Tilin avaaminen lapselle. Valtakirja aviomieheltä.

Olemisen riemu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
4 089
0
36
Hämärän rajamailla
Kuopukselle ei olla vielä avattu tiliä. Luulin että voisin vain kävellä pankkiin ja hoitaa asian päivällä kun mies on töissä. Tarvitaan kutenkin valtakirja aviomieheltä että saan tilin avattua.

Esikoisen kanssa olimme molemmat avaamassa tiliä ja luulinkin että molemmat huoltajat tarvitaan allekirjoittamaan paperit siksi että meillä oli yhteishuoltajuus ja asuimme avoliitossa.

Pankki on Osuuspankki. Ovatko muut namisissa olevat saaneet avattua tilin lapselle yksinään jossain muussa pankissa?

jos haluaa miehelle käyttöoikeuden tiliin, kunnes lapsi on täysi-ikäinen, tarvitaan valtakirja tai allekirjoitus. kyllä sen tilin saa avattua myös jos et halua miehellesi käyttöoikeutta tiliin.

Alkuperäinen kirjoittaja hihi:
jos haluaa miehelle käyttöoikeuden tiliin, kunnes lapsi on täysi-ikäinen, tarvitaan valtakirja tai allekirjoitus. kyllä sen tilin saa avattua myös jos et halua miehellesi käyttöoikeutta tiliin.

Olettivat kai että miehelle halutaan automaattisesti käyttöoikeus. Siksi sanoivat heti valtakirjasta. Muista vaihtoehdoista ei edes kerrottu.

Mutta tosiasia on että halutaan käyttöoikeus tiliin myös miehelle joten kai on sitten täytettävä laput ja mentävä pankkiin vasta ensi viikolla.

Voihan sitä tilin käyttöoikeutta muuttaa myöhemminkin. Voit avata tilin ihan yksin ja käydä sitten miehen kanssa yhdessä tai valtakirjalla muuttamassa myös miehelle oikeudet käyttää ko. tiliä.

Minä menin vauvan kanssa Sampon konttoriin ja avasin lapselle säästötilin, johon meillä on mieheni kanssa kummallakin käyttöoikeus. Ei mitään ongelmaa! Olemme Sampon asiakkaita, naimisissa ja meidän kaikki tilit ovat yhteisiä.

Meillä on kaikilla lapsilla minun avaamat tilit op:ssa ja itse olen ne sinne saanut avattua.
Tosin ne on todellakin lapsien säästötilit ja niihin ei ole minulla, ei miehellä eikä kenelläkään muulakana ole mitään käyttöoikeuksia, vaan lapsilla itsellään ja heilläkin vasta kun ovat 18v.
Tälläiset ehdot sinne halusin kaikille ja olen saanut niin pysyy rahat turvassa tuhlailulta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voihan sitä tilin käyttöoikeutta muuttaa myöhemminkin. Voit avata tilin ihan yksin ja käydä sitten miehen kanssa yhdessä tai valtakirjalla muuttamassa myös miehelle oikeudet käyttää ko. tiliä.

Ainakaan OP ei suostunut avaamaan tiliä ilman isän valtakirjaa, oli käyttöoikeus sitten mikä hyvänsä. Vielä noin viisi vuotta sitten onnistui kahdelle ensimmäiselle lapselle.

Paikallisosuuspankkiin ollaan avattu ja ei ole tarvinnut olla molempien mukana. Meillä lisäksi minun isäni avasi tilin esikoisellemme ja laittoi sinne rahaa ja käyttöoikeuden molemmille meille. Jos menemme nostamaan rahaa (siihen tiliin ei vielä ole nettitunnuksia eikä tietty pankkikorttia), niin meidän pitää olla molempien paikalla nostamassa.

Paikallisosuuspankkiin ollaan avattu ja ei ole tarvinnut olla molempien mukana. Meillä lisäksi minun isäni avasi tilin esikoisellemme ja laittoi sinne rahaa ja käyttöoikeuden molemmille meille. Jos menemme nostamaan rahaa (siihen tiliin ei vielä ole nettitunnuksia eikä tietty pankkikorttia), niin meidän pitää olla molempien paikalla nostamassa.

