Tk:sta ja päivystyksestä käännyttiin pois, vaikka lapsella kuume oli jo 3 pvää 38-39...

• Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p."
Kävin lapsen kanssa yksityisellä. Tulehdusarvot olivat koholla, lääkäri kysyi vaan pystyynkö olemaan lapsen kanssa kotona vai lähetetään sairaalaan. Onneksi pystyn olemaan lapsen kanssa kotona. Antibioottikuuri tuli ja ohjeita, myös lähete jos tilanne ei parane yhtään huomiseen mennessä.
Ihmeellistä miten palstamammat osaavat kertoa mikä lasta vaivaa ilman tutkimuksia ja ilman että näkisi lasta...

"siis"
[QUOTE="a.p.";30619697]Kävin lapsen kanssa yksityisellä. Tulehdusarvot olivat koholla, lääkäri kysyi vaan pystyynkö olemaan lapsen kanssa kotona vai lähetetään sairaalaan. Onneksi pystyn olemaan lapsen kanssa kotona. Antibioottikuuri tuli ja ohjeita, myös lähete jos tilanne ei parane yhtään huomiseen mennessä.
Ihmeellistä miten palstamammat osaavat kertoa mikä lasta vaivaa ilman tutkimuksia ja ilman että näkisi lasta...[/QUOTE]

No kuinka korkealla tulehdusarvo "lapsella" oli? (Yhä edelleen ihmettelen että kenen mielestä 14-v. on lapsi...) Ja mihin vaivaan sai antibiootin? Yksityisethän tekee mieluusti kokeita kun saavat niistä maksun ;)

tai sitten...
Kuumetta ei saisi koko aikaa olla alentamassa. Itse ainakin otan tulehduskipulääkkeen vasta illalla, että saa nukuttua paremmin. Kuumehan on elimistön oma keino häätää pöpö eikä sitä kuumetta saisi yrittää alentaa. Nopeammin taitaa parantua ilman lääkkeitä. Kerran olen sairastanut influenssan ja oli kyllä sellainen tauti että tuntui että kuolis. Tosin olen ehkä kerran 10 vuoteen kipeä, niin kaikki taudit sitten tuntuu lähinnä kuolemantaudeilta.

Mulle jos nousee 38 asteeseen kuume, niin oon niin sängyn pohjalla kanttu vei, enkä tiedä tähän päivään mitään. Mutta eri ihmisillä on vähän eri systeemi. Joku muksu voi 38 asteen kuumeessa tuijotella rauhassa piirrettyjä ja toinen olla päivystyksessä kun on ihan raatona.

.vieras.
[QUOTE="a.p.";30619697]Kävin lapsen kanssa yksityisellä. Tulehdusarvot olivat koholla, lääkäri kysyi vaan pystyynkö olemaan lapsen kanssa kotona vai lähetetään sairaalaan. Onneksi pystyn olemaan lapsen kanssa kotona. Antibioottikuuri tuli ja ohjeita, myös lähete jos tilanne ei parane yhtään huomiseen mennessä.
Ihmeellistä miten palstamammat osaavat kertoa mikä lasta vaivaa ilman tutkimuksia ja ilman että näkisi lasta...[/QUOTE]

Kyllä se nyt varmaan kuolemansairas oli 38 asteen kuumeessaan velttona ja kun ei juomaankaan pystynyt. Yksityiselle vaan, siellä saat aina diagnoosin ja joka kerta muutaman reseptin mukaan. Win-win.

[QUOTE="siis";30619728]No kuinka korkealla tulehdusarvo "lapsella" oli? (Yhä edelleen ihmettelen että kenen mielestä 14-v. on lapsi...) Ja mihin vaivaan sai antibiootin? Yksityisethän tekee mieluusti kokeita kun saavat niistä maksun ;)[/QUOTE]

No lapsi lapsi,ei hän ap:n mieskään ole. Ei se 14v vielä aikuinen ole vaan iässään lapsi.

kddk
No kyllä minunkin 14v on ihan lapsi vielä. Joskus puhun "teinistä", enemmän varmaan tulee sitä sanaa käytettyä sitten kun on teinin mitoissa. On samankokoinen kuin 11v veljensä.

Miksikäs sitten pitäisi tuonikäistä kutsua? Ei se nyt mieskään vielä ole. 17 tai 18 vuotiasta voi jo kutsua mieheksi.

ggghhhh
Meillä oli alle 1 vuotiaalla 40 astetta kuumetta kesällä. Soitin varmaan 5 kertaa, että mitäs nyt tehdään. Viimeisellä kerralla annettiin lastenpoliklinikan suora numero, mutta kuume ei kai ole sitten syy Mennä käymään. Annoin lapselle buranaa ja panadolia maksimiannokset varmaan kolme päivää ja oli tarkka että annan vaikka kuume ei olisikaan vielä kova ettei kuume nouse. Jouduin jopa lapsen laittamaan viileään kylpyyn tai käärimään märkään pyyhkeeseen koska kuume ei meinannut laskea. Maksimissaan oli siis 40,5 astetta kuumetta eikä silti tarvetta käynnille. Yksi puhelimessa vastaajista oli ärsyyntynyt ja sanoi että tuo tänne vaan jos et lastasi itse Hoitaa ja älä anna kuivua. Sanoin että tottakai osaan hoitaa ja koko ajan juotan, mutta joku syy olisi kiva selvittää jos kuume on näin korkea näin pitkään. Syynä taisi olla vauvarokko ja kuuma kesä samaan aikaan.

Ja lasta ei muuten saa laittaa liian kylmään veteen kuumeessa ja tämä vain hätätapauksessa. Kostea pyyhe on kuulemma parempi.

ggghhhh
Lapsi on alle 18 vuotias, mutta voit kyllä jaotella pienempiin osiin "vauva, taapero, leikkikäinen, murrosikäinen, teinikäinen", mutta lapsiahan ne lapset on. Nuori on taas musta aikuinen, mutta alle 30 vuotias. Sanotaan, että nuorena pitää kokea ja nähdä ja silloin puhutaan kyllä siitä ajasta kun on jo muutettu pois. 17 vuotiaan voisin kyllä laskea jo nuoreksi, mutta 14 vuotias ei vielä "nuori" ole. Olin ainakin ihan lapsi vielä silloin, äidistä riippuvainen. 16 vuotiaana alkoi tuntemaan itsensä itsenäisemmäksi, mutta lapsi sillonkin tai teiniikäinen jos haluaa tarkemmin sanoa.

vaivaako
[QUOTE="siis";30619728]No kuinka korkealla tulehdusarvo "lapsella" oli? (Yhä edelleen ihmettelen että kenen mielestä 14-v. on lapsi...) Ja mihin vaivaan sai antibiootin? Yksityisethän tekee mieluusti kokeita kun saavat niistä maksun ;)[/QUOTE]

Ketjuun muuten puuttumatta, on kyllä todettava, että 14-vuotias on vanhempiensa lapsi.. ja niinhän toki 69-vuotiaskin. Mutta esim. Helsingissä ainakin alle 16-vuotiaat on vietävä tai heidän on siis mentävä päivystykseen Lastenklinikalle, ja myös ovat busseissa jne.lapsia.. Ja monesti sairaana ollessaan sitä meistä jokainen on kovasti kipeä ja hoivaa vailla, joten miksi ihmessä se sana "lapsi" on jokin kirosana sulle? 14-v ei ole siis aikuinen, joten revi siitä nyt loppuilta sitten..

Yhteistyössä