Töihinpaluusta ja tissiriippuvuudesta paljon kysymyksiä! Auttakaa!

  • Viestiketjun aloittaja itkuiikka
  • Ensimmäinen viesti
itkuiikka
Loppuvuodesta pitäisi mennä takaisin töihin. Ajattelin jäädä ainakin kesään asti osittaiselle hoitovapaalle. Ensin ajattelin, että tekisin neljäpäiväistä työviikkoa, mutta kaveri sanoi, että lapselle olisi paljon parempi lyhyemmät päivät ja 5 pv viikossa... Nyt olen ihan sekaisin.

Siis miten jakaa 30 tunnin työviikko? Neljälle vai viidelle päivälle? Kumpi pienelle, yksivuotiaalle lapselle parempi? Neljäpäiväisessä työviikossa mulla jäisi enemmän aikaa lapsen kanssa, koska työmatkoihin menee aina puolisen tuntia suuntaansa. Siis käytännössä jos olen töissä 6 tuntia, lapsi on hoidossa melkein 7... Tosin 7,5 tunnin työpäivä venyy samalla tavalla yli kahdeksan tunnin hoitopäivään. Tosi vaikeata!

Entä joku sellainen vaihtoehto, että lapsi on hoidossa kaksi täyttä päivää ja kolme "puolikasta"? Onko se siinä mielessä huono, että lapsi ei ymmärrä, miksi joinain päivinä äiti hakee aikaisin ja toisina päivinä joutuu odottamaan paljon pidempään?

Vaikuttaako jompi kumpi kunnallisen päivähoitopaikan saamiseen? Voiko olla, että jonkun vaihtoehdon vuoksi ei saa paikkaa haluamastaan päiväkodista?


Vielä vaikeampi asia:
9 kk ikäinen lapsi on tissiriippuvainen! Ihan oikeasti. Nukkumaanmenosta edes päiväunille ei tule mitään ilman tissiä. Tutti tai tuttipullo ei kelpaa missään nimessä, eikä hän ime peukaloakaan. Eli tissi on ainoa, johon lapsi purkaa imemisentarvettaan. Ja korvike tai velli ei kelpaa edes nokkamukista.

Ihan itkettää kun ajattelee, mitä hoidossa tapahtuu kun pitäisi nukkua. Mieskään ei saa lasta nukkumaan. Ihan pienenä saattoi nukahtaa liikkuviin vaunuihin tai autoon, mutta ei enää kertaakaan ainakaan kahteen-kolmeen kuukauteen. Eli meillä ei ole vielä kertaakaan ollut vierasta hoitajaa ja isäkin hoitaa lasta vain silloin, kun ei tarvitse nukuttaa.

Lapsi herää edelleen monta kertaa yössä ja tarvitsee nukahtaaksen tissin hetkeksi suuhun (ei välttämättä juo maitoa, mutta tavallaan tutiksi). Olen yrittänyt jonkinlaista unikoulua muutaman kerran, mutta siitä ei tule mitään, koska en missään nimessä halua itkettää lasta. Sitäpaitsi kun on itse unenpöpperöinen tuntuu ääliömäiseltä, että pitäisi alkaa hyssyttelemään hysteerisenä parkuvaa lasta kun apu on niin lähellä.

Tiedän, että olen tehnyt väärin kun olen opettanut lapsen tähän, mutta mulla ei mielestäni ole ollut vaihtoehtoa. Muutaman kerran lapsi on oksentanut kun on itsenyt tissin perään niin paljon. Väitän, että yksikään äiti ei pysty siinä tilanteessa pysymään tiukkana.

Auttakaa! Mua ahdistaa ihan järjettömästi kun ajattelenkin töihinpaluuta. Ja taloudellisista syistä sinne on pakko palata. Säästöt palavat hoitovapaan aikana ja asuntolaina painaa niskaan.


 
Tytti
Vaikea on valita ehkä kannattasi kysellä päiväkodista mikä olisi paras vaihtoehto. Itselläni kun 1 vuotias meni päiväkotiin ja hain klo 15 jälk pois. Usein nukkui kotona toiset unet...1v3kk ikään asti..Olin joka päivä töissä 7-15. Mies vei aamulla.
 
nytkin työssä
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa, mutta voin lohduttaa, että hyvin se meni. Palasin töihin lapseni ollessa 1v 3kk, ahkera tissittelijä. Päivät menivät kuitenkin alusta alkaen hyvin, poissaollessani ei tisua kaivattu. Tuossa iässä lapselle jo muodostuu omat rutiinit toisen hoitajan kanssa, ja hän pärjää ilman rintaa päivän ajan jos hänen perusturvallisuutensa on muuten kunnossa.

