1. Imetän nyt neljättä kertaa, ristiriitaisin tuntein. Ensimmäistä lastani vajaa 6v sitten imetin kaksi kuukautta, ja vaikka se periaatteessa sujui hyvin minä inhosin koko touhua. Lapsi söi jatkuvasti yötä päivää, joten en pystynyt liikkumaan mihinkään muuten kuin tissit esillä. Imetin itku silmässä mattolaiturilla, bussipysäkillä jolle jäin alle puolessa matkassa koska lapsi jo huuti rintaa, kaupan sovituskopeissa jne. En enää lopulta käynyt kylässä, nukkunut tai kunnolla päässyt suihkuun. Maitoa tuli kyllä hyvin, paremminkin kuin hyvin, koska lapsi piti tolkutonta maidontuotantoa yllä jatkuvalla syömisellä. Lopetin imetyksen kun lapsi oli 2kk, mutta vain koska jouduin leikkaukseen. Imetyksestä jäi kuitenkin paha maku suuhun ja oikeastaan kammo.
Seuraavia lapsia kuitenkin aloin imettää, koska siihen painostetaan joka tuutista. Toisen lapsen kohdalla imetysvälit olivat kuitenkin inhimillisemmät, mutta se ei silti korjannut kamalaa käsitystäni imetyksestä. Kolmas lapsi syntyi kun kakkonen oli 1v3kk ja minä imetin imettämästä päästyänikin, samalla yritin viihdyttää kahta vanhempaa. Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja koin, että imetys edesauttoi sitä. Joka kerta lapseni ovat kieltäytyneet syömästä lysettyä maitoa tai korviketta tuttipullosta, joten olen ollut täysin sidoksissa lapsiini, enkä aina hyvällä tavalla. Kolmas lapsi söi vielä ½ vuotiaanakin yötä päivää noin 1-2h välein ja olin fyysisesti sekä henkisesti aivan loppu. Imetys on ollut minulle kuin mörkö, joka on ainoa ikävä asia muuten niin ihanassa vauva-ajassa ja lasten saamisessa. Neljännen kohdalla stressasin asiaa jo raskauden alkuviikoilta asti. Mietin haluanko imettää ollenkaan, jos se vie minulta kaikki mehut. Toisaalta jo ajatus, etten imettäisi sai minut suunniltani huonosta omastatunnosta. Nyt vauva on 4 viikkoinen ja imetän taas, 1-2h välein yötä päivää. Lapsi on kiukkuinen, koska heti synnytyksen jälkeen saamani antibioottikuuri sekoitti oitis lapsen mahan eikä tilanne ole vielä helpottanut. Lapsi syö kipuunsa liikaa ja oksentaa sitten kaiken päälleen. Rakastan vauvaani yli kaiken, mutta väkisinkin mietin, että voisikonko lopettaa imetyksen. Ajatuskin tuntuu pahalta, mutta niin tuntuu sekin, kun vanhin lapsista sanoo kyyneleet silmissä, etten välitä enää kuin vauvasta koska se saa olla äidin sylissä koko ajan eikä kukaan muu enää ehdi halimaan.
2. Olen aika avoimesti puhunut "imetysinhostani" kaikille, joiden kanssa asia on tullut esille. Jopa lähimmät ystäväni ovat menneet kovinkin hämilleen, kun kerron siitä. Neuvolan terveydenhoitaja vaihtoi puheenaihetta vilkkaasti, kun asiasta koitin jutella. Paras ystäväni, joka on "imetysintoilija" ja taaperoimettejä sanoi minusta kauniisti, että ainoa mistä hän on ikinä kuullut minun valittavan äitiydessä/elämässäni on imetys, joten jopa hänestä se ei ehkä ole sen arvoista. Silti en osaa antaa itselleni lupaa lopettaa, vaikka kenelle tahansa muulle samassa tilanteessa olevalle neuvoisin, että pääasia on, että lapsi sa ruokaa.