Töihin äitiysloman jälkeen - lapsi edelleen tissimaidolla?

Heips. Tiedän sohaisevani sitä kuuluisaa kaksplus-muurahaispesää tällä asialla, mutta tarvitsen kokemuksia/ajatuksia/vertaistukea.

Nyt 7kk ikäinen lapseni on ollut täysimetyksellä 6kk ja nyt kiinteiden aloituksen jälkeen toki edelleen saa maitona vain rintamaitoa.

Tammikuussa äitiysloman päättymisen jälkeen (tammikuun lopulla lapsi täyttää 10kk) minun on lähdettävä koulun penkille, rahallisesti minulla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Piste. En tästä haluaisi keskustella, se ei ole oleellista.

En tahtoisi jatkossakaan antaa lapselle korviketta päivisin kun olen poissa, mutta miten käytännössä tämä onnistuisi?

Koulupäivät ovat lähes aina klo 8-16. Tällä hetkellä lapsi syö maitoa tänä aikana n. 2-4 kertaa. Kotona ollessa tarjoan herkästi tissiä joka ikinään, jos ollaan kylässä tai kaupungilla, syö vain 1-3 kertaa tällä ajalla.

Toivoisin kommentteja/keskustelua/kokemuksia/ajatuksia siitä, onnistuuko korvikkeeton maitoilu, vaikka äiti on poissa päivät. Saan kyllä pumpattua yleensä, mutta en tiedä onnistuuko joka päivä 3 ylimääräisen maitoannoksen pumppaus millään..

Edelleen korostan, että en tahtoisi ilkeitä kommentteja siitä, että lähden kesken imetyksen kouluun jättäen pienen lapsen hoitoon, asia on minulle hyvinhyvin rankka muutenkin. Kiitos.
 
tuota
luultavasti maidon menekki kuitenkin vähenee niin paljon ennen tammikuuta, että saat hyvinkin pumpattua sen mitä tarttee. Ruoalla voi juoda mukista sen korvikkeen tai sit ihan vettä. Opiskelukaverini pumppas kerran koulupäivän aikana ja tuotanto pysyi hyvin yllä.
 
Unohtui mainita että poika syö sormiruokaillen, eli vielä tällä hetkellä ruokamäärät ovat kovin pieniä. Uskon kyllä, että tammikuuhun mennessä menekki sen verran isonee, et yks maitokerta vois jäädä päivältä väliin, mutta ajatuksella "äidinmaito pääasiallinen ravinnonlähde yksivuotiaaksi" mennään täällä..
 
Ei pahalla
Ja kuule kun se yli 10kk voi juoda jo ihan tavallistakin maitoa...ja tosiaan vettä. Ja ei ole normaalia että vuodenikäiselle annetaan enää tissiä joka välissä. Sillä ei ole ravitsemuksen kanssa siinä kohtaa enää juuri mitään tekemistä. eli ehkä aamu ja iltaimetyksetkin vois riittää...
Kuka lasta hoitaa sun koulupäivät? Hän tuskin sun tissimaitoja haluu lämmitellä. Anteeks vaan, mut niin se siinä kohtaa on.
 
:)
Sinuna antaisin ajan kulua ja katsoa mikä tilanne on tammikuussa. Paljon kerkeää vielä tapahtua tässä välissä.

Itse taaperoikäistä imettäneenä uskoisin että homma voi mennä ihan itsestäänkin niin että lapsi hoidossa juo vettä ruokailujen yhteydessä ja kotona sitten rintamaitoa. 10kk ikäiselle ruvetaan antamaan hapanmaitotuotteita, joten sitä kautta saa kalsiumia. Eikä mene kauaa kuin lapsi alkaa juoda tavallista maitoa. Imetykseenhän sen ei tarvotse vaikuttaa, jos vaan kaikki menee putkeen ja haluat/lapsi haluaa edelleen siinä iässä tissillä vierailla :)

Joten lyhyesti, älä stressaa vielä. Tilanne voi olla hyvinkin erilainen imetyksen suhteen tammikuussa.
 
