Tissit "muhkuraiset" ja kipeet. Onko normaalia?

Siis olen synnyttänyt 4 vrk sitten. Maito on juuri noussut, että pinkeys ja kipeys tietysti kuuluu asiaan. Mutta entä nuo muhkurat? Rinnan ihan reunassa, melkein kainalossa on tosi kipeitä muhkuroita. Ovatko vain maitorauhasia ja kipu ihan normaalia, vai mitähän tää on? Sori tyhmyyteni, mutta ensimmäisen lapseni saamisesta on jo tosi kauan aikaa ja silloin imetyskokemus jäi erinäisistä syistä aika lyhyeksi.
 
"vieras"
Ihan normaalia, mutta koita saada sitä maitoa pois rinnoista. Lypsä tai pumppaa jos et lasta nyt rinnalle saa. Vaihtele myös imetysasentoja. Kuuma suihku helppaa myös oloa, tai lämmin pyyhe rinnan päällä.
 
"Piparnakkeli"
Mitä ilmeisimmin sulla on pakkautunut maitoa noihin muhkuroihin, eli rintarauhasiin.

Imetä ahkerasti, hiero rintoja (voi tehdä kipeääkin jotta saat maidot liikkeelle näistä muhkuroista), haudo lämpimällä (esim. lämmin pyyhe, käy kuumassa suihkussa, lämmin kaurapussi jne.). Käytännössä rintaa imevä lapsi tyhjää rintaa tehokkaimmin, mutta kannattaa itsekin avustaa niistä pahoista paikoista sillä tuossa on riski rintatulehdukseen.

Liivit ja paidat kannattaa tarkastaa, ettei niissä mikään paina jatkossa rintoja tai kainaloita, mm. kaarituet saattaa edesauttaa näiden ongelmien syntymistä.
 
"poks"
Maitorauhasia tai pakkautuneita maitotiehyitä. Mene lämpimään suihkuun ja hiero patit ja kipu pois, tai pumppaa pois maitoa, että pinkeys poistuu ettet saa rintatulehdusta. Tilanne tasaantuu piakkoin. Kylmiä, kaulittuja kaalinlehtiä voi laittaa liiveihin. Kainalossa voivat imusolmukkeetkin turvota, jos rintatulehdus on kehittymässä.
 
"Jenis"
On normaalia, mulla on molemmista menny aluksi maitotiehyet tosi helposti tukkoon. Yritä lämmittää vaikka suihkulla/kauratyynyllä, ja saada mahd. paljon maitoa rinnoista pois. Mulla auttoi jos imettäessä/pumpatessa samalla hieroi sitä muhkuraa. Vähitelleen se maidontuotanto tasaantuu, ja noita muhkuroitakaan ei niin helposti tule.
 
Kiitos kaikille vastanneille. :flower: Koitan hieroa ja pumppailla. Lapsikin imee hyvin, mutta juuri nyt nukkuu =) Toi lämpimällä hautominen ei juuri nyt tästä hikisyydestä johtuen kauheesti innosta, mutta kai sitäkin täytyy kokeilla, jos ei hierominen ja pumppaus auta. Mieluummin hikinen haudonta kuin rintatulehdus. : /
 
"Jenis"
Kiitos kaikille vastanneille. :flower: Koitan hieroa ja pumppailla. Lapsikin imee hyvin, mutta juuri nyt nukkuu =) Toi lämpimällä hautominen ei juuri nyt tästä hikisyydestä johtuen kauheesti innosta, mutta kai sitäkin täytyy kokeilla, jos ei hierominen ja pumppaus auta. Mieluummin hikinen haudonta kuin rintatulehdus. : /
Mulla noi muhkurat ei ainakaan oo kertaakaan äityneet tulehdukseksi, vaikka varsinkin esikoisen kans niitä oli tosi usein. Tsemppiä, kyllä se siitä rauhoittuu :)
 
"poks"
Jos rinnat punoittavat tai ovat kuumat, kannattaa viimeistään tehostaa niiden hoitamista. Mä vietiin molemmista lapsista pari ekaa kotivuorokautta paljolti suihkussa, ja tuskailin, miten ikinä voin hoitaa lapsiani suihkusta käsin. Heti, kun imetys loppui tai tulin pois suihkusta, rinnat pakkautuivat. Kummasti se ruljanssi kuitenkin loppui, kolmantena päivänä lämmitin rintoja suihkussa enää pari kertaa ja siinä se.
 

Yhteistyössä