Todistamassa kuritusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
J

Jumppis

Vieras
Täällä on "mieltymys vitsoihin"-ketjussa käsitelty kuritusta maailmaasyleilevästi. Ajattelin aloittaa uuden viestiketjun yhdestä kuritukseen liittyvästä erityiseikasta eli siitä, että sivulliset ovat tietoisia kurituksesta, kuulevat sen tai näkevät sen. Tämmöisessä tilanteessa on varmasti melkoinen lataus kaikille tilanteen osallisille. Keskustelun kimmokkeeksi olen poiminut tuosta ym. ketjusta joitakin aiheeseen liittyviä lainauksia.

Jo se, että sivulliset kuulevat, että piiskaa on tulossa voi olla aika kiusallista; äin eräässä viestissä:

"Itse muistan 70-luvun alussa pari tapausta, kun minulle on määrätty tyttöjen kuullen piiskaa. Yksi kerta oli, kun äitini huusi parvekkeelta minut sisälle saamaan piiskaa. Olin silloin 4 kaverin kanssa pihalla, josta 2 oli tyttöjä. Kerran taas äiti komensi minut pihalla menemään sisälle ja pyytämään isältä piiskaa, kun äiti lähti asioille. Silloinkin oli 4 kaveria kuulemassa joista 2 tyttöjä. Molemmilla kerroilla tyttöjen tirskunta saatteli, kun lähdin sisälle piiskattavaksi."

Erään toisen viestin mukaan näin voi käydä parisuhteessakin:

"Minä sain eilen illalla selkääni miltei naapureitten nähden. Asutaan rivitalon päädyssä ja näin kesäaikaan ollaan usein tuossa ulkosalla. Eilen meni vähän sukset ristiin, ja mies veti mua kiivastuksissaan tosiaan naapureitten nähden kämmenellä takapuolelle. Kun siinä nolona pyristelin kauemmaksi niin se vielä rupes availeen vyötään ja komensi mut sisälle. Enpä kehdannut olla tottelematta ettei se olis sentään remmiä antanut muitten nähden."

Ja:

"Minä muistan myös, kun serkkuni isä komensi hänet toisten kuullen sisälle, ja kaikki tiesimme, mitä siellä tapahtui. Itse en saanut lapsena piiskaa, mutta mieheltäni olen saanut alusta saakka eli jo vuosia. Hän myös puhuu siitä aika suoraan, eli saattaa varoittaa selkäsaunasta vaikka muiden kuullen."

Kunnon kuritus ei ole aivan äänetöntä touhua, ja niinpä sillä saattaa olla kuulijoita, kuten allaolevista lainauksista ilmenee:

"Esimerkiksi, kun olin 13-vuotias, ja naapurin emäntä valitti minun metelöinnistä pihalla, niin äiti ilmoitti, että "nyt mennään kotiin, ja minä saan kunnolla piiskaa". Minun luokalla oleva toisen naapurin tyttö kuunteli sitä vieressä tirskuen. Sainkin niin kunnolla, että minun itku kuului pihalle, kesällä ikkuna oli auki."

"Kerran kun ikkuna sattui olemaan auki, kiljumiseni oli kuulunut naapuriin ja nolotti aika tavalla kun naapurin mies seuraavana päivänä tokaisi että taisit saada eilen illalla melko kovan piiskasaunan. Tunsin punastuvani ja lähdin nopeasti pois sanomatta sanaakaan."

Kurituksen antaminen sivullisten nähden on tehokas tapa lisätä kurituksen häpeällisyyttä. Miespuolinen nimimerkki "punapylly" kirjoittaa, että ollessaan sijaiskodissa toisen perheen hoidossa perheen äiti antoi "kasvatusdemonstraation" murrosikäiselle tyttärelleen:

"Ja mahdollisimman nöyryyttävästi, eräässä paikassa talon suunnilleen samanikäinen tyttö sai katsella, miten miehiä pitää käsitellä."

