Toimeentulotuesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miä

Vieras
Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen että pidetäänkö toimeentulotukea saavia jotenkin köyhinä tai spurguina? :o Me saadaan sitä eikä meillä kyllä koskaan ole ruuasta eikä muustakaan pulaa.. Eihän me rikkaita olla mutta kaukana köyhästä =)

Yleensä toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi ja silloin sitä voi ihan kuka vaan mattimeikäläinen saada. Pidempiaikaisia toimeentulotukiasiakkaita pidän joko sairaina tai avuttomina.

Minkälaisilla tuloilla saatte tuota toimeentulotukea ja paljonko saatte????
Kysylen siksi, ku en tiiä pitäskö itekin kokeilla tuota, mut ei viittis turhaan sitä paperi määrää kerätä ja laittaa jos ei saakkaan, et jos vaan viittisit kertoa ni tietäs vähän ees osviittaa minkälaisilla tuloilla sitä vois hakea ja paljon mahdollisesti saada =) -KIITOS-

D u m b o lta asiaa. Toimeentulotukilakikin lähtee siitä, että ihmisellä on velvollisuus elättää itsensä ja elatusvelvollisensa omilla tuloillaan tai varoillaan ja pyrkiä aktiivisesti niitä hankkimaan. Toimeentulotuella turvataan sitten lyhytkestoinen vajaus omatoimisessa suoriutumisessa. Pitkäaikaisasiakkailla on yleensä joku ongelma ratkeamatta tai ratkaisematta.

Yleensä tt-asiakkaat eivät ole tyytyväisiä elämisensä tasoon - onhan tt tarkoitettukin minimituloksi jolla juuri pysyy hengissä. Onneksi jollakin sentään on asiat paremmin, ja köyhyyden kokemus on vierasta. Kuten siis Miällä ilmeisesti on.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Yleensä toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi ja silloin sitä voi ihan kuka vaan mattimeikäläinen saada. Pidempiaikaisia toimeentulotukiasiakkaita pidän joko sairaina tai avuttomina.

Jaa. Minkä lasket väliaikaiseksi ratkaisuksi, muutama vuosi? Täällä yksi perheellinen opiskeli monta vuotta toimeentulotuella + lainalla. Tuo opintolaina lasketaan tuloksi toimeentulotukea laskiessa.

Työttömällä on helpompaa, kun hänen ei tarvitse ottaa lainaa eikä maksaa kirjoja yms.

Aha. Ihan kiva. Meillä molemmat käy töissä ja silti pidän meitä aika köyhänä. Just ylittää ne sossun normit. Kiva, kun te haette sieltä joka kuukausi 600 euroa. Miten ois vaikka työt? =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työttömällä on helpompaa, kun hänen ei tarvitse ottaa lainaa eikä maksaa kirjoja yms.

Työttömyys vain ei valmista ammattiin ja edistä omatoimista suoriutumista, kuten opiskelun on ajateltu tekevän.

Kaikki opiskelijat tietävät opintoetuuksien tilanteen, ja lähestulkoon kaikki suomalaiset ovat jossain vaiheessa opiskelleet. Et siis tuo uutta tietoa varmaankaan kenellekään opintolaina-ajatuksellasi.

Työttömiä patistellaan pois työttömyydestä, aika aktiivisestikin, mikäli omatoimisuus on jo hukkunut. Opiskelija saa sentään olla rauhassa opiskelija.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Aha. Ihan kiva. Meillä molemmat käy töissä ja silti pidän meitä aika köyhänä. Just ylittää ne sossun normit. Kiva, kun te haette sieltä joka kuukausi 600 euroa. Miten ois vaikka työt? =)

Opiskelemaan ajattelin lähteä, en vielä töihin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:

Niin, eihän sun tarvii ajatella onko varaa kun sossu maksaa:)

Itse saan toimeentuloa tulevat kaksi ja puoli vuotta, kunnes saan opinnot päätökseen ja ellei töitä löydy, saan vielä sittenkin. Ei mitään hurjia summia, opintotuki ja -laina, asumistuki, lapsilisät ja toimeentulotuki, mutta kyllä niillä pärjää. Saa juuri sen välttämättömän, minkä tarvitseekin, jos osaa nipistää vähän joka menosta.

