Toimiko naapuri mielestänne oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cougar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cougar

Jäsen
03.01.2006
828
1
16
Eli kävi tässä päivänä muutamana: poikani (kohta 5-v) meni taloyhtiön hiekkikselle leikkimään naapurimummon kahden samanikäisen lapsenlapsen kanssa. Itse puuhailin pihalla (rivitalo) ja käväisin välillä sisällä jotain hakemassa. Tulin taas pihalle ja kas, lapset olivat kadonneet. Meikä juoksee taloa ympäri ja huhuilee, ei näy eikä kuulu. Alkoi jo tuskanhiki puskea... laukkaan sitten ko. naapurin mummon ovelle ja sieltä löytyi onneksi koko lapsikatras syömässä jäätelöä. Oliko ihan järkevää ottaa lapset sisälle, kertomatta mulle ja tarjota viel jäätelöö? Entäs jos olis ollu pojalla joku laktoosi-intoleranssi... tiedän kyllä, että hyväähän tämä täti tarkoitti, mutta mulle tuli hätä. Poika on vielä niin luottavainen, että lähtee ja syö tarjottavatkin. Oli kyllä pieni keskustelun paikka. Tiedän -oon nipo :snotty:

ymmärrän kyl,mun lapsel on allergioita ja en haluis että kukaan syöttää sille mitään kysymättä multa. mut vanhat ihmiset ei ole oikein ajan tasalla. mut olisin sanonut mummon kuullen että ei saa lähteä pois pihasta kun on sovittu että siinä ollaan

Mä tässä helposti ajattelen niin, että ei se naapuri varmastikaan tulluut ajatelleeksi, että voit hätääntyä. Ajatteli vaan ilahduttaa lapsia jätskillä ja monesti sitten samalla ilahtuvat itsekin, kun lapset tykkää.
En osaa sanoa jyrkästi siihen, tekikö oikein vai väärin. Tuon ikäpolven ihmiset ovat tottuneet erilaiseen kuin tänä päivänä. Ei ollut suosituksia sun muita.
Mutta siis...jatkoa ajatellen kerro lapsellesi, että ei saa lähteä mihinkään ilman lupaa. Tai ilmoittamatta.
Sitten kun seuraava kerta koittaa, niin toivottovasti lapsi käy huikkaamassa menevänsä naapuriin jätskille.
=)

no joo.. toisaalta ei tehnyt oikein, mutta toisaalta taas, onko lapsi valmis jäämään pieniksikään ajoiksi "yksin" leikkimään, jos lähtee toisten mukaan.?

olitko sopinut naapurin kanssa, että hän katsoo lapsen perään, kun käväiset sisällä tms?

mutta ymmärrän kyllä, olisin itsekin pelästynyt tilannetta.

Meillä vähän samanlaista toimintaa, paljon lapsia leikkipaikalla ja mummoja ym. Siksi olen omalle 5v pojalleni sanonut, että jos joku pyytää johonkin leikkipaikalta tai tarjoaa jotakin, niin AINA pitää tulla kysymään lupa. Näin onneksi meillä toimii hyvin.

Toki kurjaa mitä teille sattui, toisaalta mummo ajatteli vain hyvää, ja ehkeivät nähneet sinua, jotta olisi voinut kysyä.. Joten opeta sille omalle lapselle, miten toimitaan teillä. Ensi kerralla osaa sitten tulla kysymään sinulta ensin luvan.

No en kyllä uskalla jättää poikaa enää yksin tai kavereiden kans hetkeksikään "yksin"... ja sanoin kyllä naapurin kuullen pojalle, että ei saa lähteä minnekkään ilman, että sanoo mulle! Mä vaan en ymmärrä, kun jotkut antaa 5-vuotiaitten jo olla yksinään pihalla, niillehän voi juolahtaa ihan mitä vaan päähän!

Alkuperäinen kirjoittaja Hair Of The Dog:
No en kyllä uskalla jättää poikaa enää yksin tai kavereiden kans hetkeksikään "yksin"... ja sanoin kyllä naapurin kuullen pojalle, että ei saa lähteä minnekkään ilman, että sanoo mulle! Mä vaan en ymmärrä, kun jotkut antaa 5-vuotiaitten jo olla yksinään pihalla, niillehän voi juolahtaa ihan mitä vaan päähän!

Lapsetkin on erilaisia! Osa toimii annettujen ohjeiden mukaisesti -osa ei, niin kuin näköjään sinunkin lapsesi!

Alkuperäinen kirjoittaja Hair Of The Dog:

josko se naapurin mummo toimi samalla tavalla kuin sinä? Eli kulki siinä, oli kuulolla, teki omia juttujaan...
Olihan se sunkin kohta 5v siinä yksinään...

Ei tulisi mieleenkään päästää alle 5 v lasta pihaan, jos tämä olisi niin luottavainen että lähtee jonkun mukana tämän kotiin...ja jos sen kerran tekisi niin ulkoilut loppuisi siihen, samantein.

Ei kai se mummo ainakaan pahaa tarkoittanut, mutta olishan tuo voinut ne jätskit tarjota siinä pihassakin, tai lähettää lapsen kysymään että onko tuo okei.

Yhteistyössä