Murrosikäiselle tytölle on noihin aikoihin varmaan ollut aika sävähdyttävä näky nähdä ikäisensä pojan alapään paljaaksi riisuminen ja sitä seuraava selkäsauna. Punapylly voisi ehkä kertoa tapahtumasta yksityiskohtaisemminkin.

Tuollainen toista sukupuolta olevan nuoren piiskauksen näkeminen on sen verran kiinnostava kokemus, että se voi aiheuttaa kiusauksen hieman avittaa asioita:

"Olin perhepäivähoitopaikassa, jossa perheen pari vuotta vanhemmalle tytölle ja hänen kaverilleen oli kerran annettu ohjeeksi pitää minua silmällä. Jos tytöillä olisi ollut huomautettavaa käytöksestäni, niin ilmoitus perheen äidille, joka olisi sen jälkeen tullut antamaan piiskaa minulle. Tytöillä oli siis aikamoinen valtikka käsissään. Ei tarvinnut kuin kertoa perheen äidille, niin piiskaa olisin saanut.

Kyllähän heidän sitten piti sitä kokeilla, mitä seuraa jos minusta kerrotaan. Vaikka en mitään niin erikoista ollut tehnytkään, niin perheen äiti uskoi kilttejä tyttöjä ja itse sain piiskaa, koska tytöt valittivat."

Tepsii aikuisillakin, häpeän kokee tehokkaasti, kun turha kiire unohdetaan:

"Unohdin mainita että silloin kun sain keppiä vieraiden nähden, jouduin odottamaan aika kauan housut kintuissa nojatuolin yli kumartuneena ennen kuin kuritus alkoi. Mieheni totesi vieraille että tämä on naiselle opettavaista kun joutuu odottamaan ja miettimään tulevaa kuritusta."

Vieraiden nähden annettu kuritus tarjoaa myös oivan mahdollisuuden aiheesta keskusteluun:

"Kerran sain piiskaa vieraiden nähden kun olin sanonut miehelleni jotain loukkaavaa. Silloin mieheni komensi minut hakemaan vitsan ja raipan pihalta. Hävetti hirveästi ja pyysin ettei mieheni piiskaisi vieraiden nähden mutta hän sanoi vaan että koska vieraiden aikana olin rikkonut saisin myös rangaistukseni näiden nähden. Ei siinä auttanut muu kuin riisua housut ja lähteä hakemaan vitsaa ja raippaa. Piiska pitää nimittäin aina hakea pylly paljaana. Sain niin että tuntui ja miehet naureskelivat että tuo se tekee naiselle hyvää ja opettaa tavoille. Itkin ensin häpeästä ja sitten piiskan kirvelystä. Miehet sanoivat että piiskaa pitää antaa niin että itkee. Muuten se ei tehoa."

Tässä kimara viestejä; löytyykö lisää kokemuksia aiheesta?

Lyöttäydyin välitunnilla olevien koululasten joukkoon. Sieltä olin imaissut joukon kirosanoja, joita sitten sadetin kaikkien iloksi. Oli hauskaa, isot pojatkin nauroivat.
Mutta, sitten tapahtui. Äiti tuo oma äitini, hän huusi minut sisälle, oli tultava salaman nopeasti. Tuo ääni se tuntui kumman tutulta, olinko taas tehnyt jotain pahaa?
Äidin kädessä oli piiska. " Housut alas ja äkkiä", kuului komento. Olet kiroillut ja nyt se saa loppua, kiroilu loppuu heti!
Piiska oli aina notkea, ja lyönnit sattuivat. Kuitenkin kiroilu jatkui ja vielä tuli piiskaa. Kolmatta kertaa ei tullut, sillä silloin olisi itse pitänyt hakea piiska ja laskea housut alas ulkona kaikkien nähden.

Piiskan mahti oli kova. Nämä lauseet ovat jääneet mieleeni: "mitä enemmän huudat , sitä kovemmin sattuu", " kyllä sinut saa vielä nöyräksi", ja kyllä taisi onnistua.