Niin ja tästä on aikaa n. 4,5v kun isäni avasi sen tilin.
Lisäks nykyään ei esim. isovanhemmat saa avata tiliä lapselle ilman et siinä on käyttöoikeus lapsen vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
mitenkäs muuten jos ei ole lapsella isää? miten silloin onnistuu?

Siis ei kellään ole tietoa tästä?

Jos lapsella on vain yksi huoltaja ja isää ei ole merkitty mihinkään papereihin niin silloin huoltaja saa avata tilin yksin. Jos isä on kuollut niin pitää esittää kuolintodistus kuten tässä ketjussa taidettiinkin jo mainita.

Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
mitenkäs muuten jos ei ole lapsella isää? miten silloin onnistuu?

Siis ei kellään ole tietoa tästä?

Jos lapsella on vain yksi huoltaja ja isää ei ole merkitty mihinkään papereihin niin silloin huoltaja saa avata tilin yksin. Jos isä on kuollut niin pitää esittää kuolintodistus kuten tässä ketjussa taidettiinkin jo mainita.

minulle kävi näin. avasin tilin lapselleni ja käytinkin sitä normaalisti joitakin vuosia.tilissä oli visaelectron kortti.

kunnes kävi näin. menin pyytämään pankista tilille nettitunnukset, että voi hoitaa kätevästi raha-asioita kotoa käsin, eikä tarvitse aina ravata pankissa.

virkailija vaatikin hakemukseen isän nimeä. kerroin ettei tällaista ole mahdollista saada, kun lapsella ei ole isää missään kirjoissa.

tilissä oli vielä ehtona, että tiliä saan käyttää ainoastaan minä itse huoltajana. itseppä olin kaikki rahatkin sinne laittanut, mikä varmaankin näkyy siellä pankin dokumenteissa.

no, ei onnistunut. niinpä irtisanoin koko tilin pankista. mikä ihme kyllä onnistui ilman minkään miehen nimeä.

kaikkein huvittavinta oli, että olisin voinut hakemukseen ottaa ihan kenen hyvänsä miehen nimen. mistäs pankissa oisivat tienneet onko isä vai ei!:)

"kaikkein huvittavinta oli, että olisin voinut hakemukseen ottaa ihan kenen hyvänsä miehen nimen. mistäs pankissa oisivat tienneet onko isä vai ei!"

Edunvalvojien (eli käytännössä vanhempien tilinperustamis- ja käyttöoikeudesta on kirjoitettu tällainen selventävä dokumentti:

https://www.op.fi/op/op-pohjola-ryhma/op-pohjola-ryhma/osuuspankit/alaikaisten-pankkitilien-kaytto?cid=151244316&srcpl=3

"Pankin toimihenkilö pyytää epäselvissä tilanteissa alaikäisen vanhempaa toimittamaan pankille alaikäistä koskevan virkatodistuksen tai muun asiakirjaselvityksen, josta käy ilmi alaikäisen edunvalvojat, ellei pankki pysty selvittämään asiaa suoraan esim. väestötietojärjestelmästä. Edunvalvojat yhdessä edustavat alaikäistä ja tekevät oikeustoimia hänen puolestaan. Edunvalvojat määräävät alaikäisen varoista. "

Pankin olisi siis pitänyt pyytää virkatodistus, josta sitten selviää, kuka se toinen edunvalvoja on, jos sellainen on.

Sitä en tiedä, milloin pankki voi selvittää asian vtj:stä, enkä sitä, kuinka paljon näitä katsotaan läpi sormien. Periaatteessa kai tilin lopettamisen ei olisi pitänyt onnistua, jos nettitunnuksien lisääminen ei onnistunut. En tiedä, pitäisikö pankin muutostilanteessa tarkistaa edunvalvojatilanne (väestötietojärjestelmän kautta?) vai voidaanko luottaa, että edunvalvojien muutoksista on pankille ilmoitettu. Epäilen, että ei tämä ihan oikein mennyt - eikä myöskään palvelu ollut kovin onnistunutta.

Yhteistyössä