Tiiäättekö voiko neuvolapsykologi ilmottaa ls:ään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras pieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras pieras

Vieras
Niin kun minä olen käynyt neuvolapsykologilla vähän aikaa. Niin voiko se ilmoittaa sossuille jos kerron että olen pari kertaa ottanut rauhottavia kun en pysty muuten rauhoittumaan? Jatkuva stressitila väsyttää toden teolla.Ihan tavallisesta arjesta on kyse.

Öhh.

Mulla on paniikkihäiriön takia rauhoittavat ja unilääkkeet tarvittaessa olleet käytössä jo vuosia. Neuvola kyllä tietää, kiva tuttu täti kyselee aina munkin kuulumiset ja miten jaksellaan. :) Vaikka lapsia monta eikä ikinä mitään ls-juttuja ole ollutkaan.

Mitä ne tollaisesta ilmoittelisi edes?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Öhh.

Mulla on paniikkihäiriön takia rauhoittavat ja unilääkkeet tarvittaessa olleet käytössä jo vuosia. Neuvola kyllä tietää, kiva tuttu täti kyselee aina munkin kuulumiset ja miten jaksellaan. :) Vaikka lapsia monta eikä ikinä mitään ls-juttuja ole ollutkaan.

Mitä ne tollaisesta ilmoittelisi edes?

Ajattelin vaan, jos sen mielestä oon liian äärirajoilla. Kun en oo pystynyt rauhoittumaan sen jälken kun eka lapsi syntyi.En vaan pääse eroon stressistä.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Voi ilmoittaa, riippuu varmasti työntekijästä. Ei se ehkä niistä rauhottavista ilmota vaan että koet elämäsi olevan erittäin stressaava...

No siis, sitten kai sen tarvisi ilmottaa jokaisesta asiakkaastaan? Siks kai sinne mennään.

Varmaan riippuu siitä onko ne tabut omiasi ja reseptillä saatuja vai mistä peräisin. Mutta veikkaisin, että määrät ja sellainen yleiskäsitys sinun elämänhallinnastasi vaikuttaa enemmän kuin joku satunnainen pilleri. Asia kannattaisi kyllä ottaa puheeksi niin saat ihan omat ja sopivat lääkkeet helpottamaan oloa ja mitä muuta apua tarvitset.

Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:
Varmaan riippuu siitä onko ne tabut omiasi ja reseptillä saatuja vai mistä peräisin. Mutta veikkaisin, että määrät ja sellainen yleiskäsitys sinun elämänhallinnastasi vaikuttaa enemmän kuin joku satunnainen pilleri. Asia kannattaisi kyllä ottaa puheeksi niin saat ihan omat ja sopivat lääkkeet helpottamaan oloa ja mitä muuta apua tarvitset.

On ne mun, sain ne ajat sitten ihan eri syyn takia. En mä haluis lääkkeitä, mutta ku en oikein enää jaksa. Ei mun elämässä oo vikaa, vaan mussa kun en osaa rauhottua.

Lisäisin vielä, että kaikkihan ne neuvolapsykologin asiakkaat on jotenkin heikoilla itsensä ja tilanteensa kanssa, eikä ne siellä sitä varten ole että voi jokaisen stressaantuneen äidin käräyttää kunhan vaan kiinni saavat. Että ota ap ihan rauhallisesti vaan, ei vaikuta siltä että sellaista tarvitsisi sinun pelätä. Suoraan sanoen huolesi kuulostaa ehkä vähän ylimitoitetulta ja taitaa olla että sinulla on ehkä taipumusta huolehtia ihan liikaa. Älä hyvä ihminen pelkää ihan kaikkea, muuten olet pian ihan jumissa itsesi kanssa.

Ihan perstuntumalta sanoisin että lähtökohtaisesti tilannehan on nimenomaan entistä paremmin hallinnassa silloin kun olet jo hakeutunut saamaan hoitoa ja käytät sitä.

