TOIMEENTULOTUESTA TIETÄVÄT! Jos omistaa maapläntin, evääkö se toimeentulotuen?

  • Viestiketjun aloittaja köyhis
  • Ensimmäinen viesti
köyhis
Mulla on lahjoituksena saatu maapläntti, arvo noin 6000 ?. Nyt hakemassa toimeentulotukea ensimmäistä kertaa. Onko tuo tontti myytävä, kun sossun sivuilla sanoitaan että "helposti realisoitavissa oleva omaisuus muutettava ensin rahaksi". No tuohan ei kovin helpolla ole realisoitavissa ja on meidän tulevaisuutta varten, eli siihen talo joskus rakennetaan..nyt vaan tosi tiukkaa kun molemmat työttömiä. Tietääkö kukaan? Sossun numero jo toista tuntia varattu, joten kysyn teiltä kun tiedätte kaikesta kaiken ;)
 
meillä näin.
Haettiin toimeentulotukea ja omistettiin peltoa. Pellon arvo 2500e.
Ensin ehdotti jos myytäis pelto pois ja saatais sillä maksettua laskut ja loput jäis jemmaan.
Ei kuitenkaan myyty kun ollaan saatu mun isopapalta ja ainut joka hänestä muistuttaa.
Ns omaa arvoa ja rakkautta pellossa.
Toimeentukea oltais saatu muuten 420e,mutta pellon takia vähennettiin 200e. Saatiin 220e.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja eikös:
Toimeentulotuessa katsota tulot-menot?
Eli jos sinä et siitä maapläntistä saa mitään tuloa kokoajan niin ei oteta huomioon.
Menot kylläkin kannattaa kirjata
Kyseessä onkin maa, joka on myös realisoitavissa.
 
Nuo on kyllä niin kunta/kaupunki kohtaisia ja jopa miten työntekijä meinaa. Luulisi että ei tarvitsisi heti myydä, mutta jos on tarvetta pitempi aikaiselle toimeentulotuelle niin pakottavat myymään. Jotkut varmaan heti sanoo että on myytävä. Jotkut taas eivät välttämättä huomioi lainkaan. Ei auta kun ottaa selvää omalta työntekijältä. Mutta kannattaa hakemuksessa siitä mainita..koska sitten saattavat periä rahat takaisin, jos tuosta ei ole mainintaa.
 
täälä usein
täälä usein saa kunnalta lainata rahaa. vähän kun toimeentulotuki,mutta maksetaan takasin pienissä erissä ilman korkoa.
Toimeentulotukea ei saa jos omistaa jotain tai on jemmassa rahaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen.
Tässäkin tapauksessa meijän kunnalla katsottais että omistatte maata ja sen on teillä jemmassa ja se voidaan tarvittaessa muuttaa rahaksi.
 
näin mulla
Kyllä mulla ainakin evättiin. Opiskelin ja jäin sen jälkeen työttömäksi. En saanut vajaaseen 3 kk mitään tuloja. Hain tietty toimeentulotukea ja vastauksessa oli kielteinen päätös. Syy oli nimen omaan se, että omaisuus pitää ensin realisoida. Ja mulla toi realisoitava omaisuus tarkoitti nimen omaan siskon kanssa puoliksi omistamaani (lähes arvotonta) maaplänttiä.

Näin siis Oulussa. Luulisi toki että kaikkialla muuallakin olisi samat säännöt. Epäreiluahan se olisi. Mä olis 2,5 kk ilman tuloja ja lainailin rahaa ja vingutin visaa. Meni sitten 1,5 vuotta että pääsin noista veloistani eroon. Olipa kiva lyhennellä niitä jollain työttömyysrahalla.
 
näin vaasassa
Alkuperäinen kirjoittaja näin mulla:
Kyllä mulla ainakin evättiin. Opiskelin ja jäin sen jälkeen työttömäksi. En saanut vajaaseen 3 kk mitään tuloja. Hain tietty toimeentulotukea ja vastauksessa oli kielteinen päätös. Syy oli nimen omaan se, että omaisuus pitää ensin realisoida. Ja mulla toi realisoitava omaisuus tarkoitti nimen omaan siskon kanssa puoliksi omistamaani (lähes arvotonta) maaplänttiä.