Mie tekisin niin, että lapselle annettais päivän aikana piimää ruokajuomaksi (hapanmaitotuotteet voi aloittaa suositusten mukaan 10kk iässä ) ja sitten aamulla ja illalla imettäisin normaalisti. 10kk ikäisellä on kuitenkin hyvä olla jo muutenkin säännöllinen ruokarytmi: aamupala, ruoka, välipala, ruoka, iltapala, eikä ylimääräiset tissittelyvälipalalat ole enää pakollisia.
 
tuota
Unohtui mainita että poika syö sormiruokaillen, eli vielä tällä hetkellä ruokamäärät ovat kovin pieniä. Uskon kyllä, että tammikuuhun mennessä menekki sen verran isonee, et yks maitokerta vois jäädä päivältä väliin, mutta ajatuksella "äidinmaito pääasiallinen ravinnonlähde yksivuotiaaksi" mennään täällä..
Se on valitettavasti vähän huono periaate noin päivähoidon kannalta. Itselläkin poika meni melko pienenä hoitoon ja siellä on kyllä ne samat ruoat ja ruoka-ajat jo pienillekin. Ei voi olettaa, että on 8h pois ja se maito olis senkin ajan pääasiallinen ravinnonlähde.
 
Mä olettaisin kanssa, että asiat lutviintuu tammikuuhun mennessä.

Imettäisit aamuin, illoin. Hoidossa juo vettä ja saa hapanmaitotuotteita.

*muoks* Jätät vaan jo vaikka viikkoa ennen ne 8-16 väliset imetykset pois, niin ei tule kertaheitolla hoidon aloitus ja imetyksen vähennys.

*muoks2* Meilläkin pääasiassa sormiruokailtiin ja tosi nopeasti söi kyllä isojakin annoksia jo.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Korvike taitaa olla melkein ainoa vaihtoehto päivisin, koska pumppaamalla ei tarpeeksi maitoa tule. Mutta voithan silti jatkaa imettämistä sen ohella aamuisin, iltaisin ja öisinkin, jos tarvis. Itse lähdin töihin lapsen ollessa reilun vuoden ikäinen, joten lapsi sai jo lehmänmaitoa. Aamulla ja iltaisin imetin kuten ennenkin. Viikonloppuisin imetyskertoja oli myös päivisin.
 
Mulla ei ollut ongelmaa kummankaan kanssa, vaikka etukäteen murehdin asiaa. Jotenkin juuri vähän ennen sitä 10 kk ikää lapsi alkoi syömään enemmän, ja juomaan maitoa vähemmän. Eli olin poissa vähän yli 8 h, viimeksi aamulla imetin, ja ensimmäiseksi töistä tullessa. Esikoisen kanssa meinasi parina ekana viikkona tuntua rinnat raskaalta, mutta se meni ohi aika helposti, kuopuksen kanssa sitä ongelmaa ei ollut. Sitten pikkuhiljaa imettäminen väheni niin, että suunnilleen vuoden ikäisenä imetin enää aamulla ja illalla, ja kuopusta jatkoin jonnekin 1 v 3-4 kk (en enää muista, noloa, kun esikoisen muistaa päivälleen), lähinnä vain iltaisin.

Päivisin lapsi joi vettä ja söi ruokaa, sekä hapanmaitotuotteilla harjoiteltiin pikkuhiljaa. Korviketta kumpikaan ei saanut tuossa vaiheessa ollenkaan.
 