En tietenkään tiedä minkälaisista ongelmista kärsit ja välittyvätkö ne jotenkin lapsiisi, mutta ei lastensuojeluun ymmärtääkseni ilmoitella asioista, jotka eivät suoranaisesti liity lapsen vointiin.

Sitäpäitsi tuohan on psykologille ihan peruskauraa, määrättyihin sairauksiin syödään määrättyjä lääkkeitä ja eipä siinä sen kummempaa.
Vastuuttomampaa olisi jättää ottamatta ja laiminlyödä itsensä hoitaminen. :hug:

Niin siis meillä ei ole mitään oikeita ongelmia, parisuhde on oikein hyvä, lapset suhteellisen helppoja, meillä ei riidellä, oma koti, molemmilla työpaikat JNE. Mutta kun mä en pysty irtautumaan edes minuutiksi, vaikka olisin täältä kotoo poissa, vaikka mun mies pärjää ihan hyvin ilman mua. En vaan enää jaksa olla tässä hälytystilassa, kun sitä on takana jo useempia vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:
Niin siis meillä ei ole mitään oikeita ongelmia, parisuhde on oikein hyvä, lapset suhteellisen helppoja, meillä ei riidellä, oma koti, molemmilla työpaikat JNE. Mutta kun mä en pysty irtautumaan edes minuutiksi, vaikka olisin täältä kotoo poissa, vaikka mun mies pärjää ihan hyvin ilman mua. En vaan enää jaksa olla tässä hälytystilassa, kun sitä on takana jo useempia vuosia.

Miksi siis olet "hälyytystilassa"? mistä se johtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Voi ilmoittaa, riippuu varmasti työntekijästä. Ei se ehkä niistä rauhottavista ilmota vaan että koet elämäsi olevan erittäin stressaava...

No siis, sitten kai sen tarvisi ilmottaa jokaisesta asiakkaastaan? Siks kai sinne mennään.

Siksi sinne mennään, mutta kun pakko on ilmoittaa, jos epäilee ettei lapsi saa parasta mahdollista hoitoa ja vanhempien stressi voi olla este tällaiselle!

Minä en edes neuvolassa uskalla tätä nykyä ilmoittaa että stressaa tai väsyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:

Miksi siis olet "hälyytystilassa"? mistä se johtuu?

Sen ku tietäisi. Kauhee stressi päällä koko ajan, enkä oikei tiedä miksi. Kai mua jotenki ahdistaa että mä oon noille lapsille maailman tärkein ihminen. Tai jotaki.

Itselläni on taipumusta just samanlaiseen stressaamiseen eli tiedän aika tarkkaan millaista se on. Yhdessä vaiheessa tunsin, että lihakset on koko ajan jännitystilassa enkä saanut niitä rentoutumaan edes nukkuessa. Luulen, että siinä on sitten kierre valmis, jännitys ja stressi ruokkii itseään ja kohta ei vaan pääse millään keinoin irti.

Itse olen sellainen lääkekammoinen ja onneksi sain avun erilaisista mielenhallinta- ja rentoutustekniikoista. Mutta uskon, että jollekin toiselle voi lääkkeistä olla iso apu. Juttele sille psykologille, niin saat sopivammat ja tehokkaammat lääkkeet kuin jotkut vanhat mömmöt. Pääset sitten irti tosta stressistä ja saat rentoutua. Se, mitä koet, ei ole mitenkään tavatonta ja siihen on olemassa sopivat lääkkeet, jos kerran tunnet, että lääkitys toimii sinulle.

kilpirauhasarvot? Mulla oli veren kortisoliarvot todella korkea masennuksen aikana ja ne on nyt laskenut, kuten myös paino onneksi 20kg. Elin vuosia äärimmäisessä stressitilanteessa jota onneksi alettiin tutkimaan. Pyydä, että sinulta katsotaan ainakin kilpirauhasarvot ja kortisoliarvo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kilpirauhasarvot? Mulla oli veren kortisoliarvot todella korkea masennuksen aikana ja ne on nyt laskenut, kuten myös paino onneksi 20kg. Elin vuosia äärimmäisessä stressitilanteessa jota onneksi alettiin tutkimaan. Pyydä, että sinulta katsotaan ainakin kilpirauhasarvot ja kortisoliarvo.

