Toimeentulotuki ja harkinnanvarainen.

• Viestiketjun aloittaja narsku
  • Ensimmäinen viesti
narsku
Eli ketkä ovat saaneet harkinnanvaraisena esim uuden sängyn, pesukoneen sohvat jne.?
Oletteko joutuneet asioimaan sossussa henk. kohtaisesti, vai onko riittänyt täytetty hakemuskaavake, jossa kysytte harkinnanvaraista?

Itse kysyin harkinnanvaraista erääseen tuotteeseen, mutta kun päätökset tuli, siinä ei ollut kielteistä eikä myöntävää vastausta.
Eivät siis sanallakaan maininneet mitään siitä, että kysyin harkinnanvaraista.

Lähetin nyt sitten ens kuun laput ja kysyin lapuissa uudestaan harkinnanvaraista toiseen tuotteeseen, mikä tarvitaan myöskin, mutta johon ei ole juuri nyt rahaa sijoittaa.

Olisi kiva saada edes se kieltävä vastaus, ettei tarvitse turhaa miettiä, että saako siihen tukea vaiko ei.
Pitääkö siis soitella perään, kunhan päätös tulee, vai olettaa että saatiin kieltävä päätös?

Entäpä kuinka usein olette saaneet harkinnanvaraista?

Jos teillä menee hajalle esim. pesukone, sänky, lasten vaunut ja pinnasänky suhteellisen lyhyellä aikavälillä (vaikkapa 3kk), niin oletteko kysyneet kaikkiin harkinnanvaraista samalla kertaa, vaiko aina kuukausittain yhteen tuotteeseen?

niin ja kuka katsoi viimeksi kakkoselta tulleen hullun jutun?
Siinä käsiteltiin toimeentulotukiasiaa.
Sossu passittaa asiakkaat leipäjonoon, ja sysäävät täten vastuun kirkoille, vaikka asiakkaalla olisikin oikeus saada harkinnanvaraista tai toimeentulotukea.
Kenelläkään omakohtaista kokemusta siitä?

meillä näin
Me saatiin viime kesänä harkinnanvaraisesti kolmelle lapselle pyörä. Kesällä saatiin astianpesukoneeseen, syksyllä sänkyyn ja pyykinpesukoneeseen. En ole henk.kohtaisesti käynyt paikan päällä. Soita sinne ja kysy ovatko käsitelleet. Harkinnanvaraisesta tulee oma päätös, Ei näy itse toimeentulotuki päätöksessä.

narsku
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
Me saatiin viime kesänä harkinnanvaraisesti kolmelle lapselle pyörä. Kesällä saatiin astianpesukoneeseen, syksyllä sänkyyn ja pyykinpesukoneeseen. En ole henk.kohtaisesti käynyt paikan päällä. Soita sinne ja kysy ovatko käsitelleet. Harkinnanvaraisesta tulee oma päätös, Ei näy itse toimeentulotuki päätöksessä.
okei.
Tätä tietoa vähän kaipasinkin.
Oletin että harkinnanvaraisen päätös näkyy toimeentulotukipäätöksessä.

Ja voin siis hyvillä mielin ainakin kysyä, josko saisi harkinnanvaraisena joihinkin tavaroihin.
Päättävät sitten itse, että antavatko, vaikka uskoisin kyllä saavani.

narsku
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Me saatiin joskus pyykinpesukoneeseen harkinnanvaraista, ensin soitettiin ja laitettiin sitten hakemus, päätöksessä oli mukana maksusitoumus.
paljon te saitte pyykinpesukoneeseen?
ja kävikö maksusitoumus johonkin tiettyyn kauppaan, vai saitteko käydä sillä sitoumuksella ostamassa ihan mistä kaupasta vain?

Alkuperäinen kirjoittaja kyökkipiika:
Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
elättekö jatkuvasti toimeentulotuella?
ei liity alkuperäiseen kysymykseen.
no ei liity, mut mietin vain teidän elämäntilannetta, millainen se on jos on toimeentulotuen varassa useamman kuukauden. en kylläkään millään pahalla tai ivatakseni, mietin vain.
Ei kai voi olla kovin vaikeaa päätellä kuinka jotkut voivat olla kuukausia toimeentulotuen tarpeessa. Mä olen opiskeleva yh, mitä luulet tarvitsenko 3 vuotta kestävän koulutuksen aikana useammin kuin kerran toimeentulotukea?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
no ei liity, mut mietin vain teidän elämäntilannetta, millainen se on jos on toimeentulotuen varassa useamman kuukauden. en kylläkään millään pahalla tai ivatakseni, mietin vain.
Ei kai voi olla kovin vaikeaa päätellä kuinka jotkut voivat olla kuukausia toimeentulotuen tarpeessa. Mä olen opiskeleva yh, mitä luulet tarvitsenko 3 vuotta kestävän koulutuksen aikana useammin kuin kerran toimeentulotukea?
no anteeksi että kysyin!

