toimeentulosta

• Viestiketjun aloittaja suru puserossa
  • Ensimmäinen viesti
suru puserossa
Olen muuttamassa avopuolisostani eroon omaan vuokra-asuntoon. Jos Kelan opintoraha ja asumislisä eivät riitä ruoka-ja vuokramenoihin, niin onko opiskelijalla tällöin oikeus saada ruokatukea sossusta kelan tuen lisäksi samaan aikaan?
Opintolainaa ei voi ottaa luottomerkinnän vuoksi.
Kesällä olen ehkä töissä, mutta jos en saa työtä-sossu maksaa kesäajalta niin hyvin että pärjään.

opintolainaa kannattaa silti hakea vaikka luotot mennyt jos sossusta meinaa hakea apua. ainakin kaverini joutu todisteleen pankin lapulla ettei saa vaikka on hakenut, ei riittänyt sossulle et sano et luotot on mennyt.

v
Alkuperäinen kirjoittaja heiti82:
opintolainaa kannattaa silti hakea vaikka luotot mennyt jos sossusta meinaa hakea apua. ainakin kaverini joutu todisteleen pankin lapulla ettei saa vaikka on hakenut, ei riittänyt sossulle et sano et luotot on mennyt.
No niinhän tuolla ekassa vastauksessa lukikin :)

khipu
Ainakin pääkaupunkiseudulla sellainen opiskelija, joka ei luottotietojen takia saa normaalia opintolainaa, saa kaupungilta sosiaalista luottoa sen opintolainan verran - ja tämä pitää maksaa takaisin. Vasta sen jälkeen saa toimeentulotukea.

Mun mielestä on ihan oikein, että luottotiedottomat ja me kunnolliset ollaan kuitenkin samanarvoisessa asemassa. Vaikka on toki tyhmää että pitää opintolainaa ottaa. Mutta sama peli kaikille on reilua

kokemusta on
Alkuperäinen kirjoittaja khipu:
Ainakin pääkaupunkiseudulla sellainen opiskelija, joka ei luottotietojen takia saa normaalia opintolainaa, saa kaupungilta sosiaalista luottoa sen opintolainan verran - ja tämä pitää maksaa takaisin. Vasta sen jälkeen saa toimeentulotukea.

Mun mielestä on ihan oikein, että luottotiedottomat ja me kunnolliset ollaan kuitenkin samanarvoisessa asemassa. Vaikka on toki tyhmää että pitää opintolainaa ottaa. Mutta sama peli kaikille on reilua
Totta, mutta jos velat on yhteensä yli 30 000e, niin sosiaalista luottoa ei myönnetä, jolloin taas on oikeutettu toimeentulotukeen.

Yhteistyössä