Tiheä pissalla käyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epun äiti

Vieras
Mulla on ekaluokkalainen tyttö, jolla on ajoittain melko tiheää pissalla käymistä (tiheää ainakin verrattuna aikaisempaan; tyttö on "normaalisti" käynyt pissalla melko harvoin). Ennen koulun alkua tuossa kesällä hänelle kävi yöllä muutaman kerran "vahinko" ja pissaa lirahti housuihin (ollut kuiva jo 2,5-vuotiaasta saakka) ja jotenkin tuntuu, että näiden vahinkojen myötä tuo pissalla käyminen on lisääntynyt huomattavasti.

Nyt tässä vaan mietin jo kaikenmaailman kamaluuksia; sokeritautia yms. Vaikka toisaalta tuntuu, että se on jotenkin "hermoperäistä"; täytyy käydä pissalla "varmuuden vuoksi". Ja varmaan olen itsekin jollakin tasolla edesauttanut ongelmaa ):, kun noiden vahinkojen jälkeen olen varmaan vähän liikaakin jankuttanut, että koulussakin kannattaa välitunnilla aina välillä käydä pissalla, vaikkei välttämättä niin kauhea hätä olekaan.

Mitään lisääntynyttä juomista tai muuta väsymystä en ole tytössä huomannut, vaan on ihan oma reipas itsensä - touhuaa ja on menossa koko ajan :). Joten mitä mieltä olette, voiko tuota "oireilua" nyt vielä katsoa vähän aikaa - jos se nyt on jotain tuollaista koulun alkuun ja sen mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvää alitajuista jännitystä tms. Ja tuota pissalla käymistä on jatkunut jo sen verran kauan, että mistään virtsarakon tulehduksesta en usko olevan kyse. Ja kun tuntuu että tuo vessassa ramppaaminen aina välillä niinkun "rauhottuu" ja välillä tulee taas pinnalle.

Meillä oli tällästä tytöllä myös(sillon 6v) en tiä mistä johtui,lääkärissäkin kävi kun epäilin tulehdusta kun oli pahaa hajuakin.mitään ei löytynyt ja siitä sitten loppui jonkun ajan päästä,tilanne palautui normaaliksi. tosin vieläkin lemahtaa(aivan lehmänp.askalta) alapää aika lailla. Luulen että johtuu ainakin osalti siitä että pyyhkii itse...suihkussa täytyy joka päivä käydä.Tyttö on nyt 7v

Kannattaa rohkaista lasta käymää pisulla vain silloin, kun hänestä itsestään siltä tuntuu (eli kun on pisuhätä). Tällöin lantionpohjaliakset saavat harjoitusta ja vahivistuvat. Jos joka välissä patistetaan pissille ihan vain varuilta tai lapsi on jo oppinut käymään "varapisulla", niin virtsankarkailu on enemän kuin todennäköistä, kun hän kasvaa aikuiseksi.

Voi olla, että hänellä on tullut vahinko ja nyt hän pelkää, että niin käy taas ja on ruvennut käymään vessassa, vaikka siihen ei olisi tarvettakaan.

On toki hyvä sulkea virtsatietuheldus pois, koska se aiheuttaa tihentynyttlä virtsaamistarvetta!

Yhteistyössä