Tietoisku kauppojen aukiolosta tänään!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaana

Vieras
Tänään ei ole enää yleinen kauppasunnuntai mutta osa kaupoista on auki lääninhallituksen myöntämällä poikkeusluvalla Itä-Suomen, Länsi-Suomen ja Etelä-Suomen lääneissä. Poikkeuslupa on myönnetty venäläisten turistien takia jotka viettävät täällä Suomessa joululomaansa.
Lisäksi pienet kaupat ja taajamien ulkopuolella sijaitsevat kaupat saavat olla auki kuten muutenkin sunnuntaisin.
Pidetään tämä ylhäällä kiitos!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Tänään ei ole enää yleinen kauppasunnuntai mutta osa kaupoista on auki lääninhallituksen myöntämällä poikkeusluvalla Itä-Suomen, Länsi-Suomen ja Etelä-Suomen lääneissä. Poikkeuslupa on myönnetty venäläisten turistien takia jotka viettävät täällä Suomessa joululomaansa.
Lisäksi pienet kaupat ja taajamien ulkopuolella sijaitsevat kaupat saavat olla auki kuten muutenkin sunnuntaisin.
Pidetään tämä ylhäällä kiitos!

tarkoittaen?mitkä kaupat siis auki?
 
Osa kaupoista poikkeusluvalla auki
4.1.2009 7:59

Vähittäiskaupat saavat tänään olla auki poikkeusluvan turvin monissa osin Suomea.

Lääninhallitukset ovat myöntäneet lupia matkailuun liittyvillä perusteilla. Suomessa on nyt runsaasti etenkin venäläisiä turisteja.

Kaupat voivat olla auki kello 12-21 pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, koko Itä-Suomen läänissä sekä Lappeenrannassa, Imatralla ja Kotkassa.

Nykyisen lain mukaan yli 400 neliön liikkeet voivat olla sunnuntaisin auki kesällä sekä marras- joulukuussa. Lääninhallitukset voivat kuitenkin erityisestä syystä myöntää poikkeuslupia. Niitä ovat pyytäneet alueiden kauppakamarit.

Itä-Suomen lääninhallitus teki päätöksen jo ennen joulua, mutta pääkaupunkiseudun sekä Turun ja Tampereen osalta poikkeusluvat myönnettiin vasta viime tingassa ennen vuodenvaihdetta.

STT
 
Tamperelaiskaupoilla on mahdollisuus olla auki ensi sunnuntaina 4. tammikuuta kello 12 - 21. Länsi-Suomen lääninhallitus on antanut aukiololle poikkeusluvan.

Aamulehden alustavien tietojen mukaan ainakin Stockmann, Anttila ja Sokos aikovat pitää ovensa auki. Myös useat pienemmät liikkeet saattavat olla auki.


Stockmannin tavaratalon johtajan Eija Vartila kertoo, että vapaaehtoisia työntekijöitä on jo ilmoittautunut enemmän kuin tarvitaankaan.

Kauppakamarin toimitusjohtaja Tommi Rasila kertoo, että lupaa haettiin vain Tampereen kaupoille, koska poikkeusta perusteltiin turisteilla. Lääninhallitus oli poikkeusluvan tarpeellisuudesta samaa mieltä.

- Arvioimme, että pitkien pyhien vuoksi Tampereella on paljon turisteja. Turisteja tulee niin ulkomailta kuin kotimaastakin, perustelee tarkastaja Joonas Rinne Länsi-Suomen lääninhallituksesta.

Poikkeuslupia myös Etelä-Suomeen

Etelä-Suomen lääninhallitus on jo myöntänyt poikkeusluvan Helsinkiin, Espooseen, Vantaalle ja Kauniaisiin sekä Forssaan, Heinolaan, Hämeenlinnaan, Lahteen, Orimattilaan, Riihimäelle ja Hyvinkäälle. Näissä kaupungeissa kaupat voivat olla auki sunnuntaina kello 12 - 21.


Poikkeusluvan myöntämistä perusteltiin matkailullisilla syillä, sillä vuodenvaihteen jälkeen Etelä-Suomessa liikkuu paljon muun muassa venäläisturisteja. Lappeenrannalle, Kotkalle ja Imatralle poikkeusluvat myönnettiin jo ennen joulua.[/b9

Palvelualojen ammattiliiton Pamin puheenjohtaja Ann Selin kummeksuu viime hetkellä myönnettyjä poikkeuslupia. Selinin mielestä venäläisiä turisteja ei voida pitää erityisenä syynä sunnuntaiaukiololle.

Aamulehti
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tamperelaiskaupoilla on mahdollisuus olla auki ensi sunnuntaina 4. tammikuuta kello 12 - 21. Länsi-Suomen lääninhallitus on antanut aukiololle poikkeusluvan.

