Toimeentulotuesta tietävät...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaan

Vieras
Mitä toimeentulotukilaissa sanotaan pienistä ja satunnaisista ansiotuloista, kuten kirppismyynnistä?

Onko oikeasti niin, että toimeentulotuessa voidaan jättää vuoden aikana yhteensä 50€ tuloja huomioimatta. Eli siis vuodessa saa vaikka sitä kirppismyyntiä olla 50€ edestä, vaikka kahtena eri kuukautena se 25€ ja jos tulee vielä kolmannen kerran joku pikku summa, niin se sitten vähennetään toimeentulotuesta?

Muistelen jostain lukeneeni/kuulleeni, että summa olisi paljon isompi, kuin 50€ vuodessa, mutta tänään meidän kaupungin sossu väitti, että asia on näin. Onko minua huijattu?

En tiedä, mutta äitini lähetti minulle syntymäpäivälahjaksi 35 euroa ja sossu otti tulona huomioon. Tuo summa siis vähennettiin seuraavan kuun summasta. Nooh, ehkä ihan oikein kuitenkin, harmitti silti vähän =)

Ei kai niitä kirppistuloja voi mistään saada selville, eihän ne tilille tuu. Ja käteen sulle saa antaa kuka tahansa rahaa miten paljon vaan. Ja muuten, palkkatulosta vähennetään joka kuukausi 20%, enintään 150€.

riippuu paikkakunnasta. täällä saa kirppistuloja olla 50€/kk + siihen päälle jos myyt esimerkiksi lasten vanhoja vaatteita ja ostat niillä rahoilla uusia vaatteita lapsille niin tällä selityksellä yleensä ei lasketa tuloksi. olen itse tämän omalta sosiaalityöntekijältä kysynyt.

ja kyllä käteisenäkin saatavat tulot pitää ilmoittaa!

Ei kai niitä kirppistuloja voi mistään saada selville, eihän ne tilille tuu. Ja käteen sulle saa antaa kuka tahansa rahaa miten paljon vaan. Ja muuten, palkkatulosta vähennetään joka kuukausi 20%, enintään 150€.

Onhan niitä nettikirppiksiäkin...

Meillä vain ei aiemmin ole otettu niitä huomioon ja nyt oikeasti harmittaa, että ottivat huomioon, kun on kamalan tiukka rahatilanne. Jää kaikki joululahjat ja ruoat ostamatta. En todellakaan tiedä, millä eletään ensi kuu. :/ Itkettää ja ahdistaa tämä tilanne, kun olen aina omasta mielestäni osannut hoitaa raha-asiat, eikä ole ikinä mennyt laskuja perintään, eikä onneksi ole mitään maksuhäiriömerkintöjä. Miehelle vain tuli yllättävä ja pakollinen meno, johon menee useampi satanen. :( Eikä ole ketään keneltä lainata, enkä kyllä kehtaisikaan oikein, kun en halua muiden ajattelevan etten osaisi hoitaa asioitani.

[QUOTE="nala";29234428]riippuu paikkakunnasta. täällä saa kirppistuloja olla 50€/kk + siihen päälle jos myyt esimerkiksi lasten vanhoja vaatteita ja ostat niillä rahoilla uusia vaatteita lapsille niin tällä selityksellä yleensä ei lasketa tuloksi. olen itse tämän omalta sosiaalityöntekijältä kysynyt.

ja kyllä käteisenäkin saatavat tulot pitää ilmoittaa![/QUOTE]

Tuntuu aika epäreilulta, että eri paikkakunnilla on erilaiset tulorajat. :/ Ja itsellänikin nuo myyntitulot on oikeasti menneet lasten pakollisiin hankintoihin, mutta laskevat silti tuloksi.

Kyllä mä olen kuullut että aivan kaikki tilille tullut raha on katsottu tuloksi, tiedä sitten miten oikeasti pitäisi toimia.

Kirppismyyntiä ei tartte ilmoittaa yhtään mihinkään. Jos tilinkäyttö on sit ongelma, niin hoitaa käteisellä.

Olen kuullu tontyyppisestä suhtautumisesta, mut oikeesti jos miettii, niin...

Jos ny vaik mummi tahtoo ostaa lapsenlapselle joululahjaksi sukset, niin ostamalla sukset muksu saa sukset, eikä koira tai sossu perään hauku. Mut jos laittamalla suksirahan tilille, et muksu voi vanhempien kans käydä valkkaamassa sopivat se tulkitaan vanhemman tuloksi, ni kyl silloin on jotain tulkinnassa päin peetä.

50 euroa kuukaudessa voi saada satunnaisia tiloja tai lahjoituksia. Palkkatuloa saa olla 150 euroa kuukaudessa.

http://yle.fi/uutiset/ministerio_pienet_tulot_eivat_saa_vahentaa_toimeentulotukea/6931500

Osaisko joku nyt kertoa miten on? Kommenteista joka toinen on eri mieltä ja netistäkin löytyy hyvin vähän tietoa. :/

Lain mukaan tosiaan ei tarvitse huomioida pieniä satunnaisia tuloja. Mutta koska missään ei ole selkeää euromäärää, joka jätettäisiin aina huomioimatta, on se kuntien ja sossujen oman harkinnan varassa. Ja mikä on harkinnan varassa, on myös alati vaihtelevaa ja muuttuvaa. Siksi mitään normikäytäntöä ei ole olemassa, paitsi että YLEENSÄ ne huomioidaan tulona, jos tilille tulevat. Tämä siksi, että on ainoastaan MAHDOLLISUUS jättää ne huomioimatta, pakko ei ole. Ja kun on mahdollisuus huomioida ne tulona, niin yleensä tehdään niin.

