Töihin paluu pian synnytyksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kuinka moni on palanut töihin pian synnytyksen jälkeen?

Teen etätöitä kotoota käsin ja töihin olisi tarkoitus palata 3 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Tämä päätös syystä että mies tekee reissutyötä, hän pystyy olemaan vauva-arjessa mukana ainoastaan jäämällä kotiin, muuten hoidan yksin maatalon, eläimet ja vauvan ja mies on viikko/viikko systeemillä töissä ja kotona.

Pystyn imettämään vauvaa hyvin taukojeni aikana, mutta muuten en ehdi työpäivän aikana vauvan hoitoon osallistua.

Kyseessä esikoinen.

Kumman vaihtoehdon itse valitsisit? Maatalon ja eläintenhoito vaatii fyysistä ponnistelua pitkin päivää ja työt ovat raskaita ja vähintään haasteellisia vauvan kanssa, etätyöni ei ole fyysisesti raskasta.

Taloudellisesti ei ole mahdollisuutta palkata työvoimaa kotiin eikä tukiverkostoa ole.

Miten sinä äitinä, olet selvinnyt töihin paluusta heti synnytyksen jälkeen?
 
vierailija
Hoitaako se mies eläimet ja vauvan samaan aikaan kun itse teet töitä?
Eläinten hoito on iltapainotteista, joten jos minä teen etätöitä ja mies on vanhempainvapaalla, voimme jakaa eläintenhoidon niin, että työaikani päätyttyä toinen ryhtyy eläinten hoitoon ja toinen keskittyy vauvaan. Yksin ollessa vauvaa pitäisi kantaa mukana eläinten hoidossa useampi tunti päivässä.

Eli jos jään itse vanhempainvapaalle ja mies menee töihin, minä en ole sidottu palkkatyöhöni, mutta minun pitää pystyä tekemään kaikki tilan työt vauvan kanssa yksin joka toinen viikko. Jos menen päivätöihin, niin toinen voi työpäiväni jälkeen keskittyä vauvaan ja toinen pääsee tilan töihin ilman vauvaa.
 
Kuulostaa minusta varsin järkevältä tuossa tilanteessa. Ja sinä vuorostasi varmaan voit pitää omaa osuutta vanhempainlomasta sitten kun lapsi on isompi jalapsi/eläimet kombo on helpompaa yksin kuin mitä ihan vauvavaiheessa. Muutenkin kannatan vahvasti sitä että isät olisivat kotona lastensa kanssa niin paljon kuin suinkin mahdollista.
 
vierailija
Kuulostaa siltä ettei lapsi "sovi kuvioihinne". Lapsi on vain hetken ajan pieni ja se menee teiltä tuossa rytäkässä ohitse. Miksi tehdä lapsia jos elämäntilanne on tuollainen...
 
vierailija
Eläinten hoito on iltapainotteista, joten jos minä teen etätöitä ja mies on vanhempainvapaalla, voimme jakaa eläintenhoidon niin, että työaikani päätyttyä toinen ryhtyy eläinten hoitoon ja toinen keskittyy vauvaan. Yksin ollessa vauvaa pitäisi kantaa mukana eläinten hoidossa useampi tunti päivässä.

Eli jos jään itse vanhempainvapaalle ja mies menee töihin, minä en ole sidottu palkkatyöhöni, mutta minun pitää pystyä tekemään kaikki tilan työt vauvan kanssa yksin joka toinen viikko. Jos menen päivätöihin, niin toinen voi työpäiväni jälkeen keskittyä vauvaan ja toinen pääsee tilan töihin ilman vauvaa.
Voi olla että tuo on järkevintä jos vauva on vasta kolme viikkoa, ja ei tiedä miten nopeasti toipuu synnytyksestä. Mutta kannattaa varautua tyhjän sylin tunteeseen ja siihen että vauvaa on kamala ikävä kun tekee töitä, koska biologia on mitä on, vaikka tottuuhan siihen sitten. Tietysti rintareppu ja / tai vaunut mukaan hommiin on yksi vaihtoehto. Olen seurannut yhtä homestead influensseria joka pyörittää farmia, on kanoja, lehmiä, vihannesmaata ym, yhdessä postissa sanoi että on vaan laittanut vauvat viltille lelujen kanssa kun ite lapioi lantaa ym. Koska kantorinkat ja muut haittaa liikkumista. Jill Winger jos kiinnostaa, pitää farmia ja kolme lasta hoitanut ja kotikouluttanu siinä samalla.
 
