Tiukkaa taloutta - osamaksuista vielä

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Täytyy nyt vielä kysyä kaikilta osamaksujen kannattajilta, miksi se nyt on niin hyvä ostaa tavaroita palasissa ja maksaa vähän ekstraa siitä. Yleensähän sitä selitetään, että ei ole varaa maksaa kerralla.

Eli jos esim maksat 300e ostoksen kymmenessä osassa ja korot ovat vaikka 10% eli vaikka 10* 33e ja vaihtoehtona on säästää 30e/kk ennakkoon vajaan vuoden verran. Miksi osamaksu on parempi, jos heität 30e hukkaan? Mahdollisesti vielä enemmän, koska et ehkä käytä hyväksi hintakilpailua ko tuotteen osalta (kaupoissa jotka eivät osamaksulla sitä tarjoa).

Lopputulos usein on että hyvin monia asia on maksettu osamaksulla ja siitähän alkavat kulut nousta. Eli kohta rahaa kuluu monen osamaksun maksamiseen kuussa saman verran kuin yksi "ehdottomasti pakollinen" ostos olisi kerralla maksettuna. Vaikkapa se pakollinen pesukone, jos taloyhtiössä vaikka ei ole pesukonetta.

Onko kyseessä siis vain kierre, josta ei millään pääse pois? Vai se että kaikki pitää saada heti? Onko esim kahvinkeitin pakko ostaa heti, jos ei tilillä ole varaa?

Asuntolainan kohdalla voidaan todeta sen olevan investointi, niin kauan kuin korot ovat alhaisempia, kuin yleinen asunnon hinnannousu+mahdolliset lisäkulut muusta asumistavasta. Mutta kahvinkeitin kyllä menettää vain hintaansa ostamisen jälkeen...

En ymmärrä osamaksuilla ostavia ellei kyseessä oikeasti ole joku iso ostos jota ei voi odottaa ja joka oli täysin ennakoimattomissa. Tosin silloinkin pitäisi olla säästöjä, mutta jos jostain syystä siis kaikki menisi ihan mönkään samanaikaisesti. Jos meiltä vaikka hajoaisi pyykinpesukone samaan aikaan kun... Ööö... No. Enpä nyt keksi. Ei meillä taida olla mitään muita niiiiiin välttämättömiä tavaroita että pitäisi oikein velaks pistää että saataisiin arki taas pyörimään, ja pyykinpesukoneen saisin säästöilläni heti.

Exä pisti taloutensa ihan kuralle osamaksuilla, ne kun kerty yhtäkkiä olemaan satoja euroja kuukaudessa kun "oli ihan pakko" saada se cd:levy, mp3 soitin, koulukirjat ja 300e takki heti. Sen jälkeen kun alkoi hoitamaan talouttansa takaisin kuntoon, sanoin, että jos enää ostaa mitään osamaksulla tai jos ottaa pikavippiä, niin meidän suhde on ohi HETI.

Mä en suosi osamaksukauppoja, ja esimerkiks vaatteita ym käyttötavaraa en koskaan tilais niin et maksan osissa. Sen sijaan, jos pesukone vaikka hajoo yhtäkkiä, niin EHKÄ se tarttis osamaksulla tilata/ostaa jostain, kun säästöjä ei juuri ole.

Mutta sen sijaan, jos tarttis ostaa vaikkapa uus sohva, niin semmoseen "turhaan" isompaan ostokseen kyllä säästäsin etukäteen, kun sitä ei olis pakko saada heti.

Eli osamaksulla meillä ostetaan vain pakon edessä, tarkkaan ja harkiten. Tosin eipä meillä ole muuta ostettu osamaksulla (tai pankin lainalla oikeastaan) kuin auto.

Itse kyllä mieluummin säästän ja maksan kerralla, en halua maksaa korkoja :) Jos sattuu vaikkapa hmm... yhtäaikaa pamahtamaan pesukone, jääkaappi ja pakastin, niin sitten pakon sanelemana ostan osan osa-maksulla :/ Yhden tai kahdenkin kodinkoneen pamahtamisen varalle on kyllä säästöjä.

Me ostetaan vain jos on koroton osamaksuvaihtoehto. Esim. ollaan tilaamassa uus kone joka maksaa päälle 1900 e ja on koroton puolen vuoden osamaksu. Noita käyttöluottoja en ymmärrä, mitä kaikki esim. kalustefirmat tunkee, niillä varmaan moni saa taloutensa sekaisin.

Niin ja jos ostetaan jotain osamaksulla, niin aina yksi asia kerrallaan vaan saa olla osamaksussa: sit kun se on maksettu saa "luvan" ostaa jotain muuta tarpeellista =)

Mä suosin kyllä osamaksujuttuja tietystä kulmasta ajatellen. Nytkin pidän taukoa tilaamisessa kun ei ole pakko saada just tällä hetkellä mitään ja tytöllekin sanoin ettei nyt tilata ennenkuin saan vähän maksettua takasinkin päin. Mulla menee sen verran pienet kk-maksut ettei mun talous niistä kuralle mene eikä niitä ole edes paljon.

Yhteistyössä