Toi meidän tyttö on nyt ihan paniikissa tulipaloista.

Se itkee ja puhuu joka ilta, ettei uskalla mennä nukkumaan: vannotti mua ettei me saada ikinä polttaa takkaa iltaisin koska sitt meidän talo syttyy palamaan, varmistelee mistä ja miten me sitt päästään pois jos tulipalo syttyy, mihin me mennään, millä, onko meillä vaatteet päällä vai ei.. Siis ihan hirveetä jo. Mun on pakko varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä sille jututusaikaa, mä en enää osaa vastata sille. En tiedä mitä sanoa, kun se saa paniikin aikaan kaikesta. :ashamed:
 
Kyllä meilläkin kaikkee mietitään.
Tosta tulipalostakin on ollut puhetta, sekä kotona että mökillä.
Me ollaan näytetty sammutusvälineitä ja palohälyttimet ja kerrottu mitä niillä tehdään ja miten ne toimii.
Siitä on ollu apua.

Aika vaikeisiin juttuihin tässä on joutunut välillä vastaileen ja miettiin oikeesti itsekin miten noita selittäis.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Kyllä meilläkin kaikkee mietitään.
Tosta tulipalostakin on ollut puhetta, sekä kotona että mökillä.
Me ollaan näytetty sammutusvälineitä ja palohälyttimet ja kerrottu mitä niillä tehdään ja miten ne toimii.
Siitä on ollu apua.

Aika vaikeisiin juttuihin tässä on joutunut välillä vastaileen ja miettiin oikeesti itsekin miten noita selittäis.
Joo: me just pidettiin tunnin esitelmä paloportaista ja jauhesammuttimista ja hälyttimistä ja kaikesta, taas. Mutta ei: se talo tossa vieressä näyttää niin pahalta. Mistä me saataisiin uudet vaatteet? Mitä vaatteita me pidetään siihen asti? Missä se perhe nyt asuu? Miksi se palo syttyi, mistä, mihin aikaan, miten ne pääsi sieltä pois? Koska meille tulee nuohooja että se sanoo että meidän piippu on ehjä, äiti varaa se heti huomenna. Apua...
 
voi :(
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Se itkee ja puhuu joka ilta, ettei uskalla mennä nukkumaan: vannotti mua ettei me saada ikinä polttaa takkaa iltaisin koska sitt meidän talo syttyy palamaan, varmistelee mistä ja miten me sitt päästään pois jos tulipalo syttyy, mihin me mennään, millä, onko meillä vaatteet päällä vai ei.. Siis ihan hirveetä jo. Mun on pakko varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä sille jututusaikaa, mä en enää osaa vastata sille. En tiedä mitä sanoa, kun se saa paniikin aikaan kaikesta. :ashamed:
Mulla oli pienenä ihan sama pelko.. Muistan vielkäkin, kuinka nukkumaan käydessäni mietin mistä pääsen ulos ja mitä otan mukaan.. Aika kamalaa :( Ja minä en uskaltanut pelosta puhua kenellekään.
Äitini kanssa olen nyt myöhemmin asiasta puhunut ja kyllä hän sen oli huomannut. Mutta puuttuminen asiaan oli vaikeaa, koska kielsin kuulema kaiken..jos hän asiasta kysyi. Oireilin mm. elävän tulen nähdessäni pahoinvoinnilla.
Mulla tilanteen laukaisi läheisen mökkinaapurin mökkipalo ja kuolema.
Neuvola on minunkin mielestäni hyvä idea! Minä hoidin pelkoni vasta nuoruusiässä liittymällä VPK:hon :)
Toivottavasi pienokaisesi pelko hellittää! Koita selittää, että tulipalot ovat tosi harvinaisia..ym
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi :(:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Se itkee ja puhuu joka ilta, ettei uskalla mennä nukkumaan: vannotti mua ettei me saada ikinä polttaa takkaa iltaisin koska sitt meidän talo syttyy palamaan, varmistelee mistä ja miten me sitt päästään pois jos tulipalo syttyy, mihin me mennään, millä, onko meillä vaatteet päällä vai ei.. Siis ihan hirveetä jo. Mun on pakko varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä sille jututusaikaa, mä en enää osaa vastata sille. En tiedä mitä sanoa, kun se saa paniikin aikaan kaikesta. :ashamed:
Mulla oli pienenä ihan sama pelko.. Muistan vielkäkin, kuinka nukkumaan käydessäni mietin mistä pääsen ulos ja mitä otan mukaan.. Aika kamalaa :( Ja minä en uskaltanut pelosta puhua kenellekään.
Äitini kanssa olen nyt myöhemmin asiasta puhunut ja kyllä hän sen oli huomannut. Mutta puuttuminen asiaan oli vaikeaa, koska kielsin kuulema kaiken..jos hän asiasta kysyi. Oireilin mm. elävän tulen nähdessäni pahoinvoinnilla.
Mulla tilanteen laukaisi läheisen mökkinaapurin mökkipalo ja kuolema.
Neuvola on minunkin mielestäni hyvä idea! Minä hoidin pelkoni vasta nuoruusiässä liittymällä VPK:hon :)
Toivottavasi pienokaisesi pelko hellittää! Koita selittää, että tulipalot ovat tosi harvinaisia..ym