Itse tein ensimmäiset puoli vuotta 3-päiväistä työviikkoa. Koimme sen paremmaksi kuin 5 lyhyttä päivää, nimenomaan työmatkojen vuoksi (minulla melkein 2 tuntia/päivä).
 
ulla
Samanlaisessa tilanteessa myös täällä. Itse alan tekemään nelipäiväistä työviikkoa. Meillä hoitopäivät eivät toivottavasti veny kovin pitkiksi. Itse menen aikaisin töihin, viimeistään seiskaksi, jolloin pystyn hakemaan kolmelta. Mies vie aamuisin, luultavasti kasin jälkeen. Pystytkö miehesi kanssa johonkin samansuuntaiseen jakoon? Jollet, niin sitten itse lyhentäisin työpäivää. Oletko kysynyt työnantajalta, saatko lyhentää työviikkoa miten sinulle sopii?

Olen nyt hiljalleen aloittanut "päiväunikoulutuksen". Koitan, ettei vauva nukahda tissille. Eli nappasen tissin suusta juuri ennen nukahtamista ja laitan käden rinnan päälle. Pientä protestointia tulee väliin, mutta yleensä väsyneenä nukahtaa. Joskus protestointi yltyy ja silloin rinta uudelleen suuhun. Tää on nyt ihan alussa, muutaman päivän vasta, tuloksia ei vielä oikein ole. Iltaisinkin olen samaa yrittänyt, mutta silloin vauva haluaa rintaa hanakammin, joten ei vielä onnistu. Mutta jos hoitoon mennessä onnistuisi.

Paljon tsemppiä En oikein osaa auttaa, kun samojen ajatusten kanssa painin ja ahdistun.
 
itkuiikka
Mun työ on sellaista, että luulen, että työnantajalle on ihan sama miten tuntini teen. Kunhan ne nyt ovat suht toimistoaikaan kun asiakkatkin ovat paikalla.

Eikös osittainen hoitovapaa ole ihan lakisääteinen kunnes lapsi on 3-vuotias? Siis ei kai työnantaja voi estää mua tekemästä tavalla tai toisella lyhyempää viikkoa? En ole kysynyt, mutta luultavasti tässä taloustilanteessa työnantaja on ihan onnellinen kun palkkakulut laskevat. Mä kun väitän tekeväni 30 tunnissa saman kuin kokematon sijaiseni nyt koko viikossa.
 
vieras
Ehdottomasti 4 pvviikko ja jos mahdollista niin keskiviikko vapaa eli 2 töitä yks vapaa kaks töitä, jos olet arkisin töissä. Sulla säästyy matkakustannuksia myös ja tulee lyhyt viikko aina lapselle.
 
samankaltaisuutta
Meidän tilanne lähes identtinen ap:n kanssa.
Tissi on se joka meidän miehen tiellä pitää: isä ei saa nukkumaan. Vieraita hoitajia ei ole ollutkaan,vierastaa. Ei suostu minun poissaollessa juomaan mitään. Tutti ei kelpaa.
Minä menen jo tässä kuussa töihin...onneksi vain käymään. Sitten jään siihen asti hoitovapaalle että poika vuoden. Ja sitten aion alkaa tehdä 30h/vko. Kolmivuorotyö niin otan yhden ylim. vapaan. Isä saa viedä aamuisin ja kumpi ensin töistä pääsee hakee. Paitsi kotona saa olla jos mulla paljon viikolla vapaapäiviä.
 
vieras
Minä minä todennäköisemmin alan kans syksyllä tekemään tuota 30 tuntista viikkoa. Mulla tosin jo kouluikäinen ja eskarilainen mutta ajattelin että teen 4 päiväistä työviikkoa niin sanotusti. Vuorotyössähän se ei välttämättä ihan noin mene mutta joka tapauksessa täysiä päiviä ja yks ylimääräinen vapaa viikossa.
 
samankaltaisuutta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä minä todennäköisemmin alan kans syksyllä tekemään tuota 30 tuntista viikkoa. Mulla tosin jo kouluikäinen ja eskarilainen mutta ajattelin että teen 4 päiväistä työviikkoa niin sanotusti. Vuorotyössähän se ei välttämättä ihan noin mene mutta joka tapauksessa täysiä päiviä ja yks ylimääräinen vapaa viikossa.
Niin vuorotyössä saattaa saada pidempiäkin putkia vapaata esim neljäpäivää. Ei tartte lapsen mennä kuin yhtenä päivänä sillä viikolla hoitoon ym. Mutta on tietty huonot puoletkin vuorotyössä.
 
