Tinnitus

  • Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti
ahdistunut
Onko täällä muita äitejä joilla tinnitus eli korvien soiminen?

Mistä se teille on tullut ja kauanko kestänyt?

Millainen äänesi on ja miten sopeuduit/pärjäät sen kanssa.

Kaikki vertaistuki tarpeen, minulla tämä on ihan uusi ja olen todella ahdistunut :\| syytä ei ole löydetty lukuisista tutkimuksista huolimatta.
 
Katjuska71
Mulla todettiin n vuonna -96 tinnitus, ihan syytä mullakaan löydetty, miksi. Löydettiin oikean sisäkorvan tasapainoelinhäiriö, joka aiheuttaa välillä aikas heitättävää oloa, enkä ikinä ole kestänyt esim. särkänniemen laitteita. Myös epäiltiin menierin tautia tuolloin, jonka diagnoosi on jäänyt kesken, koska en ole sen koommin saanut niin kovia huimauskohtauksia, kop kop kop! Harvinaislaatuinen migreeni mulla on todettu myös. Tiedä, onko näillä tekemistä asian kanssa?

Korvat tosiaan soi muutaman vuoden aikas kovaa, yöuniin se vaikutti pahiten, keskittyminen oli vaikeaa ylipäänsä. Kävin sairaalassa tinnituskurssilla, joka auttoi jonkun verran, pääsi keskustelemaan muiden kanssa, jotka kärsivät samasta vaivasta. Jotenkin sitä vaan alkoi ajan kanssa sopeutumaan siihen soimiseen, yritti jättää sen ajattelun taka-alalle ja tänä päivänä en huomaa koko soimista, jollei sitten ole jo jäänyt poiskin :)

Voimia ja kärsivällisyyttä sulle! :hug: Koita vain ajatella positiivisia ajatuksia ja on jotain laitteita, jotka kohisee yöllä korviesi puolesta, voit keskittyä niihin. Itse en ole kokeillut, mutta osalle kurssilla olleille oli ollut jonkinlainen öinen pelastus.
 
Maissi

Hellou kohtalotoveri.

Minulla on tinnittänyt nyt kahden vuoden ajan. Vaiva alkoi yks kaks yllättäen, enkä vieläkään tiedä miksi. Oletan itse, että stressasin töihinpaluuta niin kovasti, että se laukaisi tinnin.

Olen käynyt tutkimuksissa, mutta mitään vikaa tai selitystä ei ole löytynyt. Minulla on myös ajoittaista hyvänlaatuista asentohuimausta - lääkäreiden mukaan ne eivät välttämättä liity toisiinsa.

Jos tinnitus jatkuu, sinun kannattaa tutkituttaa itsesi kunnolla. T on harvoin oire mistään vakavasta ja lääkärini iskostikin minulle tärkeimmän tiedon: voit omalla panikoimisella ja pelolla vain vahvistaa tinniä. Eli yritä suhtautua ääneen normaalina taustameluna ja pidä vaikka äänekkäästi tikittävää herätyskelloa yöpöydällä, niin saat nukuttua. Lääkäri sanoi myös aika lakonisesti, että jos kestät kaksi vuotta tinniä, niin selviät siitä. Tässä vaiheessa voin vain todeta, että paljon on olo kahdessa vuodessa rauhoittunut tämän suhteen.

Tinni ei siis ole maailmanloppu, vaikka siltä alussa saattaakin tuntua. Jossakin kulttuurissa tinni on muistaakseni suorastaan suotuisa juttu, sillä sitä pidetään jumalan äänenä suoraan ihmisen korvaan!

Maissi


 
Tervehdys!

Itselläni on tinnitusta jatkunut vuosikausia ja nyt viimeksi kävin keskussairaalassa korvapolilla tutkimuksissa niin mulla on oikean korvan sisäkorvan kuulonalenema joka on pahentunut 14 vuodessa niin pahaksi että kuulolaite on tulossa, toivottavasti se auttaisi. Ja mulla myös naksuu korvissa eli ei mitenkään kiva juttu. Mut sun kannattaa todella mennä tutkimuksiin niin eiköhän se asia sillä selviä ja voimia sulle. :hug:
 
Miten te joilla
On tuota soimista niin pärjäätte sen kanssa? Oletteko vain tottuneet siihen?? Haittaako esim. nukahtamista?