vierailija
Mun mielestä kuulostaa hyvältä idealta teidän tilanteeseen että isä jää aluksi kotiin, kun kerran itsekin olet fyysisesti siinä paikalla jolloin imetyskin halutessaan onnistuu. Jos sinun työsi ei ole fyysistä niin en näe mitään ongelmaa palata töihin pian synnytyksen jälkeen, olettaen että synnytys sujuu normaalisti. Pieni vauva ja raskaat maatilan työt ilman apua kuulostaa minusta haastavalta.
 
vierailija
Kuulostaa siltä ettei lapsi "sovi kuvioihinne". Lapsi on vain hetken ajan pieni ja se menee teiltä tuossa rytäkässä ohitse. Miksi tehdä lapsia jos elämäntilanne on tuollainen...
Lapsi tosiaan oli täysi yllätys jonka päätimme pitää, koska toista mahdollisuutta ei tule (ikä ja terveystilanne), mutta meillä ei mitään mahdollisuutta muuttaa koko elämäämme useaan vuoteen päälaelleen ja nyt haetaan ratkaisua, joka olisi meille perheenä tässä tilanteessa paras tapa toimia ja haen täältä kokeneemmilta vertaistukea millaista on työskennellä pian synnytyksen jälkeen, uskoisin, että yrittäjillä esim olisi tämmöisestä kokemusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Mimerkki
vierailija
Voi olla että tuo on järkevintä jos vauva on vasta kolme viikkoa, ja ei tiedä miten nopeasti toipuu synnytyksestä. Mutta kannattaa varautua tyhjän sylin tunteeseen ja siihen että vauvaa on kamala ikävä kun tekee töitä, koska biologia on mitä on, vaikka tottuuhan siihen sitten. Tietysti rintareppu ja / tai vaunut mukaan hommiin on yksi vaihtoehto. Olen seurannut yhtä homestead influensseria joka pyörittää farmia, on kanoja, lehmiä, vihannesmaata ym, yhdessä postissa sanoi että on vaan laittanut vauvat viltille lelujen kanssa kun ite lapioi lantaa ym. Koska kantorinkat ja muut haittaa liikkumista. Jill Winger jos kiinnostaa, pitää farmia ja kolme lasta hoitanut ja kotikouluttanu siinä samalla.
Kiitos vinkistä, minäpä otan tämän seurantaan!

Tuota rintareppua mietin itsekin, mutta jäin miettimään, voiko 3 viikkoista pitää siinä kuinka pitkiä aikoja kerrallaan?
 
vierailija

Olisiko tämä mahdollista?
Ei ikävä kyllä, ei ole ihan maataloustoiminta kyseessä, ainoastaan harrasteena ja elämäntapana asuminen maatalossa eläinten kanssa syrjäseudulla. Osasta eläimiä pystymme luopumaan, mutta rakkaiksi perheenjäseniksi laskettavat hevoset ja koirat ovat ne, joista en pysty luopumaan. Kiitos kuitenkin vinkistä!
 
vierailija
Mä reissutyötä tekevän miehen vaimona ja 5 lapsen äitinä ymmärrän täysin tuon aloituksen pointin.
Arjen pyöritys yksin on raskasta ja jos vaihtoehtona olisi että alkuun tuo puoliso hoitaa vauvan muut kuin ruuan tarpeen (joka kyllä meillä on valitettavasti ollut jatkuvaa tissillä oloa), niin kyllähän se mies voi yhtä hyvin ne ekat 6kk hoitaa. Sen jälkeen alkaa jo vähän rytmiä olemaan niin eläinten tms. hoito helpompaa siinä isomman vauvan hoidon ohella.