Kysypä päiväkodista kumpi heistä olisi parempi noin pienelle. Eli lyhyet 5 päivää vai pitkät 4 päivää hoitoa. :)

Meillä poika aloitti tarhan 1v9kk ja tissitteli vielä! Hyvin meni... Aluksi itki hakiessa, kun en tissiä suuhun lykännyt, mutta juttelin että kotona sitten... :D
Nukkumiset onnistui niin, että aluksi tädit nukutti syliinsä ja kantoi poitsun sängylle. Sitten kun ryhmään tuli pienempiä vauvoja, niin poitsu nukutettiin omaan sänkyynsä niin, että hoitaja melkein makasi pojan päällä (ei halunnut että silitellään, mutta kaipasi ihmisen lämpöä )....

Puhut näistä hoitopaikassa ja he osaavat neuvoa ja ehdotella ja kertoa kokemuksiaan muista pienistä hoidon alottajista. :hug:

Meillä poika kaksi ekaa päivää meni hoitoon itkuitta ,mutta sitten tajusi että tämä on jatkuvaa ja itki eron hetkellä tarhan ovella kahden viikon ajan... Onneksi hoitajat olivat ymmärtäväisiä ja ihania!!
 
Minä olen tehnyt niin, että toisinaan olen 3 tai 4 päivää perätysten töissä ja joskus olen jakanut työpäivät niin, että esim. keskellä viikkoa on pari vapaapäivää (lapsilla).
Meillä työpäivät ovat pitkiä, 7:45 - 16 -> mutta kun onneksi on työ, jossa voi joustaa aika tavalla.
Ihan hyvin meillä on lähtenyt päiväkodissakin lapsilla rullaamaan asiat. Tyttö jää sinne oikein mielellään, eikä itkeskele kauhean usein (hoitajien mukaan).

Juuri olen miettinyt, miten saisin joustavammaksi vielä tuota hoitoaikasysteemiä, mutta tuntuu hullulta pitää lyhyempää päivää, koska silloin lapset eivät ehdi esim. välipalaa syömään, tai vielä pahempi se jos menen kesken päiväunien repimään sieltä kotiin.
Nuorempi nukkuu vielä parin tunnin päiväunetkin siellä, niin että ihan hyvin meidän systeemi toimii.
 
Tuosta tissiriippuvuudesta piti vielä mainita...

Meilläkin tyttö oli melkoinen tissitakiainen ennen kuin aloitti hoidon, mutta siitä se vähitellen harventui ja lopulta karsin myös iltaimetyksen pois.
 
Niin joo ja piti vielä positiivisena asiana mainita, että tyttö on oppinut itsenäisen nukahtamisen taidon. Ennen nukutin tissille ja nyt ei tarvitse muuta kuin laittaa vaan sänkyyn, niin sinne sitten nukahtaa ihan itsekseen.
Esikoinen, joka oli pitkään kotihoidettuna, vaati tosi pitkään nukuttamista ja vierellä oloa. Muistaakseni jotain 3-vuotiaaksi asti. :whistle:
 
samankaltaisuutta
Joiko teidän tissiriippuvaiset lapset sitten muuta kun olivat hoidossa? Kun mua huolettaa ainakin se, ettei poika saa riittävästi nestettä kun ei suostu/ole oppinut juomaan tuttipullosta, nokkamukista tms. Hoitopäivä on kumminkin pitkäaika olla juomatta...
 
niin sama tilanne
Kirjoituksesi on kuin kopio meidän pikkumiehestä... sillä erotuksella, että meillä aloitettiin hoito viime tammikuussa (poika silloin 1v. 5 kk). Itse teen lyhennettyä työpäivää, mutta työpaikkani on lähellä kotia (+päiväkotia), joten se sopii meille, sulle kyllä suosittelisin tuota ehdotusta nelipäiväisestä työviikosta niin, että keskiviikot olisivat ainakin alkuun vapaat. Myöhemmin voi olla kivempi, että vapaa on viikonlopun jatkeena.

Meillä oltiin kanssa vielä tissiriippuvaisia tammikuussa päivähoidon alkaessa. Imetyksen lopettaminen sujui kuitenkin loppupelissä kuin itsestään (vaikken olisi ikinä uskonut), kun päiväkotia oli käyty pari kuukautta. Ikinä ei ollut poika ottanut tuttia, korviketta, pumpattua maitoa pullosta, mukista, tavallista maitoa mistään, kauramaitoa... ennen imetyksen lopettamista. Sitten kun lopetin, viikon-parin päästä joi jo tavallisesta mukista tavallist maitoa, silloin poika oli siis jo yli 1½ v.

Meillä oli tuollaista samanlaista "yöimetystä" = tissi moneen kertaan suuhun vielä viime joulun aikoihin. Joululomalla tehtiin kuitenkin niin, että sylittelin ja silittelin, kanniskelin poikaa yöt, leikinkin sen kanssa välillä yöllä (niin että yksinkertaisesti vaan väsyi), jottei olisi huutanut tissiä... ja nukuin itse sitten päivällä niin paljon kun pystyin. Aika vähällä itkulla tuo meni ja siitä lähtien poika oppi yötisiistä pois (vaikken tätäkään olisi uskonut).

