toimintatuokio n.4-vuotiaille lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lh-opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lh-opiskelija"

Vieras
Olen ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelija ja mulla on nyt menossa KATU:n työssäoppiminen(4vko:a jäljellä). Työssäoppimisen aikana tulisi pitää vähintään yksi toimintatuokio.
Päiväkoti jossa olen, on sisaruspäiväkoti ja siinä on 1-5-vuotiaita lapsia, lapset on kuitenkin jaettu iän perusteella ryhmiin. Itse olen sellaisessa ryhmässä jossa lapset ovat 3-5-vuotiaita. Lapsia on pk:ssa yhteensä alle 20.
Mutta asiaan: ongelmana on etten keksi millaisen tuokion pitäisin. Ja mielikuvitustahan mulle ei valitettavasti oo siunattu.. :D
Tuokio voisi liittyä jotenkin syksyyn (ei ole mikään pakko), jokin liikunnallinen tuokio voisi olla kiva, myöskin jokin askartelukin..
Joten vinkkejä siis kaipailisin. :)
Mahdollisuutena minulla on siis pitää tuokio "omalle" ryhmälleni tai kaikille lapsille..

anteeks jos on vähän sekava... :--DD

Kun itse sellaisen järkkäsin, niin tosi tykätty lasten keskuudessa oli pihalle järkätty seikkailurata, jossa hyväksikäytin pihan leikkivälineitä ja varastosta löytyvää materiaalia. Se oli aarteenetsintää, joten tietysti oli hyvin jännittävää etsiä aarretta, joka sitten löytyikin sisältäen kultakiviä (kultamaalilla maalattuja pikkukiviä) ja runonpätkä. Rata piti käydä läpi kaksi kertaa :D Järkkää vain omalle ryhmälle, tai sitten useampi kierros niin, että mukana on vain korkeintaan 10 lasta kerralla.

Toinen toimintatuokio oli vuorovaikutteinen käsinukketeatteriesitys erään kirjan pohjalta, jossa pääasiallisena teemana olivat hyvät käytöstavat.

Kerätkää ulkoa syksyisiä puiden lehtiä ja askartelette niistä siiliä. Valkoiselle paperille liimailette ne lehdet siiliksi. Tai keräätte nyrkin kokoisia kiviä ulkoa ja maalaatte ne. Vaikka peikon silmät nenä ja suu sitten liimaatte sammaleesta hiuksiksi ja pakettinarusta häntä liimalla kiinni. Samalla kun keräätte metsästä tarpeita askarteluun voitte tutustua syksyiseen luontoon, mitä muutoksia luonnossa tapahtuu tai millaisen pesän karhut rakentavat ennen talviunille menoa (teette karhulle pesän) samalla leikitte karhu nukkuu karhu nukkuu talvipesässänsä leikin tai ehkäpä jokin pieni tarina kehitellä juuri noista peikoista.

Leivotte pullaa taikka sämpylää siten että lapset saavat olla mukana ihan taikinan teosta asti. Siinä muutama mitä tuli mieleen....

Piirrä valmiiksi erilaisia lehtiä tukevalle valkoiselle paperille ja lapset saavat sitten tuputtamalla (pesupienen pala filmipurkkiin ja siihen väriä) värjätä niitä. Kun lehdet ovat kuivuneet lapset saavat itse leikata ne irti ja toisenkin puolen voi tuputtamalla värjätä sitten niillä lehdillä voi koristella ikkunoita, seiniä tai niitä voi laittaa roikkumaan eteisen kattoon jne. Tuosta saa jo kaksi tuokiota ja sittenhän on myös syksyisiä lauluja, joita voi lasten kanssa laulaa.

Ihan kyllä vaan vinkiksi, että päiväkotityössä on hyvä olla paljon mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä ja luovaa hulluutta, ilman niitä ei lasten kanssa jaksa ja pärjää, mutta ehkä et aiokaan suuntautua lapsiin ja nuoriin (vai miten se nyt teillä meneekään).

[QUOTE="hellu";22114444]Pitäsköhän sun koittaa ihan ite keksiä.[/QUOTE]

enkö juuri tuossa aloitusviestissä jo kertonut etten yksinkertaisesti keksi mitään ? :D

Pistelyneuloilla tai saksilla leikatkaa punaisesta ja valkoisesta kartongista kärpässieni, liimatkaa jalka ja hattu yhteen ja vaikka valkoisesta silkkipaperista pikku myttyjä joita liimataan sieneen. Askartelun ohessa lapset oppivat sitten tunnistamaan myrkyllisen sienen ja ettei niitä saa ottaa ja popsia.