No,
Ja kuule kun se yli 10kk voi juoda jo ihan tavallistakin maitoa...ja tosiaan vettä. Ja ei ole normaalia että vuodenikäiselle annetaan enää tissiä joka välissä. Sillä ei ole ravitsemuksen kanssa siinä kohtaa enää juuri mitään tekemistä. eli ehkä aamu ja iltaimetyksetkin vois riittää...
Kuka lasta hoitaa sun koulupäivät? Hän tuskin sun tissimaitoja haluu lämmitellä. Anteeks vaan, mut niin se siinä kohtaa on.
Ei kyllä välttämättä käy tavismaito 10kk-ikäiselle! Meillä tytölle ei käynyt vielä 1veekään.Vatsavaivoja tuli ja meni yöt itkuksi.
 
okkk
No sit hoitajan on vaan tarjottava vettä/ pumpattua maitoa tuon ajan. Ja yöimetyksiä ei kannattane lopettaa, jos ne teillä on vielä päällä. Mutta vauvan energiansaanti kyllä pistää huolettamaan tuon sormiruokailun takia. Ottaisin reilusti soseet käyttöön sormiruoan ohelle (mieluiten kalsiumpitoisia). Noin pieni ei vaan saa sormiruokaillen tarpeeksi syödäkseen, jos päivämaito jää lähes kokonaan pois. Ja meillä siis tissitelty ja sormiruokailtu itse, en ole sormiruokailua vastaan!
 
"hei"
Minulla oli sama tilanne, palasin koulunpenkille, mutta vauva oli isänsä hoidossa päivät ja vielä rintamaidolla... Päivisin hörppi mukista vettä ja kotona ollessa imetin. Koska meillä yöimetykset jatkui niin maidontuotanto pysyi yllä, kunnes vieroitin reilun vuoden iässä. Päivät meni ihan ok, koska päiväimetykset oli jo harventuneet muutenkin, ja vauva söi paljon muuta ruokaa. Kuitenkin maitoa sai varmasti ihan tarpeeksi, öisin söi useemman kerran ja illalla tankkasi.
 
Kiitos asiallisista vastauksista.

Lasta hoitaa oma äitini, joten hän kyllä tissimaitoni suostuu lämmittämään, on sen tähänkin asti pystynyt tekemään, jos poika ollut siellä hoidossa :)

Samoin periaatteemme pojan ruokailujen suhteen toteutuvat kyllä ajatuksen tasolla hyvin, itseäni tällä hetkellä vain huolettaa tämä käytännön järjestely maidon suhteen.

Hapanmaitotuotteiden 10kk raja on tuttu, mutta olen käsittänyt että ihan maitomaitoa suositellaan vasta siinä vuoden paikkeilla ja siinäkin alkuun korvikkeeseen/äidinmaitoon sekoittaen?
 
"hankey"
Lapsi on tammikuussa jo isompi ja varmaan kaikki menee ihan hyvin. Itse imetin heti kun kotiin päästiin ja samalla "nollautui" pieneltä hoitopäivä ja kotielämä jatkui ihan tavalliseen malliin ihan kuin eroa olisi ollutkaan.

Hoitajan kanssa ruoka ja juominen maistuu ihan eri lailla kuin kotona.
 
"vieras"
Niinkuin jo sanottu, asiat ehtii vielä muuttua. 10kuinen ei tarvii enää välipalatissiä, joten ruuan kanssa vettä aamulla ja illalla sitten tissittelyä jos vielä haluut jatkaa.
ei se oikein muuten toimi, ellet sitten saa tosiaan pumpattua hirveästi, lapsi ole hoidossa jossa suostutaan jatkuvaan pulloiluun (päiväkodeissa yleensä syödään ruoka-aikoina ruokaa, ei ne mielellään siellä maitoja tarjoile).
 
"EEva"
tammikuuhun mennessä tapahtuu vaikka mitä vielä. esim. meidän poika lopetti itse tissin syömisen n. 10 kk iässä. Tarkoitus oli jatkaa sitä vuoden ikään, mutta toisin kävi. :) Asioilla on tapana järjestyä!!
 
