Toimeentulotuen muutos???

• Viestiketjun aloittaja aaapuaa
  • Ensimmäinen viesti
aaapuaa
Hain maaliskuulle toimeentulotukea, en sitä siis saanut. menoina vuokra 450e.. Tuloina työttömyysturva 480e+ asumistuki 240e. laskelmako lasketaan nykyään asunnon neliöiden mukaan??

olen oikeutettu kuulemma 260e:n vuokra-asuntoon niin sen mukaan laskivat ettei heidän tarvitse huomioida vuokraa kokonaan vaan sen 260e. outoa!

Minulle jää kuussa 270e josta menee lainanlyhennyt 100e niin ei minulle jää kuin 170e ruokaan. Tulevan vauvan tarvikkeisiin ei myönnetty mitään toimeentulotukea.

hmm
no ei sieltä tosiaan mitään lainalyhennyksiä huomioida. todelliset asumiskulut katsotaan sen mukaan, paljon asujia on ja mikä on asuntojen vuokrien taso kunnassanne.

jos rahatilanne on nyt jo toi, niin kannattaa alkaa kiireenvilkkaasti etsimään pienempää/halvempaa kämppää, että ehdit ennen synnytystä muuttamaan.

kannattaa varata sinne aika, jos pääsisit juttelemaan tilanteesta, niin voisit saada myös avustusta käytettyjen vaunujen ym ostoon.

Sini
Sossuhan laskee alimman vuokratason mukaan eli usein kaupungin vuokra-asuntojen vuokrien mukaan. Neliöitäkään ei saa olla kuin tietty määrä. Eriasia sitten kuinka vaikea kaupungin asuntoja on saada, riippuu paikkakunnasta. Yh:na saattaa saada helpommin.

hmm
ja lisään vielä, että jos edellisen kuukauden palkkatulot on olleet sen verran hyvät, että normi on ylittynyt reippaasti, niin selvähän se on, ettei mitään saa.

vai pitäskö sossun aina maksaa, vaikka ihminen olis just kuukausi sitten saanu hyvät rahat..

Alkuperäinen kirjoittaja aaapuaa:
olen oikeutettu kuulemma 260e:n vuokra-asuntoon niin sen mukaan laskivat ettei heidän tarvitse huomioida vuokraa kokonaan vaan sen 260e. outoa!
Sitenhän se menee asumistuissa ja opiskelijoiden asumistuissakin. Jos asut liian suuressa asunnossa tai liian kalliissa asunnossa, niin saat tukea vain siihen asti kuin normit sallivat. Ja ylimääräiset eurot ja neliöt menevät omasta pussistasi.

Hae nyt äkkiä kaupungilta halvempaa asuntoa, raskaana olevat saavat kuulemma helposti asunnon.
Tampereen kaupungin sivuilla on toimeentulotukilaskuri, olisiko siitä apua?

vieras
saat toimeentulotukea vasta kun lapsi on syntynyt. Älä muuta kodistasi mihinkään, kun vauva syntyy, on teitä asujia kaksi, joten vuorkramenojakin hyväksytään enemmän.
Kun lapsi on syntynyt, hae harkinnanvaraista toimeentulotukea vauvan hankintoihin. Etukäteen et saa mitään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
saat toimeentulotukea vasta kun lapsi on syntynyt. Älä muuta kodistasi mihinkään, kun vauva syntyy, on teitä asujia kaksi, joten vuorkramenojakin hyväksytään enemmän.
Kun lapsi on syntynyt, hae harkinnanvaraista toimeentulotukea vauvan hankintoihin. Etukäteen et saa mitään.
tätä minäkin ajattelin että saan sitten vauvan synnyttyä kolmen kuukauden päästä toimeentulotukea ja olemme vauvan kanssa kahdestaan oikeutettuja tähän kaksioon.. nyt siis vuokra 450e ja neliöitä 55

yh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olemme vauvan kanssa kahdestaan oikeutettuja tähän kaksioon.. nyt siis vuokra 450e ja neliöitä 55
Ainakin Helsingissä juurikin 56 neliötä taitaa olla ahdelle asukkaalle se raja. Itse asun lapseni kanssa reilussa 60 neliössä ja asumiskuluista vähennetään ennen asumistukipäätöstä laskennallinen vuokra ylimääräisistä neliöistä.

>> Muista siis ilmoittaa myös Kelaan lisäasukkaasta, jolloin saatat saada lisää myös asumistukea!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
olemme vauvan kanssa kahdestaan oikeutettuja tähän kaksioon.. nyt siis vuokra 450e ja neliöitä 55
Ainakin Helsingissä juurikin 56 neliötä taitaa olla ahdelle asukkaalle se raja. Itse asun lapseni kanssa reilussa 60 neliössä ja asumiskuluista vähennetään ennen asumistukipäätöstä laskennallinen vuokra ylimääräisistä neliöistä.

>> Muista siis ilmoittaa myös Kelaan lisäasukkaasta, jolloin saatat saada lisää myös asumistukea!
jostain kuulin että asumistukeén huomioidaan lapsi vast kun on täyttänyt 9kk??