Aamulehden alustavien tietojen mukaan ainakin Stockmann, Anttila ja Sokos aikovat pitää ovensa auki. Myös useat pienemmät liikkeet saattavat olla auki.


Stockmannin tavaratalon johtajan Eija Vartila kertoo, että vapaaehtoisia työntekijöitä on jo ilmoittautunut enemmän kuin tarvitaankaan.

Kauppakamarin toimitusjohtaja Tommi Rasila kertoo, että lupaa haettiin vain Tampereen kaupoille, koska poikkeusta perusteltiin turisteilla. Lääninhallitus oli poikkeusluvan tarpeellisuudesta samaa mieltä.

- Arvioimme, että pitkien pyhien vuoksi Tampereella on paljon turisteja. Turisteja tulee niin ulkomailta kuin kotimaastakin, perustelee tarkastaja Joonas Rinne Länsi-Suomen lääninhallituksesta.

Poikkeuslupia myös Etelä-Suomeen

Etelä-Suomen lääninhallitus on jo myöntänyt poikkeusluvan Helsinkiin, Espooseen, Vantaalle ja Kauniaisiin sekä Forssaan, Heinolaan, Hämeenlinnaan, Lahteen, Orimattilaan, Riihimäelle ja Hyvinkäälle. Näissä kaupungeissa kaupat voivat olla auki sunnuntaina kello 12 - 21.


Poikkeusluvan myöntämistä perusteltiin matkailullisilla syillä, sillä vuodenvaihteen jälkeen Etelä-Suomessa liikkuu paljon muun muassa venäläisturisteja. Lappeenrannalle, Kotkalle ja Imatralle poikkeusluvat myönnettiin jo ennen joulua.

Palvelualojen ammattiliiton Pamin puheenjohtaja Ann Selin kummeksuu viime hetkellä myönnettyjä poikkeuslupia. Selinin mielestä venäläisiä turisteja ei voida pitää erityisenä syynä sunnuntaiaukiololle.

Aamulehti

 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Tänään ei ole enää yleinen kauppasunnuntai mutta osa kaupoista on auki lääninhallituksen myöntämällä poikkeusluvalla Itä-Suomen, Länsi-Suomen ja Etelä-Suomen lääneissä. Poikkeuslupa on myönnetty venäläisten turistien takia jotka viettävät täällä Suomessa joululomaansa.
Lisäksi pienet kaupat ja taajamien ulkopuolella sijaitsevat kaupat saavat olla auki kuten muutenkin sunnuntaisin.
Pidetään tämä ylhäällä kiitos!

tarkoittaen?mitkä kaupat siis auki?

No ilmeisesti ne kaupat jotka ovat hakeneet poikkeuslupaa. Ei ole mitään sääntöä. Esim Ikea Vantaa ja Espoo ovat auki mutta Raisio ei.
Lappia ei mainittu siinä uutisessa jonka luin mutta siellä on varmasti nyt turisteja niin paljon että ovat sen takia auki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Tänään ei ole enää yleinen kauppasunnuntai mutta osa kaupoista on auki lääninhallituksen myöntämällä poikkeusluvalla Itä-Suomen, Länsi-Suomen ja Etelä-Suomen lääneissä. Poikkeuslupa on myönnetty venäläisten turistien takia jotka viettävät täällä Suomessa joululomaansa.
Lisäksi pienet kaupat ja taajamien ulkopuolella sijaitsevat kaupat saavat olla auki kuten muutenkin sunnuntaisin.
Pidetään tämä ylhäällä kiitos!

tarkoittaen?mitkä kaupat siis auki?

No ilmeisesti ne kaupat jotka ovat hakeneet poikkeuslupaa. Ei ole mitään sääntöä. Esim Ikea Vantaa ja Espoo ovat auki mutta Raisio ei.
Lappia ei mainittu siinä uutisessa jonka luin mutta siellä on varmasti nyt turisteja niin paljon että ovat sen takia auki.

Ovat nimenomaan venäläisten takia auki. On pakkasukkokin heitä varten.
 
Tampereella oli mainittujen lisäksi myös Prisma auki, mutta Turtolan Citymarket taas ei ollut.. tuli melkein jonoa kun kaikki kävivät autolla katsomassa, onko se auki vai ei.
 
Ei siis kannata luulla mitään vaan tarkistaa ko. kaupan sivuilta onko tänään auki vai ei.
Poikkeuslupia on haettu ja myönnetty matkailullisilla perusteilla. Turtolan CM on aikansa elänyt paikka, tuskin turistit sinne eksyy.
 

Similar threads

O
Viestiä
0
Luettu
341
Aihe vapaa
osaako joku puhua venäjää?
O

Yhteistyössä