Toiminko väärin?? Kielsin puhumasta vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
7 vuotias, eskarilainen) oli leiskalla laskemassa mäkeä kaverinsa kanssa nyt toista kertaa itsenäisesti. Olin kieltänyt että vieraille ihmisille ei saa puhua, ottaa mitään, lähteä mukaan.

No joku pappa oli menny haastattelee, kehunu ilmat, kysyny onko kiva laskee jne... Poika ei ollut vastannut mitään, kertoi kun tuli kotiin. Tuttava perheen rouva sanoi että se on hyvin epäkohteliasta olla puhumatta jos joku puhuttelee, miten mä tän asian kans toimisin??

Mitä te olette painottaneet lapsillenne kun he ovat laajentaneet reviiriään kotipihasta lähiseudulle??

Vaikea sanoa... en ehkä itse sanoisi, ettei vieraille saa lainkaan puhua. Ehkä olen itse sitten liian sinisilmäinen. Nyt kun omat lapset jo pieniä hetkiä ovat ulkona itsekseenkin, tai saattavat kulkea rappukäytävässä yksin tms., olen sanonut, että kenenkään vieraan mukaan ei saa lähteä, mutta että vieraiden kanssa voi jutella.

Minä kasvatan lapseni kuten ulkomailla kasvatetaan, eli eivät paljon liiku ilman vanhempiaan/aikuista.

Minusta on junttimaista päästää lapsia suurissa laumoissa keskenään. Jokainen näkee tulokset: sotketut leikkipuistot ja kauppojen edustat täynnä energiajuomatölkkejä ja kusta. Lapset kuuluvat kotiin valvonnan alle.

[QUOTE="monni";23014464]Minä kasvatan lapseni kuten ulkomailla kasvatetaan, eli eivät paljon liiku ilman vanhempiaan/aikuista.

Minusta on junttimaista päästää lapsia suurissa laumoissa keskenään. Jokainen näkee tulokset: sotketut leikkipuistot ja kauppojen edustat täynnä energiajuomatölkkejä ja kusta. Lapset kuuluvat kotiin valvonnan alle.[/QUOTE]

mites kun kouluun lähteevät?? Koulun jälkeen etc, ja en mä tota 7 vuotiasta viitti täs pihas vaan pyöritellä kun tuskastuu vaan niin päätin että reviiriä voi laajentaa halutessaan/ ohjattuna askel kerrallaan, on vain niin uutta kun esikoinen kyseessä

Lapselle voisi sanoa että sanoo vieraalle :"anteeksi mutta äiti on kieltänyt minua puhumasta vieraille aikuisille". Tällöin lapsi ei ole epäkohtelias vaan noudattaa kotona opetettua :) Asia oli helppo joskus 10 vuotta sitten mutta nykyään kun kaiken maailman sairaat ihmiset on kaduilla niin ei voi olla liian varovainen.

[QUOTE="monni";23014464]Minä kasvatan lapseni kuten ulkomailla kasvatetaan, eli eivät paljon liiku ilman vanhempiaan/aikuista.

Minusta on junttimaista päästää lapsia suurissa laumoissa keskenään. Jokainen näkee tulokset: sotketut leikkipuistot ja kauppojen edustat täynnä energiajuomatölkkejä ja kusta. Lapset kuuluvat kotiin valvonnan alle.[/QUOTE]

Hmm... Meillä tilanne on se, että pakko on junttimaisesti luottaa tuohon lapseen ja päästää yksikseen (=kaverilaumassa ) liikkumaan. Ei ole mahdollisuutta kuljetaa kouluun ja harrastuksiin, joten itse sen on selviydyttävä. Toki sillä puhelin on yleensä mukana hätätapauksia varten.

Meillä on opetettu, että vieraille ei puhuta, eikä kyytiin lähdetä, eikä mitään syötävää oteta vastaan. ja vaikka naapurin rouva vaikka mitä sanois, niin pitäisin pääni.

Minäkin oon aikoinaan sanonut, että vieraille ei puhuta.

Sitten joskus kävi niin, että lapset odottivat mua Makuunin ulkopuolella pyöriensä kanssa, ja joku täti oli pysähtynyt siihen juttelemaan heille. Kun tulin Makuunista niin esikoinen sanoi "Äiti mä tiiän ettei me saatais puhua vieraille, mutta toi täti sanoi että meillä on hienot pyörät ja että me odotetaan tosi kauniisti". Nainen nauroi siinä vieressä ja sanoi, että lapset oli tosiaan ekana olleet ihan hiljaa ja kiemurrelleet, sitten supisseet keskenään että "kyllä me tolle varmaan voidaan puhua" & alkaneet juttelemaan.

Sitten keskusteltiin muksujen kanssa pitkään siitä, missä tilanteissa saa puhua vieraiden kanssa. Tultiin siihen tulokseen että jutella saa, mutta kenenkään matkaan ei saa missään tilanteissa lähteä.

Vieraalle puhuminen voi joskus olla tosi tärkeä juttu lapsen kannalta. Jos vaikka bussikortti ja kännykkä ovat kadonneet niin miten tuo ekaluokkalainen selviytyisi kotiin, jos ei uskaltaisi kysyä apua joltain aikuiselta?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="monni";23014464]

Miten käytännössä aiot toteuttaa tuon valvonnan sitten, kun lapsesi on 10-14 v? Sen ikäisiä näkee usein leikkipuistoissa kavereiden kanssa, jne. Ja ei, ei ole äitiä mukana.

Mua oltiin kielletty kans puhumasta vieraille tai varsinkaan menemästä kenenkään kyytiin. Kerran koulumatkalla kun olin ehkä 4 tai 5lk, mulla alkoi tulla verta nenästä ihan hulluna, siis ihan ryöppyämällä. Mun viereen pysähtyi auto jossa oli kaksi miestä ja he sanoivat että voivat viedä mut kouluun. Hädissäni menin sitten kyytiin.

Äiti oli ihan mielettömän raivona kun kerroin asiasta.. Ja varmaan aiheestakin!

Yhteistyössä