Joten älä ota tilille mitään, älä ainakaan kysymättä ja neuvottelematta ensin sosiaalityöntekijän kanssa. Ja etuuskäsittelijä ei ole sos.työntekijä - ota yhteyttä sosiaaliohjaajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin se menee;29236694:
Lain mukaan tosiaan ei tarvitse huomioida pieniä satunnaisia tuloja. Mutta koska missään ei ole selkeää euromäärää, joka jätettäisiin aina huomioimatta, on se kuntien ja sossujen oman harkinnan varassa. Ja mikä on harkinnan varassa, on myös alati vaihtelevaa ja muuttuvaa. Siksi mitään normikäytäntöä ei ole olemassa, paitsi että YLEENSÄ ne huomioidaan tulona, jos tilille tulevat. Tämä siksi, että on ainoastaan MAHDOLLISUUS jättää ne huomioimatta, pakko ei ole. Ja kun on mahdollisuus huomioida ne tulona, niin yleensä tehdään niin.

Joten älä ota tilille mitään, älä ainakaan kysymättä ja neuvottelematta ensin sosiaalityöntekijän kanssa. Ja etuuskäsittelijä ei ole sos.työntekijä - ota yhteyttä sosiaaliohjaajaan.

Oikeestaanhan laki toimeentulotuesta sanoo näin:
Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon:

1) vähäisiksi katsottavia ansiotuloja ja avustuksia;

FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 30.12.1997/1412

Eli lain mukaan vähäisiksi katsottavia menoja ei saa huomioida. Kunnan ohjeistuksistas sitten löytyy se minkä summan mikäkin kunta katsoo vähäiseksi.

Oikeestaanhan laki toimeentulotuesta sanoo näin:
Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon:

1) vähäisiksi katsottavia ansiotuloja ja avustuksia;

FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 30.12.1997/1412

Eli lain mukaan vähäisiksi katsottavia menoja ei saa huomioida. Kunnan ohjeistuksistas sitten löytyy se minkä summan mikäkin kunta katsoo vähäiseksi.

Tuo viimeinen lauseesi kertoo sen, miten se menee - eli kunnan ohjeistuksessa voi lukea mitä vaan. Ihan sama, mitä laki sanoo, koska lakiteksti on sen verran tulkinnanvaraista ja antaa rajattoman vallan "harkintaan".

Eli on siis ihan mahdollista, että meidän kunnassa tuo pienien tulojen huomioimatta jättäminen koskee vain 50€/vuosi. :( Eli lasten pieneksi jääneet vaatteetkin kannattaa myydä vasta sitten, kun ei enää tarvita toimeentulotukea. Se vain, että toimeentulotuella ei kovin kummoisia ulkoiluvaatteita ja urheiluvälineitä ostella, varsinkaan kun asutaan pienessä kunnassa ja kirppareita ei juuri ole ja niissä tarjonta on ihan olematonta. :( Pojalta puuttuu vielä kokonaan toppapuku tälle talvelle, eikä ole varaa vielä ensi kuussa ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen köyhä;29236826:
Tuon takia mulla oli toinen tili jonne tuli ylimääräisiä rahoja eikä sossu tiennyt tuosta tilistä.

En halua tuollaista tiliä laittaa, koska tuollaisesta toiminnasta voi saada melkoiset sanktiot, jos jää kiinni. :/

Mie tuossa keväällä myin fb:n kirpparilla pari tuotetta, yhteensä niistä tuli miulle 35e, eikä täällä Trellä tuo sossu ainakaan niistä mitään sanonut, vaikka pieni pelko olikin persiessä sen takia.

Mutta kun muuten en tuota kirppistelyä harrasta, niin jäi tuohon yhteen kertaan.

Onhan niitä nettikirppiksiäkin...

Meillä vain ei aiemmin ole otettu niitä huomioon ja nyt oikeasti harmittaa, että ottivat huomioon, kun on kamalan tiukka rahatilanne. Jää kaikki joululahjat ja ruoat ostamatta. En todellakaan tiedä, millä eletään ensi kuu. :/ Itkettää ja ahdistaa tämä tilanne, kun olen aina omasta mielestäni osannut hoitaa raha-asiat, eikä ole ikinä mennyt laskuja perintään, eikä onneksi ole mitään maksuhäiriömerkintöjä. Miehelle vain tuli yllättävä ja pakollinen meno, johon menee useampi satanen. :( Eikä ole ketään keneltä lainata, enkä kyllä kehtaisikaan oikein, kun en halua muiden ajattelevan etten osaisi hoitaa asioitani.

Jos tarvitset esim. lahjoissa apua, laita viestiä: jouluiloa2013@luukku.com
Voisin jotain pientä kehittää.