Tietokonepeleistä ja kavereista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eloveena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eloveena

Jäsen
21.02.2005
227
0
16
Meillä on kahdeksanvuotias poika, joka on kohtuullisen kiinnostunut tietokonepeleistä, netistä yms. Kotona tämä ei ole ollut minkään ongelma, hän on pelannut jonkun verran, sovitussa määrin.

Nyt kun iltapäivisin on ruvettu leikkimään koulukavereiden kanssa, on ilmennyt uudenlaisia ongelmia. Nämä kaverit saavat ilmeisesti pelata (tai ainakin pelaavat) kotonaan alle 18-vuotiailta kiellettyjä pelejä, jotka ovat todellista mättöä ja silkkaa väkivaltaa. En siis antaisi kuuna päivänä poikani pelata näitä. Kaverit ovat kyllä muuten ihan mukavia poikia, ainakaan mitään valittamisen aihetta ei minulla ole ollut. Näitä vanhempia en juuri tunne, ja hassulta tuntuisi soittaa vieraille ihmisille ja antaa kasvatusohjeita. Miten te tekisitte tässä tilanteessa?

Meillä on ollut vähän samoja ongelmia. Olen vaan tehnyt omalle pojalle selväksi, että mun mielestä niissä on ikärajat ihan syystä ja minä en voi mitään sille jos kaverin luona niitä pelaavat, mutta en asiasta tykkääkään. Sama juttu joidenkin videoiden kanssa. Olen myös sanonut siitä että jos sitten tulee esim.pahoja unia tai pahoja fiiliksiä, niin tietää että voi johtua niistä. Niihän se on että jokaisessa perheessä on omat tapansa.

Meillä myös on tarkat ikärajat peleiissä mitä minun kotona pelataan. Pojalleni en osta enkä anna ostaa pelejä mitkä ovat ikä rajallisesti tosi kaukana. Kaverin luona pelaa jos pelaa, mutta meillä ei.

Mun lasten kavereilla on myös samanlaista, saavat katsoa ja pelata 18 leffoja ja pelejä, meillä EI, kaverit tietävät sen, eivätkä enään yritä tuoda meille semmoisia, en ole muuten puuttunut siihen, mutta mun talossa on mun säännöt, sama pätee kiroiluun, alle 18.v meillä ei kiroile, muuten ei tarvi tulla toiste, hyvin on oppineet. :D

Meillä on niin,että ne kaverit,joiden luona meidän lapset vierailevat eniten,eivät kotonaan saa pelata noita pelejä.Oon tehnyt asian myös vanhemmille selväksi,että lapset eivät saa moisia pelata.
Nyt syksyllä kävi kyllä niin,että pojat menivät naapuriin kaverin luo ja kun tulivat sieltä,kertoivat atselleensa,kun se poika (7v)oli pelannut k-18 peliä...Me siltä istumalta kiellettiin lapsilta niille sisälle meno.
Nyt oli muuten koulussa vanhempainillassa juttua jostain irc-sivuista.Sinne kuulemma lapset lähettävät kuviaan ja antavat henkilötietonsa.Ihan törkeitä juttuja on kuulemma siellä.Täällä on ollut neljäsluokkalaisia jopa siellä...

Yhteistyössä