Myös tuleva äiti
Alkuperäinen kirjoittaja aaapuaa:
Hain maaliskuulle toimeentulotukea, en sitä siis saanut. menoina vuokra 450e.. Tuloina työttömyysturva 480e+ asumistuki 240e. laskelmako lasketaan nykyään asunnon neliöiden mukaan??

Minulle jää kuussa 270e josta menee lainanlyhennyt 100e niin ei minulle jää kuin 170e ruokaan. Tulevan vauvan tarvikkeisiin ei myönnetty mitään toimeentulotukea.

Minun paikkakunnalla on joku vuokraraja jonka ylimenevää osaa sossu ei enää ota huomioon, mutta oli se kyllä paljon korkeampi kuin tuo 260 euroa! Minulla vuokra 390 ja ottavat kokonaan huomioon.
Eivätkö todellakaan myönnä yhtään mitään vauvan tarvikkeisiin?? Täällä myöntävät jotain vaunuihin, sänkyyn ja hoitopöytään, mutta eivät varmaankaan mitään isoja summia, toimeentulotuen niihin saa hakea siinä kuussa kun on laskettu aika. Pienempiin tarvikkeisiin (esim. vaatteet) ei täälläkään myönnetä mitään (mutta meneehän niihinkin rahaa, miten ne luulee että työttymyysturvalla hyvä kun itse tulee toimeen vielä sellaisia kustannetaan..). Neuvoisin sinua kysymään myös kirkon diakoniatyön puolelta, jos sieltä saisit jotain apua hankintoihin vauvaa varten?? Kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle jatkossa:)

mk
hehheh, mä asun samankokoisessa asunnossa 5v ja 8v lasten kanssa kolmistaan, et kyllä se vähän iso on mielestäni sulle ja vauvalle. Lainanlyhennyksiä (mikä laina?) sossu ei maksa, vuokra, perusosa katsotaan menoiksi

Sun tulot on siis 720

menot 450
perusosalle jää 270, vajaa satasen saisit sieltä muuten.. jos siis laskisivat koko vuokran menoiksi.

Kun vauva syntyy, hänen perusosa on 250e, eli sitten saat ainakin sieltä rahaa kun vauva on syntynyt

yksin asuva
Perusosa on 417 ?. Sulla jää se auki 417-270 = 147 ?. Se sun pitäisi saada jos vuokra huomioitaisiin kokonaan. Meillä on vuokran euroraja jotain 400 ? yksinäiselle, neliörajaa ei ainakaan tiukkaa ole. Asun 52 neliön asunnossa ja maksan 350 ? / kk eikä ole mitään ongelmia ollu, aina on kokonaan vuokra huomioitu. Vaikeahan 270 asuntoa on edes löytää.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mk:
hehheh, mä asun samankokoisessa asunnossa 5v ja 8v lasten kanssa kolmistaan, et kyllä se vähän iso on mielestäni sulle ja vauvalle. Lainanlyhennyksiä (mikä laina?) sossu ei maksa, vuokra, perusosa katsotaan menoiksi

Sun tulot on siis 720

menot 450
perusosalle jää 270, vajaa satasen saisit sieltä muuten.. jos siis laskisivat koko vuokran menoiksi.

Kun vauva syntyy, hänen perusosa on 250e, eli sitten saat ainakin sieltä rahaa kun vauva on syntynyt
iso kahdelle??! makuuhuone, olohuone ja keittiö mulla on..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja yksin asuva:
Perusosa on 417 ?. Sulla jää se auki 417-270 = 147 ?. Se sun pitäisi saada jos vuokra huomioitaisiin kokonaan. Meillä on vuokran euroraja jotain 400 ? yksinäiselle, neliörajaa ei ainakaan tiukkaa ole. Asun 52 neliön asunnossa ja maksan 350 ? / kk eikä ole mitään ongelmia ollu, aina on kokonaan vuokra huomioitu. Vaikeahan 270 asuntoa on edes löytää.
naapurikaupungissa asuessani vuokrani oli 418e ja neliöitä 50, siellä huomioivat koko vuokran.. siksi ihmettelenkin että onko nyt tullut jokin muutos toimeentulotukeen?

Ne nyt vain ajattelevat että noin "iso" asunto on liian iso yhdelle. Mekin asutaan reilu 50 neliöisessä kolmestaan kahden lapsen kanssa, ihan sopiva on.
Yhdelle ihmiselle ajattelevat että riittää yksiö tai ihan pieni kaksio. Älä nyt ainakaan asuntoa mene vaihtamaan, hommat muuttuu kun vauva syntyy, sitten siellä on jo kaksi asukkia :)

sss
Alkuperäinen kirjoittaja yksin asuva:
naapurikaupungissa asuessani vuokrani oli 418e ja neliöitä 50, siellä huomioivat koko vuokran.. siksi ihmettelenkin että onko nyt tullut jokin muutos toimeentulotukeen?
Se riippuu kunnassa kummalla tavalla laskevat. Voithan pyytää korjausta sillä perusteella, ettei sun nyt kannata muuttaa, kun vauva syntyy kohta ja sitten tuo asunto on taas kohtuuhintainen (vai onko?). Muutosta kuitenkin aiheutuu kustannuksia, ja vauvan synnyttyä asunto olisi mahdollisesti taas liian pieni. Sinuna soittaisin ja pyytäisin tuota.

Yhteistyössä