Piiska oli aina tuore ja notkea. Meillä oli vain maskottina nurkassa vanha jäykkä piiska, varoittamassa tulevia , tuhmasti käyttäytyviä tyttöjä.

Mutta sitten tapahtui. Kymmenvuotiaana olin jälleen rähmälläni äidin sylissä pylly paljaana ja piiska vinkui, sekä huuto kantautui. Isäpuoleni astui keittiöön:"älä enää lyö noin isoa tyttöä", sen jälkeen loppui, piiskaaminen jäi.

Nurkka tuli myös tutuksi. Sanomisesta vastaan, väkätyksestä, sai mennä nurkkaan seisomaan ja kädet selän taakse.
Sen verran helpotusta oli, ettei käsiä tarvinnut nostaa ylös, kuten isoisäni oli äitiäni kurittanut ja se tieto minua tietysti helpotti.

Meillä on tämä piiskaus ollut vuosia käytössä, mutta aivan viime aikoina mun mies on ottanut käyttöön pienen "tehosteen" eli saattaa esim. jonkun kuullen varoittaa mua selkäsaunasta tai läimyttää jopa takapuolelle toisten nähden. Hiukan noloa, mutta jollakin lailla kiihottavaa myös. En sentään ole selkääni saanut toisten nähden, enkä kyllä haluaisikaan, ihan tarpeeksi nöyryyttävää on jo se, että jotkut kaverit tietävät minun saavan joskus piiskaa.

Jos mennään niin pitkälle, että kuritusella on halukkaita todistajia paikalla näkemässä (tai oven takana kuulemassa) niin tilanne vaatii ennakkojäjestelyjä. Itse en haluaisi olla mukana jutussa, jossa on joku satunnainen todistaja joka EI ole juonessa mukana, kun ei ikinä tiedä kuinka hän reagoi tilanteeseen... Ennakkoon sovitussa tilanteessa voisin kuvitella hyvinkin olevani mukana (missä roolissa vain). kyseessä tosin olis enemmän ennalta sovittu roolieikki, kuin satunnainen tilanne.

Muistan kyllä hyvin ne pari tilanetta, jossa satuin vahingossa kuulemaan oven läpi kun joku kaveri sai selkäänsä tai kun muuten sai tietää että joku pihapiirin lapsista oli joko saanut tai tulisi saamaan piiskaa. Toisaalta oli hieman surullinen ja myötätuntoinen olo niiden puolesta, toisaalta taas...;) Ja jos tilanne satui olemaan toisin pän, niin erittäin noloa itselle.