Ei oo katottu, oon kyllä ittekin miettinyt tota kortisolia. Keneltä pyydän siis?

Örppi, kuulostaa siltä että tiedät just mistä puhun. "Yhdessä vaiheessa tunsin, että lihakset on koko ajan jännitystilassa enkä saanut niitä rentoutumaan edes nukkuessa. Luulen, että siinä on sitten kierre valmis, jännitys ja stressi ruokkii itseään ja kohta ei vaan pääse millään keinoin irti. " Niin just. En vaan jaksa enää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei oo katottu, oon kyllä ittekin miettinyt tota kortisolia. Keneltä pyydän siis?

Örppi, kuulostaa siltä että tiedät just mistä puhun. "Yhdessä vaiheessa tunsin, että lihakset on koko ajan jännitystilassa enkä saanut niitä rentoutumaan edes nukkuessa. Luulen, että siinä on sitten kierre valmis, jännitys ja stressi ruokkii itseään ja kohta ei vaan pääse millään keinoin irti. " Niin just. En vaan jaksa enää.

lähetteen labroihin.

mä luulen, että sun täytyy kohdata enemmän ongelmia. Jos pelkäät ettei kukaan muu osaa hoitaa lapsia, niin sun täytyy vaan jättää niitä useammin hoitoon. Aina kun saat positiivisia kokemuksia lisää, niin seuraava kerta saattaa olla jo helpompi :) Samalla tavalla, kun esim. jännittäjä pääsee parhaiten esiintymiskammosta esiintymällä. Jos jäät vaan junnaamaan paikoillesi ja ajattelet olevasi stressaantunut, niin et sinä osaa muuta ajatellakkaan. Koita saada lapset hoitoon ja mene rentoutumaan vaikka hierojalle yms. Sitten seuraavan kerran taas kokeilet hivenen pitempää aikaa.

Ja siis fiksu psykologi ei kyllä ihan salaa tee mitään ilmoitusta..jos siis todella epäilee lastesi olojen turvallisuutta ym. ottaa varmasti asian ensin kanssasi käsittelyyn. Näin siis olisi hyvä tehdä.. Älä pelkää, ole psykologille avoin ja saat myös sinulle parhaan avun ja tuen. Asioilla on tapana järjestyä.. Pärjäile..

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mä luulen, että sun täytyy kohdata enemmän ongelmia. Jos pelkäät ettei kukaan muu osaa hoitaa lapsia, niin sun täytyy vaan jättää niitä useammin hoitoon. Aina kun saat positiivisia kokemuksia lisää, niin seuraava kerta saattaa olla jo helpompi :) Samalla tavalla, kun esim. jännittäjä pääsee parhaiten esiintymiskammosta esiintymällä. Jos jäät vaan junnaamaan paikoillesi ja ajattelet olevasi stressaantunut, niin et sinä osaa muuta ajatellakkaan. Koita saada lapset hoitoon ja mene rentoutumaan vaikka hierojalle yms. Sitten seuraavan kerran taas kokeilet hivenen pitempää aikaa.

Ne on säännöllisesti isovanhempiensakin hoidossa, mutta ei se auta. Oon vaan kauheessa hädässä kun en oo niitten luona. Ja sit kova kiire kotiin. Ajoin kerran kolarin sen takia vaikka olin vaan käymässä kaupassa. :/ Mulla on harrastuskin, mutta en enää nauti siitä harrastusajasta, toivom vaan että tulis nopeesti valmista.

Oon ihan loppu kyllä.

Yhteistyössä