Toimeentulotukea yksinhuoltajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mies jätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mies jätti

Vieras
Jäin yksin 2-ja 4-v lasten kanssa. Joudun varmaankin hakemaan toimeentulotukea ja asumistukea kun asuntoasia selviää.
Teen yrittäjänä töitä. Käteen jää vaihtelevasti 200-1200e kuussa (jee!). Missään nimessä en näillä huimilla tuloillani elätä edes itseäni.
Miten pitää toimia?

Sovit ensin miehen kanssa elatustuesta, teette siitä paperit ja viet ne kelaan. Täytät asumintukihakemuksen, joka sossu vaatii. Hommaat lapsilisiin yksinhuoltajakorotukset kelasta. Sitten tulostat parin kuukauden tiliotteet ja viet ne sossuun. Jos sinulla on säästöjä tai omaisuutta, sossu katsoo ne tuloksi mikä pienentää tuen määrää.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
[QUOTE="äiti";26351280]Mun käsityksen mukaan yrittäjä ei saa millään toimeentulotukea.[/QUOTE]

Netin mukaan toimeentulotukea voi saada 3-6 kk jonka jälkeen täytyy kyetä elättämään itsensä yrittäjänä tai lopettaa ja alkaa työttömäksi työnhakijaksi.

Yrittäjä voi saada toimeentulotukea, mutta pitkäaikaisesti sillä ei voida tukea kannattamatonta yritystoimintaa. Eli joko yritys pitää saada tuottamaan tai sitten se pitää pistää pakettiin. Ja yrittäjän pitää toimeentulotukea varten toimittaa tiedot yritystoiminnasta, pelkät omat tiliotteet ei riitä, pitää olla tiedot myös yrityksen tuloista! Kysy sosiaalitoimesta mitä kaikkia tositteita he haluavat.
Asumistuki vireille, elatusasia samoin.

Voi olla että saat ja voi olla ettet saa. Ensin haet asumistukea, lapsilisiin yh-korotukset ja elatusmaksut käytte laittamassa paperille lastenvalvojan luona. Sitten jos rahat ei riitä eikä ne mene liiaksi turhuuteen niin sitten haet toimeentulotukea.

Aika pienet on sun tulot yrittäjänä. Pystyisitkö osan työpäivistä tekemään töitä jollekin muulle? Itse teen näin eli 2 päivää viikosta teen ulkopuoliselle töitä ja 3 päivää omalle firmalle. Sitten kun oma yritys elättää meidän perheen niin jätän tuon toisen pois.

Mulla ei siis ole omaa yritystä, kampaamoa, vaan teen töitä vuokratuolilla.
Olen vasta vuosi sitten palannut töihin lasten jälkeen. Asiakaspiirin muotoutumisessa kestää pahimmillaan vuosia. Mistä tähän hätään nyt kokonaan uuden työn löytää? :(

Olen vasta vuosi sitten palannut töihin lasten jälkeen. Asiakaspiirin muotoutumisessa kestää pahimmillaan vuosia. Mistä tähän hätään nyt kokonaan uuden työn löytää? :(

Olet kuitenkin yrittäjä ei se asia muuksi muutu vaikka olet vuokratuolilla. Oletko mainostanut missään palveluasi jos sillä lailla saisit lisää asiakkaita?

Nyt vain kova mainoskamppanja päälle! Puskaradio kiertämään ystävien avulla. Tarjouksia kehiin, jotta saat uusia asiakkaita joista sitten voi kehkeytyä vakiasiakkaita.

Miten tuo vuokratuoli eroaa tavallisesta yrittäjyydestä? Onko sulla kuitenkin oma y-tunnus yms.?

No ei sun sitä nyt tässä tartte ratkaista, sun pitää nyt ensin olla yhteydessä sinne sosiaalitoimistoon, ja kysyä heidän mielipidettään asiaan. Teet kuten Katylina sanoi ja hoidat asioita, niin sillä se ratkeaa.