tissille nukahtamisesta eroon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sade

Vieras
Onko muita joiden vauva nukahtaa vain tissille illalla? Meillä näin (vauva 9,5 kk), mikään silittely tai taputtelu ei tehoa, ainoastaan tissi suussa rauhoittuu unille. Päiväunille sentään nukahtaa yleensä rattaisiin. Lempeää unikoulua piti aloitella ja yritin tosi lempeää versiota, jossa iltarutiinien jälkeen imettäisin sängynlaidalla istuallaan ja sitten nostan väsyneen vauvan sänkyyn ja menen itse viereen ja rauhoittelen mm. silittämällä. Huuto yltyi pikkuhiljaa hysteeriseksi, joten kovin pitkään en vaan pystynyt sitä kuuntelemaan. Sorruin sitten taas tissittelyyn, jotenkin äidinvaisto sanoo, että tuo unikoulu ei olisi nyt tässä tapauksessa oikein. Ilmeisesti siis joudun jatkamaan tissille nukuttamista niin kauan kuin imetystäkin. Eli ainakin vuoden ikään saakka. Tuttipullosta hän ei ole juonut koskaan, eikä tosin sopivaa korvikettakaan ole vielä löytynyt, eikä sopivuutta voida kovin luotettavasti edes testata kun tosiaan tuttipullosta ei juo.

Niin eihän tässä suurta ongelmaa tietysti ole, mutta olisi mukava jos joku muukin voisi joskus tehdä nukuttamisen. Sekin vähän hirvittää, että kuinka kauheaa tulee sitten kun tissistä pitäisi vierottaa. Vauvani tuntien hän ei siitä ilosta haluaisi luopua varmaan ikinä. Itse kyllä haluaisin lopettaa viimeistään vuoden iässä.

Meillä vauva hoiti itse vieroittamisen iltatissistä 10,5 kk ikäisenä yksinkertaisesti siksi, että oli jo oppinut syömään maitotuotteita sen verran päivän mittaan, että oli omasta mielestään liian täynnä. Oppi sitten nukahtamaan syliin ilman tissiä ja siitä sitten myös muiden syliin. Ei tarvinnut huudattaa:) Imetys jatkui kuitenkin vielä yksivuotiaaksi asti. Samalla tavalla hiljalleen loppui yösyönti, koska oli niin täynnä päivän ruuista (n. 11,5 kk) ja lopulta koko imetys. Ei huudon huutoa siis meillä vieroittamisen takia. Eri asia onkin sitten ollut yöheräilyt muuten.

Lempeä tapa löytyy elizabeth pantleyn pehmeä matka höyhensaarille-kirjasta. Annetaan imeä kunnes raukea (mutta ei nukahtanut), irroitetaan hellävaroen, jos hermostuu annetaan tissi takaisin ja kohta taas yritetään irroittaa, kerta kerralta yritetään lyhentää imetyksen kestoa. Lainaa kirjastosta tai osta omaksi. Paljon hyödyllisiä, lempeitä vinkkejä eri tilanteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kokeile:
Lempeä tapa löytyy elizabeth pantleyn pehmeä matka höyhensaarille-kirjasta. Annetaan imeä kunnes raukea (mutta ei nukahtanut), irroitetaan hellävaroen, jos hermostuu annetaan tissi takaisin ja kohta taas yritetään irroittaa, kerta kerralta yritetään lyhentää imetyksen kestoa. Lainaa kirjastosta tai osta omaksi. Paljon hyödyllisiä, lempeitä vinkkejä eri tilanteisiin.

Joo tuo Pantleyn kirja mulla on hyllyssä ja hellää irroitusmenetelmää käyttänyt jo jonkin aikaa. Joskus toimii suht hyvin ja kun irroittaudun, vauva kääntää minulle selkänsä ja jatkaa uniaan. Usein vaan vaatii aika monta irroittautumisyritystä ja toisinaan tuloksena on virkeä ja ärtynyt vauva. Muuten kirja on kyllä hyvä ja ainakin antaa tietoa ja kokeilemisen arvoisia vinkkejä. Täytyykin ottaa se uudelleen luettavaksi jos sieltä löytyisi tähän hetkeen jotain, ainakin henkistä tukea.

meillä on ollut 3 sitkeää tissin imuttajaa. Vasta kolmannen kanssa pystyin rentoutumaan siihen ajatukseen, että mikään ei ole ikuista (se ajatus ei muuten aina ole rentouttava..). Mihinkäs sitä kiire olisi iltaisin kun voi oman pienokaisen nukuttaa. :) Mutta ymmärrän ja tiedän kyllä, että joskus tulee väsyneitä fiiliksiä siihenkin touhuun. Kahden viimeisen kanssa aloitin heti pikkuvauvasta tavan, että laitan hereillä ollen sänkyyn. Sillä tavalla hiukan tokkuraisena rinnalta. Tähän voisi pikkuhiljaa pyrkiä. Vauvat kehittyy myös koko ajan ja uuden kehitysvaiheen myötä ovat otollisempia tietyille muutoksille. Joten jos ei juuri nyt niin kenties myöhemmin. Mahdollista on toki, että menee tapa tiukemmaksikin ajan kanssa.. Siksi, ehkä sitkeästi mutta lempeästi kannattaisi kokeilla pikkuhiljaa irtautua sikiunesta. Runsas satsi unijuomaa jymäyttämään pienen ja sitten tokkurassa sänkyyn.

mä lopetin ensin yöimetyksen kun tyttö oli 10kk suunnilleen.

sitten päiväimetyksen niin että muut imetykset jäi pois ja iltatissin vielä sai, ikää joku vajaa vuosi. sitten kun tuli aika lopettaa kokonaan, annoin nukahtaa syliiin ilman sitä tissiä. ekana iltana olikin niin väsynyt ettei varmaan edes huomannut että tissiä ei tullut. tokana iltana vähän yritti mutta nukahti ok. Ja syliin sai nukahtaa jonkin aikaa.

sitten aloin tehdä niin että nukahti melkein syliin, laskin sänkyyn ja silitin uneen.

sitten laskin hereillä sänkyyn ja olin vieressä.

hereillä sänkyyn ja menin itse isomman tytön sänkyyn pötkölleen.

kohta jo laitoin sänkyyn, lähdin sohvalle ja jätin oven auki.

muutaman päivän päästä sai oven jo laittaa kiinni :)

enkä ottanut enää päivä- tai yöunille mitään unipullorutiinia tilalle.

Yhteistyössä