Näin siis Oulussa. Luulisi toki että kaikkialla muuallakin olisi samat säännöt. Epäreiluahan se olisi. Mä olis 2,5 kk ilman tuloja ja lainailin rahaa ja vingutin visaa. Meni sitten 1,5 vuotta että pääsin noista veloistani eroon. Olipa kiva lyhennellä niitä jollain työttömyysrahalla.
Itse omistan menehtyneen isäni kotitalosta,metsästä,kesämökistä ja tavaroista 1/3. Toimeentulotuessa huomioitiin omaisuus,mutta ei laskettu mihinkään mukaan vaikka arvo on jokaista 1/3 kohti 93 000euroa.
Ei otettu huomioon koska ei ollut kaikkien suostumusta että mitään myytäis.
 
varma tieto.
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mut eihän ne autoakaan kehota myymään jos siis menee paljastamaan että omistaa auton.
Auto katsotaan hyödylliseksi,mutta autoa,auton vakuutuksia ja auton veroja ei saa mukaan toimeentulotuki laskentaan eikä huomioisa laskuissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mut eihän ne autoakaan kehota myymään jos siis menee paljastamaan että omistaa auton.
Niin no.. Jotkut jotka saavat TTT:a voivat olla silti töissä ja tarvitsevat töihin käymiseen autoa. Yleensäkkin TTT:ssa katsotaan ettei sellaisella asiakkaalla ole varaa pitää autoa. Me joskus aikoinaan ainakin jouduttiin selvittämään tarkoin miksi meillä on auto, ja mihin tarkoitukseen se on. Jos on vain väliaikaisesti TTT:lla niin eihän ole järkeä myydä edes autoa pois, jos se on vain väliaikaista. Jos on taas pitkään, katsotaan ettei auto ole tarpeellinen. En tiedä voidaanko sitä pakottaa myymään, mutta autosta aiheutuvia kuluja ei ainakaan oteta huomioon, poikkeuksena työmatka kustannukset. Nämäkin on varmaan taas niin paikkakunta / työntekijä kohtaisia?
 
salla
toivottavasti ainakin vähentää toimeentulotuen määrää jos ei kokonaan jätetä maksamatta. on se aika vittumaista että voi omistaa maata ja metsää hehtaaritolkulla ja hakea sossusta rahaa. omaisuutta se on yhtälailla kun tilillä oleva raha
 
tietäjä
Kuntakohtaisia eroja on. Mikäli kohdallesi sattuu inhmillinen sossu, hän voi katsoa asiaa ns. läpi sormien tai antaa sulle muutaman k:n aikaa realisoida omaisuus eli ei ota laskelmassa huomioon. Jos pilkkua viilaa ja kuten tasa-arvon nimissä moni varmaan haluais, että tehdään niin silloin pitäis heti huomioida. Mielestäni inhmillisyys menee normien edelle kuitenkin, mutta se on semmoista. Ja mitään tietoja ei kannata pimittää. Ne voidaan periä oikeusteitse takaisin. Joskus pienestä vilpistä voi tulla isommat kulut. Sitä tuskin toivot. Toivotaan, että saat ymmärrystä osaksesi.
 
rovaniemellä.
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
toivottavasti ainakin vähentää toimeentulotuen määrää jos ei kokonaan jätetä maksamatta. on se aika vittumaista että voi omistaa maata ja metsää hehtaaritolkulla ja hakea sossusta rahaa. omaisuutta se on yhtälailla kun tilillä oleva raha
Niinpä niin. se vaan sattuu olemaan niin että pohjanmaalla ja pohjosessa saa omistaa metsää/peltoa/maata,mutta ei oteta huomioon.
Etelämmässä kalliimmat asunnot ja ei niitäkään suhteuteta pohjosemman hintoihin.
Täälä sattuu olemaan vuokrat 300-350e kuussa 4h+k+sauna.
Omakotitalot uudet noin 100 000-130 000e.