Me ollaan tosin tehty niin että tissitakiaisten takia mies jäänyt kotiin vasta hoitovapaalla ja naapurin teinit saanut rahaa vastaan välillä auttaa eläinten kanssa.
 
vierailija
Mä reissutyötä tekevän miehen vaimona ja 5 lapsen äitinä ymmärrän täysin tuon aloituksen pointin.
Arjen pyöritys yksin on raskasta ja jos vaihtoehtona olisi että alkuun tuo puoliso hoitaa vauvan muut kuin ruuan tarpeen (joka kyllä meillä on valitettavasti ollut jatkuvaa tissillä oloa), niin kyllähän se mies voi yhtä hyvin ne ekat 6kk hoitaa. Sen jälkeen alkaa jo vähän rytmiä olemaan niin eläinten tms. hoito helpompaa siinä isomman vauvan hoidon ohella.

Me ollaan tosin tehty niin että tissitakiaisten takia mies jäänyt kotiin vasta hoitovapaalla ja naapurin teinit saanut rahaa vastaan välillä auttaa eläinten kanssa.
Kiva että täällä joku muukin reissutyöläisen vaimo, jolla vauvan aikana muutakin hoidettavaa kuin vain vauva ❤
Ymmärrät hyvin pointin!

Näin aavistelin, että vaikka taloudellisesti vetää vähän tiukemmille, niin nykypäivänä, kun on mahdollista valita, kumpi vanhemmista jää kotiin, meille varmasti parasta olisi, että minä palaisin töihin ja olisin kuitenkin fyysisesti vauvan lähellä jatkuvasti, kun työpisteeni on kotona. Isäkin varmaan lapselle aivan yhtä hyvä turvan tunne kuin äitikin? Onhan niitäkin perheitä, joissa ei äitiä syystä tai toisesta ole lainkaan.

Tarkoitukseni on imettää lasta, mutta toki myös pumppailen maitoa, jotta mies pystyy tarvittaessa syöttämään pullosta, jos vauva sattuisi olemaan nälkäinen juuri kun minulla koneella vaikka Teams palaveri.
 
vierailija
Kiitos vinkistä, minäpä otan tämän seurantaan!

Tuota rintareppua mietin itsekin, mutta jäin miettimään, voiko 3 viikkoista pitää siinä kuinka pitkiä aikoja kerrallaan?
Voi myös käyttää vaunuja, isot renkaat jotka kulkee mudassa ja maastossa hyvin. Vauva voi nukkua samalla kun teet hommia jos vain olet fyysisesti kunnossa. Tuo Jill mainitsi jutussaan että sillä on vauvat olleet jo muutaman viikon iästä mukana hommissa navetassa ym. Toki hidastaa vähän menoa siinä vaiheessa kun liikkuu kun pitää olla "älä syö kakkaa" ja "tuupa pois sen lehmän edestä" :D
 
vierailija
Imetyksessä kannattaa huomioida että monet vauvat jossain vaiheessa haluaa asua tissillä, myöhemmin riittää se 5min mut pienet tykkää jäädä imemään tunneiksi kerrallaan (ihan leffan pystyy kattomaan siinä maratonissa)
 
Jos haluat imettää (ja pumpata maitoa), kannattaa etsiä jo nyt raskauden aikana mahdollisimman paljon tietoa imetyksen eri vaiheista, maidontuotannon fysiologisesta periaatteesta ja imetyksen ja työn yhdistämisestä. Myös vauvantahtiseen pulloruokintaan on hyvä perehtyä, erityisesti miehen jos hänen on tarkoitus syöttää vauvaa pullosta. Ensimmäiset kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen ovat tärkeintä maidonnostatuksen aikaa ja silloin vauvan tulisi päästä rinnalle aina halutessaan, jotta maitomäärät nousisivat täysimetyksen mahdollistavalle tasolle. Olisiko teillä mahdollista käyttää esim vuosilomia, että sinun ei heti kolmen viikon päästä synnytyksestä vielä tarvitsisi aloittaa työntekoa? Sekin on ehkä hyvä huomioida, että ajattelutyö voi olla pian synnytyksen jälkeen haastavaa univajeen ja suurten hormonaalisten muutosten vuoksi. Biologian ohjaamien vaistojen vuoksi myös vauvasta erossa oleminen voi tuntua suorastaan fyysisesti pahalta ja vaikeuttaa työhön keskittymistä. Kannatan ehdottomasti vanhemmuuden ja vanhempainvapaiden jakamista vanhempien kesken mutta kun lapsi syntyy perheeseen (eikä siis tule esim adoption kautta), on synnyttänyt vanhempi biologisista syistä alkuun erilaisessa asemassa kuin ei-synnyttänyt, halusi tai ei. Reissutyö ja lapsiperhe-elämä on jatkossakin omat haasteensa tuova yhdistelmä joten jos miehen on mahdollista vaihtaa työtä sellaiseen johon ei liity reissaamista, sekin voi olla yksi ratkaisu tilanteeseenne.
 