Tsemppiä sulle ja luota päiväkodin tätien ammattitaitoon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja samankaltaisuutta:
Joiko teidän tissiriippuvaiset lapset sitten muuta kun olivat hoidossa? Kun mua huolettaa ainakin se, ettei poika saa riittävästi nestettä kun ei suostu/ole oppinut juomaan tuttipullosta, nokkamukista tms. Hoitopäivä on kumminkin pitkäaika olla juomatta...


Meillä poika jo joi mukistakin (eli ei pelkkää tissimaitoa)...
Ei muuten ikinä oppinut tuttipullosta juomaan, kun rakasti tissimaitoa juoda suoraan tissistä... Opeteltiin aika varhain toi mukista hörppiminen ja lopulta juominen (ilman nokkamukia)...
Nyt voisitte varmaan kokeilla juottaa pullosta tai nokkamukista ihan pikkuhiljaa ja silloin tällöin. :)
 
samankaltaisuutta
Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Alkuperäinen kirjoittaja samankaltaisuutta:
Joiko teidän tissiriippuvaiset lapset sitten muuta kun olivat hoidossa? Kun mua huolettaa ainakin se, ettei poika saa riittävästi nestettä kun ei suostu/ole oppinut juomaan tuttipullosta, nokkamukista tms. Hoitopäivä on kumminkin pitkäaika olla juomatta...


Meillä poika jo joi mukistakin (eli ei pelkkää tissimaitoa)...
Ei muuten ikinä oppinut tuttipullosta juomaan, kun rakasti tissimaitoa juoda suoraan tissistä... Opeteltiin aika varhain toi mukista hörppiminen ja lopulta juominen (ilman nokkamukia)...
Nyt voisitte varmaan kokeilla juottaa pullosta tai nokkamukista ihan pikkuhiljaa ja silloin tällöin. :)
No joo, me on tuota nokkamukia erilaisine versioineen harjoiteltu jo 4,5kk. Ikää nyt siis lähes 9kk.
Tuttipullo ei ole kelvannut millään tuttiosalla koskaan...
 
ap
Kiitos kaikille rohkaisusta! Olette ihania!

Pitää miettiä tuota hoitoaika-asiaa miehen kanssa yhdessä. Ihaninta olisi, jos myös hän lyhentäisi työaikaansa sen 20% ihan alussa. Ainakin mä olen sitä mieltä, että meidän talous kestäisi sellaista ainakin pari kuukautta... Eikös verotus kuitenkin tule vastaan? Osaako joku kertoa esimerkkejä tästä? Jotain, millä saisin miehen ylipuhuttua... Mies kun on sitä mieltä, että kyllä lapsi pakon edessä oppii. Joo, oppiihan se, mutta mies ei ymmärrä, kuinka pahalta äidistä tuntuu, kun edes ajattelee sitä lapsen tuskaa.

Onkohan tuohon tissistävieroitukseen mitään lempeää keinoa? Onko jollain onnistunut ennen hoitoonmenoa sillee pehmeästi? Tässä olisi pari kuukautta aikaa treenata sitä hommaa, jos vaan tietäisi mitä tekisi. Tuntuu, että kaikki keinot on kokeiltu, mutta jos joku kikka vielä olisi...
 
vieras
Meilläkin oli tissitakiainen vuoden ikään, mutta kun löytyi kesälomalla kaikkea muuta tekemistä, niin päivämaito jäi pois ja lopulta viimeinenkin iltamaito 14 kk iässä. Hoidossa kun touhua riittää muutenkin niin varmasti väsyy ilman tissiä.

Työaikoihin en osaa ottaa kantaa kokemuksesta, mutta arvelisin että niin itselle kuin lapselle tasapitkät päivät toisivat turvallisuutta eikä päivä venyisi liian pitkäksi kenenkään kannalta.
 
Mä painin kanssa just näiden samojen juttujen kanssa. Meillä kelpaa pullo ja nokkamuki, mutta vain, jos niistä tarjotaan vettä. Uni ei ole koskaan tullut ilman rintaa. Lisäksi lapsi vierastaa kauheasti ja alkaa itkemään ihan kun vain poistunkin huoneesta.

Menen töihin joulukuussa ja toivon, että ihmeitä tapahtuisi syksyn aikana. Mutta tilanne näyttää niin toivottomalta, että olen jo etukäteen ihan stressaantunut.

Mies väittää, että mua ahdistaa se, että olen koko ajan lapsessa kiinni, mutta ei se mua ahdista tai väsytä, vaan se tieto, että aina ei voi olla näin.
 

Yhteistyössä