Kysyit tarkemmin tapauksesta, missä sain piiskaa naapurin emännältä talon tytön nähden. En enää tarkkaan kaikkia yksityiskohtia muista, tai sekoitan toiseen tapaukseen, näin se kuitenkin suunnilleen tapahtui: (Olin siis poika) Yksinhuoltaja äitini lähti johonkin matkalle ja jätti minut tuttavan leskivaimon luokse maalla. Olin silloin 13-14 vuotias ja siellä oli suunnilleen ikäiseni tyttö (söpö!) Äiti antoi tapansa mukaan ohjeena, että jos en ole kunnolla, niin vitsaa ei pidä säästää. Hävetti, kun tyttö kuuli sen ja ihmetteli ollessamme kahden, että saan vielä piiskaa. Hän ei ollut saanut kuin joskus 6-vuotiaana. Selitin, että sanonta on vaan vitsi, hän oli ainakin uskovinaan. Seuraavana päivänä onnistuin rikkomaan saunakamarin ikkunan. Sain kuunnella emännän saarnan tuvassa, missä tyttö oli myös lukemassa. Lopuksi emäntä kysyi, mitä äiti oli käskenyt tehdä minulle, jos en ole kunnolla. Yritin kuiskata "antaa piiskaa" niin hiljaa, ettei tyttö kuule. Mutta hän kyllä kuuli komennon, kun minut lähetettiin hakemaan piiska. Hävetti tietysti. Toivon, että edes saisin selkäsaunan toisessa huoneessa. Vakuuttelin itselleni, että en ainakaan itke, vaikka kuinka lyötäisiin! Kun tulin metsästä piiskan kanssa, emäntä istui tuvassa tuolilla ja käski minut vierelleen ja laskemaan housut alas. Yritin änkyttää, että eikö kuitenkin mentäisi toiseen huoneeseen (tai lähetettäisi tyttöä), mutta emäntä vain hermostui viivettelystä ja nykäisi uimahousuni polviin. Tyttö sai vapaasti seurata toimitusta, oli unohtanut kirjansa ja katseli selvästi kiinnostuneesti (kiihottuneesti?) .Sitten emäntä vetäisi tukasta minut polvilleen, ja piiska alkoi viuhumaan. Emäntä kai halusi näyttää tyttärelleen, miten minusta piiskataan huonot kaupunkilaistavat pois. Sain niin lujaa, että itku lopulta pääsi. Näin emännän polvilla hyvin, miten tyttö seurasi kiinnostuneena selkäsaunaa. Myöhemmin hän kyseli monesti, miten äiti kasvattaa minua. Ja kun hän oli jo nähnyt minut pylly paljaana ja parkuvana äitinsä sylissä, niin ei enää hävettänyt kertoa, miten äiti vielä antoi minulla piiskaa melko usein.
Silloin tilanne oli vain hävettävä ja tuskallinen, mutta jos hänen kanssaan jutellessani jälkeenpäin, se tuntui jotenkin kiihottavalta. Ja näin jälkeenpäin se on eräs mukavimpia lapsuudenmuistojani.

Sinä sait minua kiimainen sinun kertomuksesta.Minä saan harvoin enää olla kiimainen,siis se on mukava olla kiimainen ja tulin tietysti kiimainen kun ajattelin että se oli nyt minä joka oli sinä silloin.

Olessani pieni poika pelkäsin selkäsaunaa yli kaiken - ja ainoastaan kavereiden "kauhujuttujen" ansiosta. Heidän mukaan silloin "veri lensi ja istumaan ei pystynyt ainakaa viikkoon". Tosin hieman aloin epäillä heidän kertomuksiaan sillä kylällä liikkuneista huhuista huolimatta jokainen istui kiltisti pulpetissaan.
Kaikki muuttui kuitenkin aivan 70-luvun alussa kun pääsin salaa seuraamaan, kuinka äiti piiskasi vuoden vanhemman sisareni . Vaikka minua pelotti Kaisan kiljaisut piiskan osuessa kohteeseensa mutta samalla nähdessäni ,kuinka tytön jo pyöristyvä pylly alkoi selvästi punertaa, tunsin itseni oudon kiihtyneeksi. Lopetettuaan äiti katseli hetken tytön pyllyä ja totesi ettei se (piiska) taitaisi tehdä pahaa pojallekaan! Silloin minua vietiin takaisin saunaan.
Noin viikkoa myöhemmin äiti tuli luokseni ja kertoi aivan avoimesti Kaisan piiskauksesta ja totesi minunkin ansaineen "pienet maistijaiset" ja määräsi minut piiskan noutoon. Kun kieltäydyin "kunniasta" hän kävi itse hakemassa sen ja palasi luokseni - yhdessä Kaisan kanssa ja niin sain selkääni tytön seuratessa vieressä tapahtumia. Ja lopetettaan piiskauksen äiti ojensi vielä piiskan Kaisalle ja käski sivaltaa vielä 10 kertaa. Että hävetti...
Sain sen jälkeenkin muutaman kerran selkääni vaan en kertaakaan uskaltanut vastustella äitiä "näissä merkeissä".

Status
Viestiketju on suljettu.