Onko teillä pahentunut se ajankanssa? kiitos :'(
 
Itselläni on ollut pari vuotta ja voin kertoa, että välillä se vaivaa enemmän ja välillä vähemmän. Toisinaan tuntuu, että se on vaimentunut tosi hiljaiseksi, toisina aikoina taas että se on todella koventunut...Tiedä sitten, varmaan stressi- tai muut tekijät aiheuttaa tuota vaihtelua. Tai sitten ihan sattuma. Kyllä siihen tottuu, vaikka silloin kun ääni tuntuu kovemmalta kuin yleensä, sitä tietysti stressaa enemmän. Mä aina luotan siihen, että "ens viikolla se on taas hiljaisempi". Vaatii sitkeyttä kyllä...Pitää pitää itsestään hyvää huolta, niin voimat riittää tämän ylimääräisen riesan jaksamiseen. Itse en tiedä mistä tinnitukseni alkoi, en ollut altistunut melulle enkä mitään. Se on ihan täysi arvoitus, mutta kaikille samasta vaivasta kärsiville TSEMPPIÄ! Minulla on pitkiä aikoja kun en jaksa yhtään välittää koko vaivasta, välillä tietysti olen tosi ärsyyntynyt siitä.
 
mie1982
minulla on korvat soinu muutaman vuoden ja kuulon alentuma todettu..korkeita ääniä en kuule..metelissä (esim.televisio päällä ja joku puhuu viereisel sohval ni en saa puheesta selvää)en kuule puhetta. tämä asia huomattiin minulla 9vuotta sitten. on todella rasittavaa kun ei saa ihmisten puheesta selvää..jos olen autolla ajamassa niin en vastaa yleensä puhelimeen koska en kuule puhujaa. korvanikin ovat soineet sen 9vuotta..siihen tottuu,mutta välillä yleensä iltaisin kun on hiljaista niin sen soimisen kuulee ja se raastaa hermoja. luulen että tasapainoonikin se on jotenkin vaikuttanut..nopea käännös on hankala tehtävä kun meinaa nurin mennä. välillä epäilen kasvainta ja se pelottaa kovasti!
silloin kun tutkimuksissa kävin niin eivät löytäneet mitään syytä ja jätinkin sitten seuranta käynnitkin väliin..nyt tekisi mieli taas käydä tutkimuksissa koska nyt minulla on kaksi ihanaa lasta ja he kärsivät tästä...koska minä en kuule mitä mieheni tai joku muu minulle sanoo niin minä huudan silloin lapsille että hiljaa siinä kakarat...ihan niinkuin se heidän vika olisi jos minä en kuule vaikka lapset ihan kiltisti leikkisivät ja pitävätkin ihan normaalia ääntä. pitäisi vaan saada aikaseksi lapsille hankkia hoitaja ja varata aika korvapolille..toivoisin saavani vaikka kuulolaitteen jos se helpottaisi tätä elämää!
 
onko tämä
tinnitusta? Joskus kun menen nukkumaan kuulen toisella korvalla pientä vinkunaa (en aina) sekä kohinaa sillä korvalla joka on tyynyä vasten. Kuuletteko te muut tinni äänen päivisinkin? Vai vain hiljaisuudessa?
 
ahdistunut
Heips

Olisiko täällä joku ihana ihminen joka haluaisi vaihtaa ajatuksia tästä vaivasta kanssani? Olen siis alkupräinen kysyjä. Olisi kivaa saada vertaistukea itseäni se helpottaa suunnattomasti. Tätä soimista on ollut vasta niin vähän aikaa minulla.


osoite on: smirdemau@hotmail.com
 
Maissi

Alkuperäiselle kysyjälle vinkkaisin vertaistukipalstan netistä eli T-people -nimisen keskustelufoorumin. Sinne pääsee mm. tinnitusyhdistyksen sivujen kautta (linkeistä). Sieltä löytyy tietoa ja positiivista asennetta ja ennen kaikkea nuoria tinnareita.

Laitan sinulle viestiä myös e-meiliisi, jahka lastenhoitorumbalta ehdin.
 
Maissille
Kiva, odotan meiliäsi. Kävin myös tutustumassa tuon T-people linkkiin.

Tästä tosiaan olisi mukava kirjoitella jonkun kohtalotoverin kanssa. Minulla myös lähti tämä stressistä :headwall:

Terkuin: Ahdistunut
 
vier
Moi, tinnitus voi johtua myös liian kireistä niska-hartia lihaksista. Itse olen kärsinyt tinnitusta juuri sen takia, mutta hieronta ja pään pienet venytys liikkeet helpottavat elämää. Fysioterapiasta saa hyviä ohjeita lihasten rentouttamiseen.
 
huono kuulo
minulla on ollut tinnutusta yli 3v. päivittäin.,toisessa korvassa.myös kuulo on huonontunut tästä korvasta..minäkään en saa tv-ohjelmista mitään selvää,jos joku puhuu vieressä tai toisessa huoneessa.on myös huimausta ,huonoa oloa,tasapainohäiriöitä,käden ja jalan puutumista ja heikkoutta.nytkin on eilisestä lähtien ollut toisen käden 2sormea ihan tunnottomat.isäntä on hieronut niskoja,muttei ole auttanut.pitäisi kai käydä lääkärissä.mutta, kun ei koske mihinkään,niin ei viitsi lähteä.lasten kanssa on joutunut käymään lääkäreissä niin paljon. mitähän tekisin
 
meniere
Laittakaa guugleen meniere. Tautiin liittyy tinnitys, korvien lukkoisuus, paineen tunne, huimaus. Oireet vaihtelevat suuresti. Voi olla yksi noista luetelluista tai kaikki. Suomen meniere liiton sivuilta löytyy myös tietoa. Itse sairastan meniereä.
 

Yhteistyössä