No sit hoitajan on vaan tarjottava vettä/ pumpattua maitoa tuon ajan. Ja yöimetyksiä ei kannattane lopettaa, jos ne teillä on vielä päällä. Mutta vauvan energiansaanti kyllä pistää huolettamaan tuon sormiruokailun takia. Ottaisin reilusti soseet käyttöön sormiruoan ohelle (mieluiten kalsiumpitoisia). Noin pieni ei vaan saa sormiruokaillen tarpeeksi syödäkseen, jos päivämaito jää lähes kokonaan pois. Ja meillä siis tissitelty ja sormiruokailtu itse, en ole sormiruokailua vastaan!
Tähän tahtoisin lyhyesti kommentoida, vaikka menee vähän asian vierestä. Lapsihan saa äidinmaidosta enempi energiaa, kun esim kasvissoseesta. Lapsen energiantarpeen tyydyttymisestä ei sinällään tarvitse olla huolissaan. Myös esim. lihantarve raudan tarpeen tyydyttymiseksi on alle yksivuotiaalla n. 1-1.5 rkl/päivä. Olen perehtynyt asiaan hyvin tarkasti ennen tätä ratkaisua (sormiruokailu) ja esim. neuvola on tietoinen tilanteesta ja olen sieltäkin saanut varmuuden ajatuksilleni tästä äidinmaidon pääravinnosta.

Päivämaitoa ei ole tarkoitus jättää pois täysin, sen vuoksi tätä asiaa pohdiskelenkin. Uskon ja luotan kyllä siihen, että lapsen syömät ruokamäärät nousevat vielä tämän parin-kolmen kuukauden aikana, tällä hetkellä ruoan menekki on vielä tissimaitoa lukuunottamatta melko pientä.
 
"puddighinu"
Meillä ei ainakaan tullut mitään ongelmaa, tyttö lähti tarhaan 6kk ikäisenä, just oltiin vasta soseet aloiteltu ja muuten oli tissimaidolla. Vika imetys juuri ennen tarhaan lähtöä aamulla ja sitten seuraava iltapäivällä heti kun kotiin tultiin. Tarhassa ei saanut mitään maitotuotteita, vettä aterioilla.
 
"vieras"
En nyt lukenut ihan koko ketjua,mutta tosiaan,10kk iässä voi alkaa totutella lehmänmaitoon. Ja jos haluat tarjota lapsellesi vielä silloin rintamaitoa säännöllisesti,niin sehän säilyy pakkasessa useamman viikon. Voisit siis pumpata esim kerran päivässä jo muutaman viikon ennen kouluunpaluutasi pakkaseen maitoa. Näin sun ei tarttis murehtia miten riittää maitoa sekä pumpata että imettää useita annoksia samana päivänä..

Älä stressaa vielä,tossa iässä (n 6-12kk) on kehitystahti hurja ja ns mitä vaan voi tapahtua ennen tammikuuta..
 
Kiitos vastauksista. Tuntuu tosiaan turhalta itseki miettiä näitä jo tässä vaiheessa, mut oon aina ollu hyvä murehtimaan asioita turhaan.. Usein pumppailenkin pakkaseen maitoa varmuuden vuoksi valmiiksi, silloin tällöin, jos tuleekin jokin yllättävä meno tms. Yritänkin kyllä ainakin jonkun verran saada varastoon jo maitoa.

Tällä hetkellä on toki hirmu hankala miettiä, mikä mahtaa maidon menekki tammikuussa olla. Ahdistaa tämä koko äitiysloman loppuminen niin paljon, että sitten alan miettiä tämmöisiä yksittäisiä asioita..
 
juuh
Unohtui mainita että poika syö sormiruokaillen, eli vielä tällä hetkellä ruokamäärät ovat kovin pieniä. Uskon kyllä, että tammikuuhun mennessä menekki sen verran isonee, et yks maitokerta vois jäädä päivältä väliin, mutta ajatuksella "äidinmaito pääasiallinen ravinnonlähde yksivuotiaaksi" mennään täällä..
Kaikkee ei voi saada... sun pitää valita joko opiskelusi tai sitten tuo imetys...
Mutta mun mielestä tuo periaate on hieman erikoinen. Kyllä siellä 10kk tietämillä äidinmaito alkaa olla ravinnon lisä, ei se pääasiallinen ravinto.
 

Yhteistyössä