Tilan puute :(

• Viestiketjun aloittaja ahistaaaa
  • Ensimmäinen viesti
ahistaaaa
Hei,

olen YH-äiti ja asun 4,5 vuotiaan tyttäreni kanssa 45 neliöisessä asunnossa. Ahdasta on. Olohuoneen olen pitänyt olohuoneena ja makuuhuoneessa/tytön huone on meidän sänky ( NUKUMME SIIS SAMASSA SÄNGYSSÄ ) ja tytöllä hieman leikkitilaa...

Isompaan asuntoon varaa ei ole, mutta alkaa kaatuu seinät päälle, sekä mietityttää tuo samassa sängyssä nukkuminen...minua se ei sinällään haittaa, kun ei muita yövieraita ole, mutta mietin tyttäreni "kehitystä"... tekeekö hirveen hyvää että kohta 5- vuotias nukkuu äidin kanssa samassa sängyssä?

Khimaira
Siis miten samassa sängyssä nukkuminen voisi häiritä lapsen kehitystä?

Me asuttiin viidestään alle 60 neliön asunnossa- kaikki tarpeellinen mahtui.

Mielestäni tuonkokoiseen asuntooon pitäisi mahtua kaksi ihmistä leikiten. Entä jos laitat oman sänkysi olkkariin, niin lapselle jää enemmän tilaa? Tai sitten lapsi leikkii olkkarissa?
Ja jos nukkuminen ahdistaa, niin hommaa kerrossänky.

vierras
Me asuttiin vähän reilu vuosi pari neliötä isommassa asunnossa, kaksi aikusta ja kaksi lasta. Meillä oli levitettävä makuusohva ja isomman lapsen sänky makkarissa (pienempi nukkui meidän vieressä). Päivisin kun laittoi sohvan kiinni, niin oli lapsilla ihan ok tila leikkiä siellä. Ahdasta oli, mutta selvittiin :)

Ehkä sinun kannattaisi hommata itsellesi 80cm sänky ja lapselle oma sänky sinne makuuhuoneeseen? Tai sitten hommata sohväsänky/vuodesohva olohuoneeseen itsellesi ja tehdä makuuhuoneesta lapselle huone?

"poikia3"
Ensinnäkään, et asu mitenkään erityisen ahtaasti, teillä on henkilöä kohti neliöitä kuitenkin yli 20. Meitä on 5 ja neliötiä 95,5 eli meidän porukkamme asuu ahtaammin.

Itse antaisin myös lapselle oman makkarin, ja jakaisin olohuoneeseen nukkumapaikan tai hommaisin sohvaksi vuodesohvan.

ahistaa
eli siis "kaikkien" mielestä tämä on ihan ok kokoinen asunto, kun taas kaikki ystävänikin ovat sitä mieltä että tarvitsemme enemmän tilaa, että onhan se kumma että iso tyttö nukkuu äidin vieressä......

ahistaaaaa
joo sängyn voi tehdä sohvaksi..mutta sekin että minulla on jo sohva ja kaikki huonekalut olkkarrissa niin en hirveästä viitsisi lähteä niitä heittämään roskiin! :((((

Nukutteko siis samassa parisängyssä? Sinkkuaikuinenkin voi hyvin nukkua kapeassa sängyssä, eli vaihtakaa parisänky kahteen kapeaan sänkyyn, niin saatte kumpikin nukkua erikseen. Olohuoneeseen en kyllä itse muuttaisi nukkumaan. Ei tuon ikäisellä lapsella pitäisi olla mitään tarvetta nukkua yksin, ja on ainakin oman kokemukseni hyväksi kun on erikseen huoneet elämistä ja nukkumista varten... helpompi pitää siistinäkin.

