Tietokoneista ja lasten leikistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gringa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gringa

Vieras
Mitä mieltä olette lasten tietokoneilla yms pelailusta??? Meillä lapset ovat muutaman kerran staraokea laulaneet yhdessä minun kanssani, mutta siihen se on jäänyt. Itse eivät koskaan ole pyytäneet päästä tietokoneella pelaamaan, enkä ole tuntenut tarvetta lapsia siihen tutustuttakaan, kyllähän sitä myöhemminkin ehtii.Muutamat äidit ovat kiukkuisesti sanoneet, että pilaan lapseni, koska mielestäni vaikka Kimble on parempi peli kuin tietokonepelit. Sitten jotkut ihmettelevät kun en anna lasten leikkiä sotaleikkejä ja aseiden kanssa. Olen lapsille selittänyt, että mielestäni aseet eivät ole leikin asia ja he sen hyväksyvät. Tähän sitten sanotaan, että kyllä ne aseet kuitenkin jostain aina tulevat, turha lapsia on kieltää. Mutta eikös se juuri ole vanhempien tehtävä ohjata ja kieltää lapsia, kun näkevät sen tarpeelliseksi. Lapset 3 ja 5.
Tarkoitus ei siis ole suututtaa ketään vaan kysyä mielipidettä!!!

Meillä 4 ja 6-vuotiaat saavat käyttää tietokoneen piirustusohjelmaa ja iänkaikenvanhaa lasten cd-romppua...siinä jotain lasten tehtäviä...(anopin mielestä moinen touhu on turmiollista!) Tietenkään lapset eivät saa esim. nettiin mennä...

nyt on ensimmäisen kerran saanu meidän pikkuneiti vajaa 4 pelata ekan kerran tietokoneella, ku tuli kirjastosta lainattua cd-rom viiru&pesonen ku luulin et oli dvd(oli väärään paikkaan pistetty) niin nyt on saanu sitä pelata ja joskus mun sylissä on käyny my little pony sivuilla mut ei yksin!

Meillä pian 4v tyttö on pelaillut noin vuoden verran ihan säännöllisesti tietokoneella. Pelaa Puuha Peteä, Teletappeja, Nalle Puhia ja viimeisin ihastus on Sagwa. Tulolta Disney-sivustolta löytyy paaaaljon muitakin pelejä, joita näkyy pelaavan.

Ei pelaaminen mun mielestä ole ollenkaan huono asia, hiiren käyttö treenaa käden ja silmän yhteistyötä, palapelien ym. tekeminen hahmotusta jne. Kielikylpyäkin tulee, kun nettipelit on engalanniksi ja äiti hoitaa tulkkauksen =)

Rajoitan pelaamista niin ettei ihan joka päivä pelaa eikä tuntitolkulla yhdellä kertaa. Tietokone on lähinnä sadepäivien ja äidin laiskojen päivien ilo. Muulloin piirrellään ja pelaillaan ihan vanhanaikaiseen malliin.

Näissä pelijutuissa mielipiteet kyllä aina jakautuu kuten telkkarin katselussakin.

Meidän 5v esikoistyttö on saanut pelata tietokonepelejä vuoden verran. Tai kyse ei ole ollut "saamisesta" vaan tytön omasta halusta ja mielenkiinnosta, jota emme vanhempina ole halunneet tukahduttaa. Tyttö on oppinut taitavaksi hiiren käyttäjäksi ja oppinut paljon uusia juttuja (nyt eskaripelejä). Meillä ei pelata mitään taistelupelejä vaan ihan alle kouluikäisille tarkoitettuja lastenpelejä. Ajallisesti tyttö ei pelaa kuin korkeintaan tunnin päivässä, mutta ei läheskään edes joka päivä. Innostuu, kun esim. kirjastosta lainataan joku uusi peli.

Tässä nykypäivän yhteiskunnassa tuntuisi jo hiukan radikaalilta kieltää lasta pelaamasta tai tutustumasta tietokoneeseen. Toki vanhemmat voi asettaa käytölle aikarajat, mutta en ymmärrä totaalikieltäjiä lainkaan.

Meillä ei tietokonepelit eikä se telkkarinkaan katselu ole koskaan ollut ongelma. Pienemmät sisarukset eivät ole vielä yhtään kiinnostuneita moisista (ei edes kohta 3v tyttö).

Ja leikkiä meillä piisaa ihan perinteisissäkin merkeissä. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2005 klo 13:14 HildaHulda kirjoitti:
Meillä pian 4v tyttö on pelaillut noin vuoden verran ihan säännöllisesti tietokoneella. Pelaa Puuha Peteä, Teletappeja, Nalle Puhia ja viimeisin ihastus on Sagwa. Tulolta Disney-sivustolta löytyy paaaaljon muitakin pelejä, joita näkyy pelaavan.

Ei pelaaminen mun mielestä ole ollenkaan huono asia, hiiren käyttö treenaa käden ja silmän yhteistyötä, palapelien ym. tekeminen hahmotusta jne. Kielikylpyäkin tulee, kun nettipelit on engalanniksi ja äiti hoitaa tulkkauksen =)

Rajoitan pelaamista niin ettei ihan joka päivä pelaa eikä tuntitolkulla yhdellä kertaa. Tietokone on lähinnä sadepäivien ja äidin laiskojen päivien ilo. Muulloin piirrellään ja pelaillaan ihan vanhanaikaiseen malliin.
Näin meilläkin, poika täyttää kesällä neljä. :)

Meillä tv:n katselu on rajoitettu max 1 tuntiin päivässä. Tietokoneeseen tutustutan pojan sitten ennen kouluunlähtöä. Sitä ennen saa leikkiä miel. ilman sähköistä mediaa. No cd-levyjä saa soittaa ja satuja kuunnella... =)

Mun tyttöni on pelannut silloin tällöin muumi pelejä max puoli tuntia kerrallaan. Apua tarvii vielä joissain jutuissa, mutta muuten osaa kyllä itse hiirellä klikkailla juttuja. Tyttöni menee eskariin syksyllä ja siellä tiedän viimeistään tietokoneenkin olevan ryhmässä, joskin opetuksessa sitä ei käytetä. Ennen koulua haluan kuitenkin, että oppii jotenkuten konetta käyttämään, kun siellä se on jo arkipäivää. Kotona ei ilman jonkinlaista valvontaa tietokonetta käytetä.

Yhteistyössä