Mä just tänään sanoin että ei tulipalo oo mikään tarttuva tauti, että kun naapurin talo palaa, palaa sitt meidänkin. Että todennäköisyys sille on äärimmäisen pieni, mutta en voi luvata ettei sellaista ikinä tapahtuisi. Mutta että äiti on elänyt jo niin ja niin monta vuotta, eikä ole joutunut vielä ikinä tulipaloon, koskaan, että ei sellaista ihan noin vain tule kohdalle (tai voi tullakin, mutta enhän mä nyt sano sitä panikoivalle 6 vuotiaalle ). Mutta ei, mikään selitys ei kuulosta vakuuttavalta. Patteri pitäisi nyt siirtää pois sen sängyn vierestä ettei se kuumita sen sänkyä (ei se patteri oikeasti ole edes kuuma ) ja sytytä sitä sänkyä tuleen. Pakko oikeasti soittaa sinne neuvolaan ja keksiä sille viikonlopuksi jotain muuta puuhaa ja ajateltavaa..
 
Uskoisin, että tuo menee ajankanssa ohi, vaikka onkin lapselle itselleen tosi rankkaa ja vaikeaa, sekä toki vanhemmillekin. Teillä tuo tulipalo tuli niin lähelle konkretisoiden asian kammottavalla tavalla.
Osin tuollainen murehdintavaihe kuuluu ikään ja kysely ja vannottaminen.
Muistan itse vannottaneeni tuossa iässä äitiäni, että onhan hän varma, ettei yhtäkkiä yön aikana kuole. Ja mistä hän voi olla muka varma, jos ei kukaan voi olla varma kuolinajankohdastaan jne. Lähipiirissämme oli silloin surullinen tapaus,jossa henkilö kuoli nukkuessaan ennalta-arvaamatta.

Pitkää pinnaa se kysyy vastata samoihin kysymyksiin yhä uudestaan ja uudestaan. Mutta uskon, että ajan kanssa lapsesi huoli jää taka-alalle, mutta en pitäisi sitä neuvola-ajatustakaan huonona.
 
Jaa mä en tiennyt että teidän naapurissa on palanut :|
Emmä sitten ihmettele tota paniikkia, sehän on ihan luonnollista.
Tottakai se menee jossain vaiheessa ohi, mutta ehkä vois neuvolassa käydä jutteleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Jos teette pelastautumissuunnitelman, helpottuisiko lapsen olo?
Ei. Niillä oli sellanen tulikettu juttu eskarissakin, minkä kotiläksynä tehtiin meille sellanen suunnitelma, mutta juuri nyt se ei varmaan sitten pelastaisi ketään tytön mielestä. Entä jos me ei päästä rappusiin, eikä ikkunalle? Entä jos mä en osaa kiivetä itse? Entä jos sä et pysty kantamaan mua? Entä jos mua paleltaa ulkona ilman vaatteita? Se keksii kysymyksiä toisensa perään, mä en kykene antaan mihinkään enää sellasta vastausta mihin se tyytyisi. :ashamed:
 
voi :(
Voi harmi! Tiedätkö, että mie voin vieläkin sun kirjotusten kautta hypätä 22v taaksepäin ja muistan ton pelon NIIIIN hyvin :(
Nlasta saatte varmasti apua. Onko teillä muuten mahdollisuutta mennä tutustumaan paloasemalle? Voisi auttaa,että ihan oikea palomies kertoisi näistä asioista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi :(:
Voi harmi! Tiedätkö, että mie voin vieläkin sun kirjotusten kautta hypätä 22v taaksepäin ja muistan ton pelon NIIIIN hyvin :(
Nlasta saatte varmasti apua. Onko teillä muuten mahdollisuutta mennä tutustumaan paloasemalle? Voisi auttaa,että ihan oikea palomies kertoisi näistä asioista!
Mun mies just sano ett selvittää. Sillon niillä eskarissa kävi palomiehet ja paloautot esittelyssä ja palomies oli pitänyt niille tunnin ja neiti oli sillon ihan luottavainen, mutta nyt kun toi talo tosta paloi.. Nyt se ei luotakaan enää yhtään tähän juttuun.
 
vieras
Mä mietin kanssa lapsena tosi paljo tulipaloa ja varsinkin iltaisin. Ei meinannut uni tulla ja olin huolissani pelastumisesta. Kai meillä oli tarhassa ja kotona asiasta puhuttu ja se sitten jäi mieleen pyörimään.
 
voi :(
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja voi :(:
Voi harmi! Tiedätkö, että mie voin vieläkin sun kirjotusten kautta hypätä 22v taaksepäin ja muistan ton pelon NIIIIN hyvin :(
Nlasta saatte varmasti apua. Onko teillä muuten mahdollisuutta mennä tutustumaan paloasemalle? Voisi auttaa,että ihan oikea palomies kertoisi näistä asioista!
Mun mies just sano ett selvittää. Sillon niillä eskarissa kävi palomiehet ja paloautot esittelyssä ja palomies oli pitänyt niille tunnin ja neiti oli sillon ihan luottavainen, mutta nyt kun toi talo tosta paloi.. Nyt se ei luotakaan enää yhtään tähän juttuun.
Se ei ole varmaan kovin helposti nyt selvitettävissä, mutta uskoisin, että asian perusteellinen läpi käyminen auttaa. Uusintakäynti tapahtuman jälkeen palomiehen juttusilla varmasti hyvä juttu. Minä luulen, että pelastuslaitoksilla ollaan aika ymmärtäväisiä tällaisissa asioissa ja he ottavat ihan mielellään pienen vieraan kyselytunnille :)
 

Yhteistyössä