"Anne"
Laita tarpeettomia varastoon. Kaikki turha roina pois jos jotain on, sekin tekee jo tilantuntua. Lapsi ei tarvitse röykkiöittäin leluja jos ne tekevät ongelmaa. Hyvät säilytysysteemit ja laatikostot yms käyttöön.
Me asuilla vähän isommassa lapsen kanssa ja tilaa oli, ei mitään ongelmaa. Sänky oli olkkarissa (parisänky) ja kun tuli vieraita niin petasin sen toiseksi "sohvaksi" olkkarinpöytä oli pieni ja toinen sohvakin pieni. Lapsella oli paljon tilaa toisessa huoneessa, kuivasin siellä pyykitkin ja siellä oli yksi vaatteiden säilytyslipastokin.
Hyvin toimi, valitettavasti jouduin muuttamaan naapureiden takia pois, asun nyt isommassa, eikä tämä tunnu "oikealla" järjestyksellä yhtään isommalta.

ahistaaa
mä oon kans ihan samaa mieltä, että kyllä haluaisin sen olkkarin pitää olkkarina ja yhteisenä tilana..mua ei haittaa et olkkasissa leikitään ja ollaan!!!!...

joo sinkkunainen olen, mutta sitten yksin nukuttava sänky--ja JOS tapaankin jonkin, mitäs sitten...:///// Ei kai pidä elää sen varassa....

sads
Edelleen sanon, että hommaa sinne olkkariin itelles se parvisänky (esim ikeasta 149e, huutiksesta varmaan halvemmallakin jos sattuu lähistölle).

Ei tarvi ruveta heittämään kalusteita pois kun sen parven alle mahtuu.

Ja jos heti alussa sanot, ettei oo varaa isompaan, niin miksi sitten mariset siitä, ettei kukaan ehdota isompaan muuttamista, vaikka kaveritkin on sitä mieltä.

Monia hyviä ehdotuksia tullut asunnon muuttamisesta teidän tarpeille sopivaksi, mutta jos mielummin haluat voivotella asunnon pienuutta ja keksiä tekosyitä niin siitä vaan.

ahistaaa
Edelleen sanon, että hommaa sinne olkkariin itelles se parvisänky (esim ikeasta 149e, huutiksesta varmaan halvemmallakin jos sattuu lähistölle).

Ei tarvi ruveta heittämään kalusteita pois kun sen parven alle mahtuu.

Ja jos heti alussa sanot, ettei oo varaa isompaan, niin miksi sitten mariset siitä, ettei kukaan ehdota isompaan muuttamista, vaikka kaveritkin on sitä mieltä.

Monia hyviä ehdotuksia tullut asunnon muuttamisesta teidän tarpeille sopivaksi, mutta jos mielummin haluat voivotella asunnon pienuutta ja keksiä tekosyitä niin siitä vaan.
totta!!!

joo sinkkunainen olen, mutta sitten yksin nukuttava sänky--ja JOS tapaankin jonkin, mitäs sitten...:///// Ei kai pidä elää sen varassa....
No sitten ostetaan uusi sänky, jos joku kaveri muuttaa teidän kanssa yhteen. Siinä vaiheessa voi muutenkin isompi kämppä tulla kyseeseen, jos teitä on kolme :) Yksi vaihtoehto on tietenkin ajatella jo nyt vähän pidemmälle, ja hankkia sinulle ja tytölle sellaiset kapeat sängyt, jotka voi myöhemmin työntää yhteen parisängyksi, jos tulee tarvetta...

=)
Laita parvisänky sinne makkariin, nukutte molemmat siinä ja lattiatilaa jää huomattavasti enemmän!

Ja toinen mikä on hyvä, niin pistä ylimääräistä romua menemään. Näin tein minä kun asuimme kolmiossa (65neliötä) ja meitä asui siellä 2 aikuista ja 3 lasta. Ei siinä auta tavaraa tyhjän takia säilöä, menemään vaan mitä ei tarvitse!

Meillä on 3h+k ja kaksi aikuista ja kolme lasta. Ahdasta on ja vaikuttaa niin moneen asiaan. Kunnon olkkaria meillä ei ole, kun siellä on sängyt mulle ja miehelle, vain yksi pieni sohva. Kyllä rassaa koko perhettä, kun tämän piti olla vain väliaikaista ja nyt on mennyt 2,5 vuotta tässä :(

Yhteistyössä