Opintoetuudet ja asumistuki riittävät juuri vuokraan, muuhun elämiseen täytyy riittää n. 400 euroa ja hyvinhän sillä pärjää =)

Me saadaan toimeentulotukea 304 euroa kuussa plus vuokran omavastuu osuus, joka on 93 euroa. Meille maksetaan myös sähkölaskut ja terveydenhoitomaksut. Mä olen opiskelija tulot 230 euroa/kk. Mies on tällä hetkellä työmarkkinatuella työharjoittelussa, tulot hänellä on n. 400 euroa/kk. Joulukuussa mies pääsee todenäköisesti palkkatyöhön, tällöin varmaan toimeentulotuki loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Berseleena:

Niin, eihän sun tarvii ajatella onko varaa kun sossu maksaa:)

Ei niin =) Sitä toimeentulotukea saa kyllä varmaan muutkin kun minä jos on pienet tulot =) Jos kehtaa alentua hakemaan =)

Tällä hetkellä tulot on mun lapsilisä ja elatustuki, miehellä opintotuki ja toimeentulotukea saadaan noin 600 euroa =)

Mun kaverilla oli samanlainen tilanne ja tuloina oli ihan nuo saman lapsilisä , opintotuki, kotihoidontuki ja tuet eivät heillä paljon olleet. Sossu lähetti lapun, ett eivät maksa toimeentulotukea, koska mies pystyy hakemaan opintolainaa :o ja sen he joutuivat nostamaan. Sossusta eivät tukea saaneet.

Niin lisäys vielä, että toimeen ollaan tultu, juuri ja juuri. Loppukuusta on kyllä rahat aina loppu. Muihinkään ylimääräiseen ei oikeastaan ole varaa, mutta ruokaa saadaan ja joskus vaatteitakin.

Niin? Ja normaalit ihmiset käy yleensä töissä koulun ohella. =)
Niin myös minä, vaikka perheellinen olinkin.
Vaikka tyhmäähän se kyllä oli, kun saman rahan olisi sossustakin saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Tällä hetkellä tulot on mun lapsilisä ja elatustuki, miehellä opintotuki ja toimeentulotukea saadaan noin 600 euroa =)

Mun kaverilla oli samanlainen tilanne ja tuloina oli ihan nuo saman lapsilisä , opintotuki, kotihoidontuki ja tuet eivät heillä paljon olleet. Sossu lähetti lapun, ett eivät maksa toimeentulotukea, koska mies pystyy hakemaan opintolainaa :o ja sen he joutuivat nostamaan. Sossusta eivät tukea saaneet.

Mulla on opintolaina, vanha sellainen =) Sitä ei ole pakko ottaa mutta se katotaan kuitenkin tuloksi..

Et varmaan paljon ehtinyt lapsiasi nähdä? Minun täytyy ainakin olla koulussa 8-16, sen jälkeen ei paljon pysty töitä tekemään kun ei hoitopaikka ole auki kuin 17 asti. Viikonlopputöitä en pysty tekemään säännöllisesti, yövuoroja kun on eikä hoitopaikkaa lapsille.

Minä olen kuule kaukana normaalista =) Laiska tyhmä ja saamaton pummi :D

Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:

Et varmaan paljon ehtinyt lapsiasi nähdä? Minun täytyy ainakin olla koulussa 8-16, sen jälkeen ei paljon pysty töitä tekemään kun ei hoitopaikka ole auki kuin 17 asti. Viikonlopputöitä en pysty tekemään säännöllisesti, yövuoroja kun on eikä hoitopaikkaa lapsille.

jos vaikka mies olisi lasten kanssa:)?

Yhteistyössä