Todennäköinen PCO, vauvahaave ja epätoivo

Hei,

osaako kukaan sanoa, kuinka pahassa tilanteessa sitä ollaan. Olen epäillyt jo jonkin aikaa PCO:ta tai sen toista muotoa.

Syynä runsas karvankasvu ja huono iho. Lisäksi kuukautiskieto venyy noin 40-50 päivään heti, jos päästäisin painoindeksin nousemaan jonnekin 23 (eli vielä ihan normaalipainoon). Kun painoindeksi on noin 20-21, kuukautiskierto on noin 30 päivää. Tästä syystä liikun paljon ja syön terveellisesti, eli pyrin pitämään painoni normaalipainon alarajoissa. Normaaliveriarvot on hyvät, paitsi kolesteroli meinaa heti nousta, jos päästän painoa nousemaan (normaalisti alle 5, jos paino korkeammalla arvo noin 6).

Lääkäriaika on varattu yksityiselle, haluan lopulta saada selvitettyä epäilykseni, varsinkin kun ajatus vauvasta on tupsahtanut kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Osaatteko te sanoa, kuinka hankala tuo tilanne mahdollisesti on? Mikä yleensä on se hankalin asia tuon PCO:n kanssa, jos henkilö halaisi tulla raskaaksi. Onko ovuloimattomuus? Voinko itse testata mitenkään tuota ovulaatioasiaa, miten lääkäri sen toteaa?




 
Mulla on pco, mutta ennen raskautta kuukautiset oli säännölliset ja raskauduin ekasta yrityskierrosta. Nyt toivotaan toista yk9 alussa ja pco-oireet on levinneet käsiin. Kroppa ei toimi (myöskään painon pudotus ei onnistu sitkeästä yrittämisestä huolimatta), karvoja kasvaa häiritsevästi, finnejä riittää jne. Raskaaksi tullessa painoin saman verran kuin nyt, joten painon noususta oireilun lisääntyminen ja tilanteen vaikeutuminen ei voi johtua.

Olet normaalipainoinen ja tiedät mennkkojen tulevan säännöllisesti, jos olet tarkkana painon kanssa. Luultavasti ovuloit ja raskautuminen onnistuu muutaman kuukauden sisällä. Itselläni on ongelmana huono kiinnittyminen, joten kemiallinen raskaus on tuttu juttu. Onko menkkasi niukat kuten minulla? Pyydä yksityiselle mennessäsi ultraamaan, koska siten tilanne selviää helpoiten. Kysy myös mitä itse voit tehdä tilanteen helpottamiseksi.

Ovulaatiota voit testata ovistesteillä, mutta pco-naisilla tulokset eivät välttämättä ole luotettavia. Hormoneja erittyy vähän miten sattuu, joten testitulos ei välttämättä ole rehellinen. Plussa ei aina tarkoitakaan ovista eikä nega ovuloimattomuutta. Gyne käsittääkseni näkee ainakin jälkikäteen oletko ovuloinut.

Pco:n kanssa oppii elämään eikä se kaikilla haittaa lasten saantia kohtuuttomasti. Plussausonnea! =)
 
Tosi vaikea sanoa kuinka hankala tilanne on. Mutta minulla on jo mielestäni aika paha tilanne. 6v hoitoja takana. Ensin keltarauhashormonit, sitten ties ja mitä pillereitä lisää, sen jälkeen erilaisten pistoshoitojen jälkeen ivf, joka keskeytettiin jo alkumetreillä Lääkäri ei juuri anna toivoa. Seuraavaksi antagonistihoito. Kaiken tämän keskelle ei mahdu ainuttakaan raskautta, ei munarakkulan muuttumista munasoluksi, ei mitään valoa. Ainoastaan takapakkia, hoitojen keskeyttämisiä, huonoja uutisia sekä erittäin vaikea hyperstimulaatiosyndrooma.

Mulla ei ulkoisia pco;n merkkejä ole kuin herkkä lihominen (laihdutus kyllä onnistuu jos vaan saa itsensä siihen motivoitua) ja runsas karvallisuus. niin ja kuukautiskierto. Kuukautiset joskus puolitoistakin vuotta tulematta jos ei käynnistä hormoneilla.

Tässä nyt tällainen ikävä esimerkki, hyvä se on tietää mitä se saattaa olla ikävimmillään. Olen itse kuitenkin hedelmäisimmässä iässä, aloitimme hoidot ollessani 21v. nyt 27v eikä tilanteeseen taida muutosta tulla.


Hurjasti tsemppiä, toivotaan että sinulla olisi parempi onni!
 
Kuukautisvuodon määrä on luultavasti suhteellisen normaali. Ensimmäisenä päivänä käytän normaalitampoonia, toisena ja kolmantena päivänä normaaleja tai supereita, loppupäivät on suhteellisen niukkoja. Kesto on noin 6 päivää. Kuukautisten alkaessa aikoinaan vuoto oli järkyttävää ja olin tosi kipeä. Menkat on kuitenkin nykyään kaukana siitä, ensimmäisenä ja toina päivänä saatan ottaa särkylääkkeen, joskus niitä ei kuitenkaan tarvitse.