vierailija
Kiva että täällä joku muukin reissutyöläisen vaimo, jolla vauvan aikana muutakin hoidettavaa kuin vain vauva
Ymmärrät hyvin pointin!

Näin aavistelin, että vaikka taloudellisesti vetää vähän tiukemmille, niin nykypäivänä, kun on mahdollista valita, kumpi vanhemmista jää kotiin, meille varmasti parasta olisi, että minä palaisin töihin ja olisin kuitenkin fyysisesti vauvan lähellä jatkuvasti, kun työpisteeni on kotona. Isäkin varmaan lapselle aivan yhtä hyvä turvan tunne kuin äitikin? Onhan niitäkin perheitä, joissa ei äitiä syystä tai toisesta ole lainkaan.

Tarkoitukseni on imettää lasta, mutta toki myös pumppailen maitoa, jotta mies pystyy tarvittaessa syöttämään pullosta, jos vauva sattuisi olemaan nälkäinen juuri kun minulla koneella vaikka Teams palaveri.
Pumppaaminen ei välttämättä kaikilta onnistu, osa ei heru pumpulle sitten millään vaikka imetys onnistuisi, siihenkin on hyvä varautua.
 
vierailija
Kiitos paljon kaikille vinkeistä! Lapsia kun ei ennestään ole, nämä tulee todella tarpeen, kun ei ole mitään käsitystä vauvoista tai niiden kanssa elämisestä.

Mies haluaisi kyllä vaihtaa työpaikkaa ja onkin töitä etsinyt pidemmän aikaa, mutta ei ole harmikseen vielä löytänyt muuta työtä. Asumme seudulla, jossa ei pahemmin töitä ole tarjolla.

Lomiakaan emme saaneet järjestettyä työnantajiemme kanssa yhteen lapsen syntymän kanssa. Ihanteellisintahan olisi, jos vanhemmat voisivat käyttää vanhempainvapaita niin pitkään yhtäaikaa kuin mahdollista, mutta siihen kun ei Kela suostu, laki on mitä on ja leipä on pöytään saatava.

Jos imetys ei onnistu fyysistä syistä, niin siirrymme kyllä korvikkeelle. Itse en haluaisi millään imettää, mutta olen päättänyt pakottaa itseni siihen, koska imetys olisi halvempaa ja varmasti lapselle terveellisintä. Mutta jos imetys on liian haasteellista, niin siitä luopuminen ei ole ongelma.

Toki nämä asiat kuultuani, voisimme miettiä, etten lähtisi edes yrittämään imetystä vaan antaisimme korviketta heti alusta alkaen, jolloin vauva voisi nauttia ongelmitta yhtä lailla isänsä läheisyydestä.

Jos aivotyöskentely ei minulta onnistuisi, niin silloin hakisin ehdottomasti sairaslomaa jos en olisi työkykyinen. Sairaslomalla ja vanhempainvapaalla varmaan on mahdollista olla yhtäaikaa?

Vielä kerran aidosti KIITOS teille asiallisesti kommentoineille! Hyviä neuvoja, tämä tilsnne on muutenkin pelottava ja stressaava ja olen itkenyt monet yöt että tein väärän valinnan kun en tehnyt aborttia, opinko hoitamaan saati rakastamaan vierasta ihmistä. Mieheni on myös peloissaan, mutta hän rakastaa jo lasta, joka on minulle helpotus, ainakin lapsella on takuulla yksi vanhempi joka rakastaa ehdoitta. Mieheni on luottavaisin mielin, että kyllä me selviämme, minä taas pelkään ehkä eniten juuri siitä, että selviämme, että elämä on pelkkää selvitymistä kun siinä on lapsi...
 

Yhteistyössä