Vieras
Minusta tuo on siinä mielessä väärin, että meillä ollaan menty pari kuukautta roimasti alle tt-rajojen. Nyt piti ostaa vielä pesukone, kun entinen levisi. Ei saatu sossusta mitään, koska ei olla vakinaisia asiakkaita!
Piti sitten luottokorttia höylätä..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minusta tuo on siinä mielessä väärin, että meillä ollaan menty pari kuukautta roimasti alle tt-rajojen. Nyt piti ostaa vielä pesukone, kun entinen levisi. Ei saatu sossusta mitään, koska ei olla vakinaisia asiakkaita!
No olitteko hakeneet ennen tuota toimeentulotukea jos kerran menitte reilusti alle toimeentulorajan?

Mä en ole saanut sossusta mihinkään osto-osoitusta, mutta en ole sellaista pyytänytkään. Pesukoneeseen olisin varmaan saanut jos silloisessa asuinpaikassa ei olisi ollut pesutupaa. Ostin osamaksulla sen pesukoneen ja se on jo maksettu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
kun on soskun elätiksi alkanut, niin ei sitä enää osaa edes yrittää tulla toimeen omillaan. ja vaaditaan soskun maksusitoumuksia kaikkeen, ei edes yritetä hommata omillaan..

tää ei liity asiaan varsinaisesti, mut mä en ikinä ilkeis ostaa jollain sossun kupongeilla tasan yhtään mitään. vaikka kiven kolosta kaivaisin rahat mut tohon en nöyrtyis. Ja turha vetää palkokasvia nenään, sanoin vaan mielipiteeni.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
No olitteko hakeneet ennen tuota toimeentulotukea jos kerran menitte reilusti alle toimeetulorajan?
Ei, koska periaatteisiini kuuluu että jos on mahdollisuus pärjätä omillaan niin sitten mennään niin. Mutta laitoin sen siksi, ettei kukaan kysele miksei säästetty. Ja olisimme nytkin "päässeet jaloillemme" omin avuin muuten mutta kun tuo pesukone meni rikki. Nyt sitten kituutetaan vielä lisää..
Mutta se on väärin, että jatkuvasti tt-tukea hakeville maksetaan pesukoneet sun muut vermeet, mutta ns. normaalille ihmiselle ei jos sattuu tiukka paikka tulemaan..

narsku
sanotaan näin:
elämäntilanteita on erilaisia :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun on soskun elätiksi alkanut, niin ei sitä enää osaa edes yrittää tulla toimeen omillaan. ja vaaditaan soskun maksusitoumuksia kaikkeen, ei edes yritetä hommata omillaan..
Äläpäs yleistä. Mä voisin lopettaa osa-aikaisen työni, koska voisin pyytää saman verran rahaa sossusta tekemättä mitään. Mutta mielummin teen töitä edes vähän (ja maksan muuten veroja palkastani )

Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
tää ei liity asiaan varsinaisesti, mut mä en ikinä ilkeis ostaa jollain sossun kupongeilla tasan yhtään mitään. vaikka kiven kolosta kaivaisin rahat mut tohon en nöyrtyis. Ja turha vetää palkokasvia nenään, sanoin vaan mielipiteeni.
Mä ainakin kehtaisin. Kehtaan ostaa ruokaa seurakunnan diakonilta saamallani osto-osoituksella.

siis saako noi sossun asiakkaat ostaa sit ihan uudet koneet ja vehkeet ja sohvat?!?! Ja veronmaksajat maksaa? Kai ensisijaisesti pitäisi ostaa käytettyä :whistle:
Kai se on paikkakuntakohtaista, joissakin paikoissa ainakin vaaditaan kai hankkimaan käytettyä. Tämän paikkakunnan käytäntöä en tiedä.

Meillä on ainoastaan likan pienet kalusteet uusia, muut ollaan saatu käytettynä.

narsku
http://ohjelmat.yle.fi/hullu_juttu/etusivu

"Kunnat panttaavat kassassaan rahaa, joka kuuluisi köyhille. Köyhää on helppo höynäyttää! Köyhä ei osaa (tai kehtaa) hakea sossusta kaikkia niitä tukia, jotka laki hänelle turvaa. Hullu juttu painatti infokortin ja jakoi sitä leipäjonossa."

Mutta ota huomioon, että jos alle tt-rajojen elät, sinulle kuuluu tt-tuki.
Omapahan on häpeesi jos kituutat, vaikka sinulla olisi oikeus toimeentulotukeen.

Mutta ei se ihmisestä tee yhtään huonompaa tai asiasta hävettävää, vaikka toimentulotukea joutuisikin hakea. Piste.

minä
No kyllä minä ilkeäisin,mitä hävettävää niissä on??En ymmärrä????

minä
http://ohjelmat.yle.fi/hullu_juttu/etusivu

"Kunnat panttaavat kassassaan rahaa, joka kuuluisi köyhille. Köyhää on helppo höynäyttää! Köyhä ei osaa (tai kehtaa) hakea sossusta kaikkia niitä tukia, jotka laki hänelle turvaa. Hullu juttu painatti infokortin ja jakoi sitä leipäjonossa."

Mutta ota huomioon, että jos alle tt-rajojen elät, sinulle kuuluu tt-tuki.
Omapahan on häpeesi jos kituutat, vaikka sinulla olisi oikeus toimeentulotukeen.

Mutta ei se ihmisestä tee yhtään huonompaa tai asiasta hävettävää, vaikka toimentulotukea joutuisikin hakea. Piste.
Samaa mieltä!!!!!

Yhteistyössä