Jos täälä katsottais metsät laskuihin mukaan niin silloin etelässä ei pitäis ottaa huomioon vuokria ja lyhennystä joka on yli meidän hintojen.

Niin se vaan menee. Tasapuolista.

Muuttakaa tänne niin ei tarvitse valittaa korkeista hinnoista!
 
muuttanut
Tuttavani erosi miehestään, eikä saanut heti alkuun mitään elatusmaksuja tai muita tuloja, hoiti kotona nuorempaa lasta silloin. Menee aikansa, että asiat saa kuntoon ja tuet yms haettua tuollaisessa tilanteessa. Siinä alkuhätään meni sossuun, ei saanut kuitenkaan mitään, koska miehellä oli mm. osuus lapissa olevaan suvun mokkiin yms. Avioliiton kautta vaikuttivat edelleen siten hänen tuloihinsa, että laskivat mitä olisis tulossa erossa tasinkoa. Ei tosin saanut noista sossun katsomista jutuista sitten erossa kuitenkaan mitään...
 
samaa mieltä täysin.
Alkuperäinen kirjoittaja rovaniemellä.:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
toivottavasti ainakin vähentää toimeentulotuen määrää jos ei kokonaan jätetä maksamatta. on se aika vittumaista että voi omistaa maata ja metsää hehtaaritolkulla ja hakea sossusta rahaa. omaisuutta se on yhtälailla kun tilillä oleva raha
Niinpä niin. se vaan sattuu olemaan niin että pohjanmaalla ja pohjosessa saa omistaa metsää/peltoa/maata,mutta ei oteta huomioon.
Etelämmässä kalliimmat asunnot ja ei niitäkään suhteuteta pohjosemman hintoihin.
Täälä sattuu olemaan vuokrat 300-350e kuussa 4h+k+sauna.
Omakotitalot uudet noin 100 000-130 000e.

Jos täälä katsottais metsät laskuihin mukaan niin silloin etelässä ei pitäis ottaa huomioon vuokria ja lyhennystä joka on yli meidän hintojen.

Niin se vaan menee. Tasapuolista.

Muuttakaa tänne niin ei tarvitse valittaa korkeista hinnoista!
Täysin samaa mieltä. Helsingissä triplat vuokrat verrattuna pohjosempaan. Ja silti ruikuttaa hinnoista. Kuka sielä käskee asua kun pääsee halvemmalla muualla. Työt ei ole syy, töitä löytyy jokapuolelta kun vaan kyselee.
Täysin sallittua omistaa maata ym.
 
ap
joo, soitin sossuun, ja kyllä toi pläntti vaikuttaa. Mä aloin melkein itkemään, kun ei tässä voida tuota maaplänttiä myydä, kun siinä on meidän tulevaisuus ja oma koti täysin kiinni, jos joskus on varaa sille rakentaa talo. Sossu kehotti kuitenkin hakemaan ttt:a mutta sanoi että todennäköisesti vaikuttaa tuo tontin omistaminen.'
Millähän tässä elättää kolme lasta....maasta ei voi luopua.
 
