Toimeentulotuki, Äitiysavustus ja Vanhempainpäiväraha ONGELMA MULLA!

Töyhtötiitiäinen

Uusi jäsen
05.04.2013
2
0
1
Elikkäs,
laskettu aika on 1.5 ja Äitiys ja vanhempainraha ovat myönnetty.
Olen hakenut Sosiaalitoimistosta Toimeentulotukea asumiseni ja elämiseni turvaamiseksi Helmi-Huhtikuulle. Asumistuki hakemus Kelalle oli vireillä viimekuussa jonka vuoksi Sosiaalitoimisto maksoi vuokrani ja otti takautuvan asumistukeni tulona Huhtikuun Toimeentulotuki päätöstä tehdessä. Mutta nyt kun saisin Äitiysrahaa 594euroa/kk alkaen nyt kuun lopussa, niin sosiaalitoimisto perii minulta tuon koko summan pois. Eli Toimeentulotukea saan n. 500euroa/kk ja Kelan rahaa 594e/kk niin onko oikein että Sosiaalitoimisto perii Kelan rahan minulta pois? Eikö se jää sitten voitolle aina kuukausittain n. 94euroa? Mitä en tässä hoksaa? Jos olen Sosiaalitoimiston asiakkuudessa hakemassa Toimeentulotukea niin kuuluuko heidän periä Vanhempainraha pois? Kannattaisiko koittaa elää pelkillä Kelan tuilla ilman Sosiaalitoimistoa koska käsitän nyt niin että jään vain häviölle? Haluan kuitenkin turvata tulevan lapseni elämisen niin hyvin kuin suinkin voin nyt!! Stressaa ja huolettaa kovasti ja en tiedä mikä tässä minulla on jäänyt nyt hoksaamatta, osaako kukaan kertoa tästä epämääräisestä tekstistäni mitään?
KIITOS SUURI sinulle joka viitsit lukea ja vastata hölmölle!! :)

Perivät yleensä koko etuuden ja sitten palauttavat asiakkaalle sen mikä on on sitä ns. ylimääräistä. Kela maksaa koko perittävän etuuden sosiaalitoimelle ja ei pysty millään erittelemään ja tietämään, että periikö sos.toimi koko etuuden vai vaikkapa vaan 100e.

Aina kannattaa soittaa vaikka omalle työntekijälle/päätöksen tekijälle niin kyllä ne selittävät. Päätökseen on myös kirjattu, että miltä ajalta ja mitä etuutta peritään. Eli nyt koska olet huhtikuulle hakenut toimeentulotukea, niin silloin pitäisi peritään vain ja ainoastaan huhtikuun äitiyspäiväraha. Tosin itse en olisi edes tuota äitiyspäivärahaa takaisinperinyt, koska sen olisi maksupäivän mukaan voinut sitten ottaa toukokuulle tulona...

Siis miten aikuinen ihminen luulee, että kuukaudet, sosiaalitoimisto ja toimeentulotuki kirjoitetaan isolla.

Mutta siis asiaan. Sut lasketaan yksin asuvaksi vielä koska eihän sulla lasta ole ja siksi et voi saada rahaa miten vain. Kun lapsi on syntyny niin Kelaan heti muutosilmoitus asumistuesta, että teitä on nyt kaksi. Lisäksi saat lapsilisää yh-korotuksella ja elatusmaksut. Sitten jos jää vielä tulovajausta niin saa toimeentulotukea.

Itse ainakin sain toimeentulotukea kun olin kotihoidontuella yhden lapsen kanssa.

Se maksettu viime kuun vuokra peritään kelan tuesta takaisin, ilmeisesti et ollut tt-asiakas silloin? Ei ne enää sen jälkeen peri joka kk äp-rahaasi. Se peritään takaisin joka tapauksessa, hait tt-tukea tai et. Tietysti tuo kuulostaa kummalle, että takautuva asumistuki otetaan huomioon toimeentulotukilaskelmassa, mikäli koko vuokran perivät sinulta pois? Ilman summia tuota on mahdoton tietää, meneekö oikein.

[QUOTE="vieras";28294090]Kannattaisko alkaa opiskella ja hakea töitä?[/QUOTE]

Kannattaisiko sun lukea ap:n aloitus ihan ajatuksella. Jos on laskettu aika vajaan kuukauden päästä, niin ei silloin enää mennä opiskelemaan tai töihin.

Oikeasti todella idioottimainen vastaus sulta.

