan isyyslomat ja isäkuukausi/vanhempainvapaa, joten ikävä kyllä meidän perheessä ei isäkuukauden pitoon ole mahdollisuutta.

Lapsi 8,5 kk

1) Tiedän.
2) Aiotaan käyttää. Olen ensin itse äitiysloman jälkeen ensimmäiset 3kk vanhempainvapaalla, sitten mies jää kotiin loppu vanhempainvapaan ajaksi + tuoksi isäkuukaudeksi.

Esikoinen syntyy kesäkuussa.

1) Tiedetään
2) Ei ole käytetty. JOskus on ollut miehellä kiireistä töissä ja/tai epävarma työpaikka, mutta pääsyy on ollut minun työtilanteeni - ei ole ollut työpaikkaa, mihin palata. Olen kyllä hoitovapaakausien aikana hakeutunut töihin - eli lapsia ei ole tehty äidin työllistämiseksi :)

Lapset 12, 9, 6, 3 ja 1 vuotta.

1) kyllä tiedetään
2) on käytetty kahden vanhimman lapsen kohdalla kuukauden mittaisen (I/06, III/08 syntyneet) ja nuorimman (VII/10 syntynyt) kohdalla tullaan käyttämään myös kuukauden mittaisena.

1) Tiedetään
2) Esikoisen synnyttyä isäkuukautta ei vielä ollut, mutta kuopuksen kohdalla mies piti isäkuukauden kokokaan. Itse olin saman ajan vuosilomalla ja jatkoin hoitovapaata sitten.
Mies oli hoitovapaalla vuoden kuopuksen ollessa 2-3v

Lapset 9v ja 5v

1) Tiedän.
2) Esikoisen kohdalla (-08) mies muistaakseni "käytti" isäkuukauden, eli siis Kelalle ilmoitimme miehen olevan isäkuukaudella, vaikka todellisuudessa teki töitä yrittäjänä koko ajan. Miehen isäkuukaudesta saamat tulot olivat kuitenkin paremmat kuin mitä minä olisin tukia kotona saanut. Kuopuksen (-10) kohdalla koko isäkuukausi vain jäi pitämättä, tosin järjestely olisi ollut sama kuin esikoisen kohdalla, eli vapaa olisi ollut vain näennäinen.
Loppukesästä syntyvän tulokkaan kohdalla menettely on todennäköisesti sama, ellei miehen töissä vuosittain oleva kuukauden hiljaisempi jakso osu vanhempainvapaan loppuun niin, että silloin isäkuukausi olisi mahdollista pitää muuallakin kuin paperilla.

Mieheni ei ole mahdollista pitää vapaita vuodessa kuin muutama päivä kerrallaan työn luonteen vuoksi, silloin on tehtävä kun töitä on. Minä taas olen ollut täysipäiväinen kotiäiti jolla ei edes ole työpaikkaa mihin palata. Olisi todella absurdia hakea itselleen töitä kuukaudeksi ja sitten jäädä taas kotiin seuraaviksi vuosiksi.
Mieheni osallistuu lastenhoitoon todella paljon jo ilman isäkuukauttakin.

1) Tiedän.
2) On käytetty, molempien lasten kohdalla kokonaan. Mies on ollut lisäksi hoitovapaalla. Käytettiin, koska minä halusin töihin ja mies olla lasten kanssa, emmekä halunneet laittaa lapsia hoitoon aivan pieninä. Lisäksi molemmat koimme tärkeäksi, että kumpikin ottaa vuorollaan yksin päävastuun lasten hoidosta. Teki todella hyvää sekä lasten ja aikuisten että aikuisten keskinäisille suhteille: lapset saivat kaksi kokonaista vanhempaa eikä yhtä ensisijaista ja yhtä toissijaista ja me aikuiset opimme arvostamaan toistemme panosta perheen hyväksi. Toivonkin, että isän mahdollisuuksia pitää vanhempainvapaata parannettaisiin entisestään, esimerkiksi 6+6+6 -mallilla.

Tea, lapset 4v ja 2v

Hei!

2) Onko perheessäsi käytetty/aiotaanko käyttää isäkuukautta? Jos, kuinka monta päivää vanhempainrahakauden viimeisten 12 päivän lisäksi, miksi? Jos ei ole käytetty/aiota käyttää, miksi ei?

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus

1) tiedän
2) on käytetty. Mies piti vanhempainvapaan 2 viimeistä viikkoa ja isäkuukauden täysimääräisenä, lisäksi on muutaman kuukauden hoitovapaalla. Lapsi tulee olemaan 1v 3kk hoitoon mennessään.

Tyttö on nyt vuoden ikäinen, itse siis työelämässä ja mies hoitovapaalla kotona.

Meille oli alusta asti selvää, että olemme tasavertaisia vanhempia lapsellemme. Esikoista odotellessa mietimme isäkuukautta ja mieheni oli vahvasti sitä mieltä, että haluaa pitää isäkuukauden. Annoin miehelleni 12 viimeistä vanhempainvapaa päivää ja mieheni piti täyspitkän isäkuukauden ja nautti olostaan lapsen kanssa. Itse olin myös kotona sairaslomalla ja toivuin leikkauksesta. En leikkauksen takia saanut nostaa lasta, joten isäkuukausi tuli meille hyvään saumaan. Mielestäni isäkuukausi on mahtava mahdollisuus kehittää isän ja lapsen välistä suhdetta jo pienestä pitäen. Se on myös silmiä avaava kokemus isälle nähdä, mitä lapsen kanssa kotona olo on ja mitä se vaatii. Olen ylpeä miehestäni, että hän haluaa olla läsnä lapsen elämässä.

1) Tiedän
2) Ensimmäinen lapsi on tulossa loppukesästä ja isä tulee pitämään koko isäkuukauden. Koemme, että myös isän on hyvä olla lapsen kanssa, vaikka meillä järjestely meneekin niin, etä minä (äiti) olen töistä vuosilomalla koko isäkuukauden ajan. Isä ei siis joudu olemaan 100% yksin lapsen kanssa, mikä minun mielestä olisi ihanne, sillä "joudunhan" minäkin hoitamaan lasta 100% yksin omalla vuorollani.. Isä päässee siis hieman helpommalla, mutta on tuo parempi kuin ei mitään!

Hei!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus

1. Luulen tietäväni. Tosin KELA:n jutuissa tuntuu aina olevan jokin koira haudattuna, eli aivan varma ei voi koskaan olla.

2. Emme pitäneet esikoisen kohdalla (09), emmekä tule luultavasti pitämään toisenkaan (10) lapsen kohdalla. Syynä on raha, olen itse opiskelija ja osa-aikatyössä, miehen tulot ovat yli kolme kertaa suuremmat kuin minun. Emme siis saisi lainoja ym. maksettua jos mies olisi pois töistä, se korvaus on kuitenkin niin pieni. Vielä pitäisi laskea että jos verotus kevenee niin miten se vaikuttaa, mutta valitettavasti tuo jää varmaankin taas käyttämättä meidän osalta. Mielellämme sen pitäisimme ja mies haluaisi olla jonkin aikaa lasten kanssa kotona, mutta taloudellisesti se olisi liian iso menetys.

Yhteistyössä