toimeentulo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vapailla (isyyslomalla ja hoitovapaalla)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vapailla (isyyslomalla ja hoitovapaalla)

Vieras
Hei odottajat,

kuinka olette suunnitelleet viettävänne vanhempainvapaat ja isyyslomat?

Esikoista odottaessa kun ei ole mitään kokemusta kuinka isyysvapaat olisi mukavinta ajoittaa.

Tällä hetkellä ajatuksena on se, että isä pitäisi vauvan syntymän jälkeen 3 vkoa isyyslomaa. Minä jään äitiysloman jälkeen vanhempainvapaalle, josta isä pitää vikat 2 vkoa, jolloin saa bonus 2vkoa päälle (""bonuskuukausi"").

Tuon bonuskuukauden aikana äiti ei ilmeisesti saa kelalta mitään tukea? Eli ollaanko tuolloin pelkästään isyysrahan varassa? Vai onkohan minun mahdollista pitää esim. vuosiloma tuolloin, jolloin saisin lomarahat töistä?

Isän bonuskuukauden jälkeen minulla on ajatuksena jäädä ainakin pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Eli äitiysloman jälkeen en siis mene takaisin töihin ennen kuin taapero osaa itse kävellä ja puhua jo jonkin verran.

Kiitos jo etukäteen!!

Terkuin,
epätietoinen

Hmm, kysypäs Kelasta. Minun mielestäni voisit ottaa siihen vuosiloman,jos vain työnantaja antaa. Muutenhan et saa mistään mitään rahaa. Ellet mene töihin siksi aikaa.

Meillä suunnitellaan samantyyppistä järjestelyä noin vuoden päähän eli 2006 lopusta alkaen (vauva syntyy maaliskuussa).

Isä jää vikaksi 2 viikoksi vanhempainvapaalle (+ sen jälkeen 2 viikoksi pidennetylle isyyslomalle), ja samana päivänä kun isän vanhempainvapaa alkaa, minä ikään kuin palaan töihin. Todellisuudessa en kuitenkaan ole töissä, vaan ensimmäisenä käytän säästöön jääneet vuosilomapäiväni - joita on siis siinä vaiheessa koko vuoden lomapäivät käyttämättä, eli ""rästiin"" jäänyt kesäloma sekä talvilomat päälle = yhteensä 36 arkipäivää eli 6 viikkoa.

Loma-ajalta työnantaja maksaa tietysti normaalisti palkkaa. Lomaraha on eri asia, se on ikään kuin ekstraa ja maksetaan sinulle joka tapauksessa, todennäköisesti kesällä, jos olet äitiyslomalla ja sinulla on työsuhde voimassa.

Tämän jälkeen mies jää meillä hoitovapaalle ainakin alkuun.

Heips!
Olen miettinyt samaa ja ajatellut olevani vuosilomalla tuon isän bonuskuukauden ajan, mutta... Jotenki ymmärsin kelan sivuja lukiessani(http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701154349EH?openDocument), että isyysvapaata on vain 18 päivää, eli jotta saisi kokonaisena tuon ""bonuskuukauden"" niin isä voi olla kotona lapsen synnyttyä vain 6pvää eli viikon. Sinun laskukaavallasi saisin isän kokonaisaikaiseksi kotona oloajaksi 5vkoa + bonusvapaan. Saiko tästä mitään selvää? Olenkohan käsittänyt ihan väärin?

Itse meinasin myös pitää vanhempainvapaan perään vuosiloman, kuukauden, ja sen jälkeen 2 kk hoitovapaata. Kelalta kuitenkin sanoivat, että sen vuosiloman aikanahan saan tuloa, jolloin en saa hoitorahaa. Ja koska vuosiloman palkkahan lasketaan, kun määritellään, saanko hoitovapaalla ollessani hoitolisää (tuloihin sidottu) ja kuntalisää (90 euroa / kk täällä Keski-Suomessa), en olisi saanut tuota hoitolisää enkä kuntalisää. Tämän takia päädyttiin siihen, että pidän vanhempainvapaan perään 2 kk hoitovapaata ja sen jälkeen vasta vuosiloman ennen töihin paluuta, jolloin saan siis hoitorahan lisäksi sekä hoitolisän että kuntalisän. Siis pelkkä taloudellisuusajattelu.

Isä saa pitää isyysvapaata 18 päivää (sitä äiti ei saa pitää, mutta isä voi pitää päivät samaan aikaan kun äiti on äitiys- tai vanh. vapaalla), mutta vanhempainvapaata (joka alkaa äitisvapaakauden jälkeen voi pitää kumpi vaan. Jos isä pitää vanhempainvapaasta vähintään ne viimeiset kaksi viikkoa, saa bonuksena vielä kaksi viikkoa (12 päivää) vanh. vapaata. Sen vanh.vapaan pidennyksen voi pitää vain isä.

Muumi, tarkoittaa tuo siis sitä, että jos saa vanhempainvapaan jälkeen esim. kuukauden palkkaa, jos on vuosilomalla, tämä kuukauden palkka vaikuttaa laskennassa hoitorahan kokonaismäärään? Eli lasketaanko se hoitolisä aina edeltävän kuukauden tulojen perusteella? Mitä järkeä siinä sitten on, kun kuitenkin hoitorahan aikana kotiin jäävällä vanhemmalla ei ole muita tuloja. Kiitos jos selvennät!

Ei hoitolisää määritellessä lasketa vain yhdeltä edeltävältä kuukaudelta tuloja vaan olikohan se puolen viime vuoden tuloista. Eihän tuossa mitään järkeä tosiaankaan ole, mutta näin minulle sanottiin Kelalta. Sen takia ""joudun"" pitämään vuosiloman vasta hoitovapaan jälkeen, jotta saan tuota hoitorahaa, hoitolisää ja kuntalisää myös noilta kuukausilta.

soitin vielä kelaan selvittääkseni noita tulojuttuja.

Kuntalisään ja hoitorahaan ei tämän kelan tädin mukaan vaikuta kummankaan tulot, ei isän eikä äidin.

hoitolisä taas on perheen bruttotuloista riippuvainen eli jos keskim. kk-tulot on yli 3219 e, niin hoitolisää ei saa. Tähän lasketaan siis vuokratulot, osingot, puolison palkka jne mukaan. Maksimissaan hoitolisää saisi 168,90 euroa / kk.

Eli alkuperäinen kyselijä & puoliso tekee siten, että:
- mamma jää mammalomalle ja vanhempainvapaalle
- isukki pitää isyysvapaata 3 vkoa heti syntymän jälkeen ja vanhempainvapaakaudesta vikat 12+12 pidennyspäivää (bonuskuukausi)
- isän bonuskuukauden ajan olen vuosilomalla, eli saan normaalia loma-ajan palkkaa.
-isän bonuskuukauden jälkeen jään hoitovapaalle. Hgissä kuntalisä on nyt 218,64 euroa, + hoitoraha 294,28 euroa. Hoitolisää emme saa, koska tulot menee yli rajan,

Meillä meinataan tehdä samalla tavalla kuin alkuperäinen kirjoittja aikoo!!! Ihanaa olla yhtäaikaa vapaalla hoitamassa lasta kuukauden verra, kun lapsi on noin 9 kk vanha. Loistava mahdollisuus, minkä valtio tarjoaa!!! Luin juuri yhteishyvälehdestä, että tuota ""bonuskuukausi"" oikeutta käytti vain noin 4500 isää vuonna 2004, ihan äly vähän... Me meinattiin, että voisi lähteä silloin koko perhe yhdessä matkalle!!!

Yhteistyössä