Tilliliha!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä oikeasta ohjeesta enkä itse asiassa ole koskaan tehnyt, vaikka mielessä joskus käynyt, mutta nyt voisi kerrankin kokeilla ja lähden tällä reseptillä liikkeelle:

Tuo oli uutta tietoa minulle, että se on perinteisesti lammasta, mutta lampaanlihan ystävänä lähden ilman muuta kokeilemaan sitä.

Koulun tilliliha ei taatusti ollut lammasta!

Helvetin sitkeää lihaa se oli, ja kun siihen oli ne kumiperunat niin uh-uh.

Söimme silti mukisematta kaiken, mitä tarjottiin, 80 luvulla ei oltu kermaperseitä eikä voinut mennä mäkkäriin, se syötiin mitä tarjottiin. No kyllä mukistiin silti syötiin.

80 luvulla suosikki ainakin meillä koulussa oli.. ylläri makaroonilaatikko ja sitten oli mantelikala! Se oli ihanaa!

Ei siihen aikaan edes pohdittu onko ruoka hyvää, perunat oli aina niitä superpallo perunoita yms. Ei herkkua mutta nälkä lähti.

Koulun tilliliha ei taatusti ollut lammasta!

Helvetin sitkeää lihaa se oli, ja kun siihen oli ne kumiperunat niin uh-uh.

Söimme silti mukisematta kaiken, mitä tarjottiin, 80 luvulla ei oltu kermaperseitä eikä voinut mennä mäkkäriin, se syötiin mitä tarjottiin. No kyllä mukistiin silti syötiin.

80 luvulla suosikki ainakin meillä koulussa oli.. ylläri makaroonilaatikko ja sitten oli mantelikala! Se oli ihanaa!

Ei siihen aikaan edes pohdittu onko ruoka hyvää, perunat oli aina niitä superpallo perunoita yms. Ei herkkua mutta nälkä lähti.
Mikä on superpalloperuna?

Mulla oli sellainen strategia tillilihapäiville, että olin valmistautunut nenäliina/paperilla ja siihen sylkäisin sen kammottavan sitkeän rustolihapalan.
Ja sopivan hetken tullen heitin roskikseen kyseiset paperit.

Silloin näet ei kouluruuasta voinut kieltäytyä. Olin ala-asteella. En muista pystyikö itse ottamaan annosta vai keittäjä sen annoksen laittoi lautaselle. Oli pieni kyläkoulu.

Mulla oli sellainen strategia tillilihapäiville, että olin valmistautunut nenäliina/paperilla ja siihen sylkäisin sen kammottavan sitkeän rustolihapalan.
Ja sopivan hetken tullen heitin roskikseen kyseiset paperit.

Silloin näet ei kouluruuasta voinut kieltäytyä. Olin ala-asteella. En muista pystyikö itse ottamaan annosta vai keittäjä sen annoksen laittoi lautaselle. Oli pieni kyläkoulu.
Meillä oli ala-asteella myös syömapakko, sillon oltiin ihan 70 luvun loppua ja 80 alkua. Oli syötävä. Maidot tuli sellasissa muovipikareissa, ja kun tuli verilettupäivä, purimme maitopikariin pohjaan reiän, toki se ensin juotiin tyhjäksi, ja sitten suusta puklasimme verilätyt sinne maitopikariin 🙄

Oikeesti?
Kyllä, meillä oli myös vessat sellaset, että mitään eriöitä ei ollu, 5 pönttöä seinustalla, ei niitä kukaan käyttänyt, ei kehdannut. Jos tuli hätä koulun taakse kyykkyhommiin metsään. Ei puhettakaan että kukaan koulun vessassa paskoisi, yksi niin teki ja puoli koulua oli katsomassa ja huutamassa tulkaa kattoo joku on täällä paskalla! Kyllä koulukiusaaminen osattiin jo 80 luvulla.

Koulu oli Vantaalla ja se sivukoulu, enää en ei oo vuosiin kouluna toiminut. Että jos tunnet piston sydämessäsi..... Se oli hyvä koulu, intiimi, mutta... ei ollut esim mitään ruokalaa, ruoka tuli luokkaan!

Kyllä, meillä oli myös vessat sellaset, että mitään eriöitä ei ollu, 5 pönttöä seinustalla, ei niitä kukaan käyttänyt, ei kehdannut. Jos tuli hätä koulun taakse kyykkyhommiin metsään. Ei puhettakaan että kukaan koulun vessassa paskoisi, yksi niin teki ja puoli koulua oli katsomassa ja huutamassa tulkaa kattoo joku on täällä paskalla! Kyllä koulukiusaaminen osattiin jo 80 luvulla.

Koulu oli Vantaalla ja se sivukoulu, enää en ei oo vuosiin kouluna toiminut. Että jos tunnet piston sydämessäsi..... Se oli hyvä koulu, intiimi, mutta... ei ollut esim mitään ruokalaa, ruoka tuli luokkaan!
Tuntuu tutulta, olin enimäkseen siinä jättikoulussa hakunilassa, 3 kautta siinä sivu

Meillä oli ala-asteella myös syömapakko, sillon oltiin ihan 70 luvun loppua ja 80 alkua. Oli syötävä. Maidot tuli sellasissa muovipikareissa, ja kun tuli verilettupäivä, purimme maitopikariin pohjaan reiän, toki se ensin juotiin tyhjäksi, ja sitten suusta puklasimme verilätyt sinne maitopikariin

Osasimme huijaamisen jo silloin :). Mitä nuorena oppii....

Opettaja siis vahtasi ruokailua, jos lähti pois tai jotain, silloin kerkesi sen tillilihapaperijutskan heittää roskikseen.
Jos ei roskikselle päässyt, piti salakuljettaa kotiin laukussa se älytön ruokapaperitollo.

Yhteistyössä