[QUOTE="lh-opiskelija";22114487]enkö juuri tuossa aloitusviestissä jo kertonut etten yksinkertaisesti keksi mitään ? :D[/QUOTE]

Mitäpä jos juttelisit ohjaajasi kanssa aiheesta?Häneltä varmaan saisit hyviä vinkkejä mitä puuhata pienryhmäsi kanssa :)

Täällä onkin jo hyviä ideoita. :) Sormiväreillä voisi myös painaa etanoita, se on ihan pientenkin kanssa helppoa, kun laittaa käden nyrkkiin, nostaa siitä peukun pystyyn, ja sitten värjätään se, painetaan paperiin, ja siinähän on jo etana valmiina. :) Temppurata on oiva, siinä voi keksiä vaikka mitä hauskaa, esim.
-puolapuihin penkki pystyyn, niin siitä voi kiivetä, ja viereen toinen penkki, jota pitkin liutaan alas.
-Puolapuihin voi myös teipata jeesusteipillä vanteen niin, että kiivetessä pitää mennä siitä läpi. -

-Lattialla oleva naru on tietenkin trapetsi, jota pitkin pitää taiteilla, tai sitten sen yli hypätään sivuttain tasajalkaa.

-Huivien kanssa voi keksiä myös syksyistä liikuntaa, kun joka lapsella on huivi, ja sitten sitä heitellään ja liikutellaan kuin syksyisiä lehtiä, välillä ollaan kuin puu, joka seisoo tukevasti maassa ja kurkottaa kohti taivasta, välillä se sama puu voi myös huojua kovasti vaikka jalat pysyykin maassa

-Kivistä voi myös huovuttamalla huovuttaa vaikka mitä metsän mörrinkäisiä, villaa vaan tarpeeksi kiven ympärille ja ei kun huovuttamaan, siihen voi sitten liimata päälle silmät, turkispaloja tukaksi, nahkapaloista hännän jne.

[QUOTE="lh-opiskelija";22114487]enkö juuri tuossa aloitusviestissä jo kertonut etten yksinkertaisesti keksi mitään ? :D[/QUOTE]

Aiotko valmistuttuasia työskennellä päiväkodissa pienten lasten kanssa?

Vinkki: Jos aiot, niin siellä sun pitää opetella työskentelemään oma-aloitteisesti ja tehdä yhteistyötä muiden työntekijöiden kanssa, eikä pähkäillä asioita yksin ja netistä kyselemällä.
Tai no, tämä neuvo pätee ihan jokaisessa työpaikassa, olitpa lähihoitaja tai mikä tahansa.

[QUOTE="minä";22114648]Aiotko valmistuttuasia työskennellä päiväkodissa pienten lasten kanssa?

Vinkki: Jos aiot, niin siellä sun pitää opetella työskentelemään oma-aloitteisesti ja tehdä yhteistyötä muiden työntekijöiden kanssa, eikä pähkäillä asioita yksin ja netistä kyselemällä.
Tai no, tämä neuvo pätee ihan jokaisessa työpaikassa, olitpa lähihoitaja tai mikä tahansa.[/QUOTE]

Ja sinulle vinkki: jokainen päiväkodissa ja lasten viretoiminnassa työskentelevä joutuu etsimään ja etsii inspiraatiota ja ideoita myös lehdistä, internetistä, kirjoista, televisiosta ja työkavereiden kanssa keskustelemalla jne. Aika harva koko työuransa ajan käyttää yksinomaan omaa inspiraatiotaan, ja nimenomaan koulutuksessa yleensä kannustetaan etsimään ideoita ympäristöstä. Kokemuksen ja kouluttautumisen myötä näiden toimintatuokioiden ideointi helpottuu, mutta se tosiaan vaatii sitä kokemusta ja näkemystä, eikä sitä sellaisella voi ollakaan, joka vasta on harjoittelemassa alaa. Työyhteisössähän näitä tosiaankin pohditaan yhdessä, mutta jos harjoittelun tehtävänä on suunnitella toimintatuokio, niin silloin se suunnitellaan, eikä kysytä ohjaajalta, että miten se tehdään. Tiedon hakeminen netistä ei ole mielestäni silloin mitenkään kummallista. Ja tosiaan työyhteisössäkin noita toimintatuokioita joutuu silloin tällöin suunnittelemaan ihan yksinkin.

Kuvakortteja joissa esim.eläinten kuvia ja jokainen lapsi vuorollaan nostaa kortin ja esittää eläintä, muut arvaa. Ääntä saa pitää kun esittää ja kaikilla on hauskaa. Voi tehdä kahdetkin kortit joissa toisissa kerrotaan mitä eläin tekee. Eli esim tulee lintu ja toisesta kuorsaa niin lapsen pitää esittää lintu kuorsaa. Noin pienten lasten kanssa tosin pidä vain kortit yksinkertaisina.

Yhteistyössä