Olenkin miettinyt, että käsken gynen ottaa sen ultran. Saako sillä ultralla selville myös sen ovulaation? Mielestäni ovulaation pitäisi olla melkolailla päällä, kun tuo lääkäriaika on. Olettaen, että menkat tulevat ajallansa.
 
Mulla kanssa PCO. Oireina ovuloimattomuus, kuukautisia luomusti ei oikeastaan ollenkaan tai kerran vuodessa jolloin TOSI niukat. Finnejä myös aikamoisesti mutta ei liiallista karvan kasvua. Clomeilla 2 tbl/pv kierron 3-7 pv saatiin ovulaatio ainakin joissakin kierroissa aikaiseksi. Mulle tehtiin sitten lapraskopia (eli vatsaontelon tähystysleikkaus) jossa munarakkuloita poltettiin vähemmäksi ja samalla todettiin että munajohtimet tukossa. En tiedä voiko tämä että ne on tukossa liittyä mitenkään tähän PCO:hon. 28 pv rakkuloiden vähennysleikkauksesta alkoi sittten ihka oikeat luomu menkat joissa vuoto normaali/runsas. Nyt sitten odottellaan syksyllä alkavaa IVF-hoitoa.

Tuo ultra on emättimen kautta tehtävä jossa nähdään munarakkuloiden määrä. PCO:ssa ne on helmimäisesti ketjussa (olikohan vähintään 8 per puoli, joku PCO:n raja-arvo?). Ovulaatiota ei kai saa ultrassa selville, mutta siinä nähdään kehittyykö folleja ja kuinka isoja ne ovat kierron missäkin vaiheessa, josta voidaan päätellä niiden mahdollista puhkeamis aikaa.


 
Mulla on PCO todettu jo 16v. Välillä kun on gynellä ultrattu, ei helminauhassa ole näkynyt kuin "vajaat kymmenen" munarakkulaa, mutta joskus niitä on ollut useita kymmeniä.

Ilman ehkäisyä olen ollut kahden eri miehen kanssa yhteensä 8v. joten luomusti raskautuminen olisi aika ihme. Lääkärin mukaan todennäköisesti en ole koskaan edes ovuloinut.
Kuukautiset ovat aina olleet hyvin epäsäännölliset, esim. vuoden tauko ollut aivan normaalia.

Muutenkin mulla on ihan selvät PCO oireet lukuunottamatta huonoa ihoa. Ihme kyllä iho on aina ollut tosi hyvä, sen sijaan karvankasvu on todella voimakasta, saa melkein "lattiasta kattoon" sheivata itsensä enkä kauhean mielelläni käy vieraiden kanssa saunassa.
Paino on lievästi koholla, mutta pudottaminen erittäin hankalaa. Jos en liikkuisi näin paljon, painaisin varmasti 20kg enemmän hyvin nopeasti.

Meille tehtiin IVF, tarkoitus oli tehdä inseminaatio mutta koska munarakkuloita kypsyi kasapäin siirsi lääkäri meidän suoraan IVF pinoon eikä keskeyttänyt hoitoa.
Aluksi muuten pistin yli 2vkoa 100IU Puregonia ennenkuin tapahtui yhtään mitään!

Ja vaikka lääkemäärä oli noin pieni (verrattuna siihen mitä se voi IVF potilailla olla) niin sain aika pahan hyberstimulaation joka vaati sairaalahoitoa. Mietinkin mitä olisi käynyt, jos olisi isommilla annoksilla pistetty ja kaikki 40 munasolua olisi kypsynyt niiden 15 sijaan.

Että PCO voi olla vain lievä, tai aika pahakin este lapsensaamiseen. Tosin jos kierto on noin säännöllinen, en uskoisi että kovinkaan suuri ongelma. Lääkäri tietää paremmin!
 
Mulla PCOS oireina akne, ylipaino, ei kuukautisia, hirtuismi.
Alkuun kuukautiset n 3 kk välein ja lopulta jäi kokonaan pois. Terolutilal saatiin kuukautiset aikaan.
Yhdessä kohtaa pelkkä metforen auttoi saamaan kuukautiset säännöllisesti, mutta ei oikein muuta vastetta.

Vaste lääkitykseen on kaikilla erilainen.
Itse söin clomeja 1 tbl kp 3-7 ja yksi follikkeli kasvoi heti ekasta kokeilussa, raskauduin ja meni kesken.

Keskenmenon jälkeen clomeilla ei saatu yhtään kasvua aikaiseksi, mutta kovat kivut kylläkin. Annostusta jopa nostettiin, mutta ei tuloksia.

Nyt oli kokeena menopur 75µg injektio ja saatiin yksi munasolu kasvaan, joka irrotettiin pregnyl 500iu injektiolla. Tällähetkellä vielä kaikki hyvin ja raskaus etenee toivon mukaan.

Pyydä ajoissa diagnoosi, niin saat myös oikeanlaista hoitoa. Osa PCO-laisista raskautuu normaalisti, osa joutuu menemään sen hankalimman tien.

Voimia
 

Yhteistyössä