hieno päätös
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo, soitin sossuun, ja kyllä toi pläntti vaikuttaa. Mä aloin melkein itkemään, kun ei tässä voida tuota maaplänttiä myydä, kun siinä on meidän tulevaisuus ja oma koti täysin kiinni, jos joskus on varaa sille rakentaa talo. Sossu kehotti kuitenkin hakemaan ttt:a mutta sanoi että todennäköisesti vaikuttaa tuo tontin omistaminen.'
Millähän tässä elättää kolme lasta....maasta ei voi luopua.
miksi ei voi?
kannattaa varmaan miettiä kumpi on tärkeämpi pala maata vai lapset
 
tärkeysjärjestys
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo, soitin sossuun, ja kyllä toi pläntti vaikuttaa. Mä aloin melkein itkemään, kun ei tässä voida tuota maaplänttiä myydä, kun siinä on meidän tulevaisuus ja oma koti täysin kiinni, jos joskus on varaa sille rakentaa talo. Sossu kehotti kuitenkin hakemaan ttt:a mutta sanoi että todennäköisesti vaikuttaa tuo tontin omistaminen.'
Millähän tässä elättää kolme lasta....maasta ei voi luopua.
Jos vaihtoehtoina on maapläntti tai lapsille ruokaa, niin ei tuossa nyt hirveästi oli mietittävää kumpiko on tärkeämpää!!!
 
200 000e omaisuutta ja silti saadaan toimeentulotu
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä täysin.:
Alkuperäinen kirjoittaja rovaniemellä.:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
toivottavasti ainakin vähentää toimeentulotuen määrää jos ei kokonaan jätetä maksamatta. on se aika vittumaista että voi omistaa maata ja metsää hehtaaritolkulla ja hakea sossusta rahaa. omaisuutta se on yhtälailla kun tilillä oleva raha
Niinpä niin. se vaan sattuu olemaan niin että pohjanmaalla ja pohjosessa saa omistaa metsää/peltoa/maata,mutta ei oteta huomioon.
Etelämmässä kalliimmat asunnot ja ei niitäkään suhteuteta pohjosemman hintoihin.
Täälä sattuu olemaan vuokrat 300-350e kuussa 4h+k+sauna.
Omakotitalot uudet noin 100 000-130 000e.

Jos täälä katsottais metsät laskuihin mukaan niin silloin etelässä ei pitäis ottaa huomioon vuokria ja lyhennystä joka on yli meidän hintojen.

Niin se vaan menee. Tasapuolista.

Muuttakaa tänne niin ei tarvitse valittaa korkeista hinnoista!
Täysin samaa mieltä. Helsingissä triplat vuokrat verrattuna pohjosempaan. Ja silti ruikuttaa hinnoista. Kuka sielä käskee asua kun pääsee halvemmalla muualla. Työt ei ole syy, töitä löytyy jokapuolelta kun vaan kyselee.
Täysin sallittua omistaa maata ym.
Kerrankin joku puhuu asiaa. Tasapuolista ja oikeutettua pohjosessa omistaa asunnon, metsää, peltoa ja pari kiinteistöä ja hakee toimeentulotukea ja saa muutaman satasen.
Kun asuu etelässä ja omistaa pelkän asunnon ja hakee tukea.
Arvo vastaa eikä määrä.
 
0,2 saa vielä kunta avustuksen kun ostaa 100 neliö
Alkuperäinen kirjoittaja tärkeysjärjestys:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo, soitin sossuun, ja kyllä toi pläntti vaikuttaa. Mä aloin melkein itkemään, kun ei tässä voida tuota maaplänttiä myydä, kun siinä on meidän tulevaisuus ja oma koti täysin kiinni, jos joskus on varaa sille rakentaa talo. Sossu kehotti kuitenkin hakemaan ttt:a mutta sanoi että todennäköisesti vaikuttaa tuo tontin omistaminen.'
Millähän tässä elättää kolme lasta....maasta ei voi luopua.
Jos vaihtoehtoina on maapläntti tai lapsille ruokaa, niin ei tuossa nyt hirveästi oli mietittävää kumpiko on tärkeämpää!!!
Pohjosessa saa 0,2e neliö tonttia. Miks ihmeessä joku maksaa maasta 6000euroa? hyi kamalaa.
 

Yhteistyössä