[QUOTE="tilitantti";28294089]Et voi saada samaan aikaan äitiysrahan lisäksi toimeentulotukea. Jompi kumpi niistä.[/QUOTE]

Voit saada äitiyspäivärahaa ja toimeentulotukea samaan aikaan, jos ensisijaiset etuudet (äitiyspäiväraha, asumistuki jne) ei riitä kattamaan kaikkia pakollisia menoja.

Tosi suuri merkitys on sillä mitä kirjotan isolla ja mitä en jos kuitenkin sait jotain tolkkua tekstistäni? Vai haluttiko sulla vaan vähän päästä aukomaan päätäsi? No sama se.
Ja sinä joka kehotat minua opiskelemaan ja hakemaan töitä, niin en viitsi edes sanoa tuohon enään muuta kuin että mietippä uusiksi.
Onneksi on näitä mukavia, asiallisia ja ystävällisiäkin ihmisiä olemassa!
Kiitos asiallisista vastauksistanne ja siitä että jaksoitte vastata minulle kun hätäilin täällä, asiaan on nyt tullut selvyys! Ja ei enään mitään ongelmaa. (tarkoituksena on ollut olla ilman tt-tukea mutta sossun puolelta vekslasivat rahoja ees taas ja niin olisi jatkunutkin ellei nyt ois tullut selvyys asiaan ulkopuoliselta)

Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtötiitiäinen;28294233:
Tosi suuri merkitys on sillä mitä kirjotan isolla ja mitä en jos kuitenkin sait jotain tolkkua tekstistäni? Vai haluttiko sulla vaan vähän päästä aukomaan päätäsi? No sama se.
Ja sinä joka kehotat minua opiskelemaan ja hakemaan töitä, niin en viitsi edes sanoa tuohon enään muuta kuin että mietippä uusiksi.
Onneksi on näitä mukavia, asiallisia ja ystävällisiäkin ihmisiä olemassa!
Kiitos asiallisista vastauksistanne ja siitä että jaksoitte vastata minulle kun hätäilin täällä, asiaan on nyt tullut selvyys! Ja ei enään mitään ongelmaa. (tarkoituksena on ollut olla ilman tt-tukea mutta sossun puolelta vekslasivat rahoja ees taas ja niin olisi jatkunutkin ellei nyt ois tullut selvyys asiaan ulkopuoliselta)

Kirjoitin sulle kyllä ihan asiaa noista tukiasioista, mutta ei väkisin.

Onko jotkut todellakin noin tyhmiä, että ei tajua miten tuollaiseen tilanteeseen voi päätyä. Kyse voi olla yhden illan jutusta jossa ehkäisy pettänyt. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan miettiä asioita vähän eikä kyselevän täällä tyhmiä.

Rahaa ap ei tule lapsella tienaamaan koska tulee elämään köyhyysrajalla noin pienellä äitiyspäivärahalla ja saa kyllä tarkkaan laskea, että saa lapsen elätettyä. Naurettavaa, että joku luulee lasten olevan isokin tulonlähde. Joo, tukia saattaa kyllä tulla, mutta kyllä on niitä menojakin. Paljosta joutuu tinkimään. Kokemusta on.

[QUOTE="tilitantti";28294089]Et voi saada samaan aikaan äitiysrahan lisäksi toimeentulotukea. Jompi kumpi niistä.[/QUOTE]

Miksei,mikäli tulot-menot jää miinukselle? Eli mikäli laskelmassa jää vajetta niin voi saada molempia.

mitä täällä jengi arvostelee muita ihmisiä tuntematta mitä paskaa kirjotatte tänne, musta on ihan ok hakea kaikki tuet vain mitää voi saada suomessa muutenkin kaikki niin helv. kallista joten vastatkaa vain kysymykseen eikä muuta paskaa tarvi teijän täydellisten ihmisten tänne kirjotella!!!

[QUOTE="Kiira";28301107]Onko jotkut todellakin noin tyhmiä, että ei tajua miten tuollaiseen tilanteeseen voi päätyä. Kyse voi olla yhden illan jutusta jossa ehkäisy pettänyt. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan miettiä asioita vähän eikä kyselevän täällä tyhmiä.

Rahaa ap ei tule lapsella tienaamaan koska tulee elämään köyhyysrajalla noin pienellä äitiyspäivärahalla ja saa kyllä tarkkaan laskea, että saa lapsen elätettyä. Naurettavaa, että joku luulee lasten olevan isokin tulonlähde. Joo, tukia saattaa kyllä tulla, mutta kyllä on niitä menojakin. Paljosta joutuu tinkimään. Kokemusta on.[/QUOTE]

ootko täytellinen vai vaan omaa elämääs kyllästyny kusipää sä hässit ite viinilasis jälkee ja pöräytit tulon lähteen iiiiiiiiiiiik