TIETOA? Maalla elänyt kissa kaupunkiasuntoon???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miia

Vieras
Heippa!

Meillä vanhemmilla sellainen tilanne, että kissalle pitäisi löytää uusi koti allergian vuoksi. Vanhempani asuvat maaseudulla, jossa kissa on tottunut liikkumaan vapaasti ulkona ja omakotitalossa muutoinkin tilaa on ollut.

Uutta kotia ei etsinnöistä huolimatta ole löytynyt, joten minä pohdiskelen, olisiko se kissalle älytöntä kidutusta ottaa se tänne kaupunkiasuntooni? Mulla on pieni kaksio, lasitetulla parvekkeella.

Mielipiteitä, tietoa, kokemuksia?

Ekat viikot ja jopa kuukaudet voi olla tuskallista aikaa, niin kissalle ko omistajallekki :xmas: Mutta kyllä se kissa tottuu... Jos muuten on asiat ok. Oiskai se näppärää jos sitä vois ulkona käyttää vaikka joka päiväki, narun päässä... Mulla tuo villikissa lähti maalta minun matkassa kaupunkiin aikanaan, oli pienen pieni pentu tosin sillon. Eka oli hankalaa ja vaikeaa jo senki takia että tosiaan on villikissa, tottu kyllä.. Sitte pääsi takasin maalle ko itekki täällä landella vietän aikaa enemmän nykyään, mutta jos mennään kaupunkiin niin ihan nätisti se sielläki viihtyy. Tosin käyttäytyy villimmin ja tuhoja tullee enemmän.

Kissa on vähän yli vuoden ikäinen.

Olen päivät töissä, mitäköhän tuhoja se täällä keksisi sillä välin tehdä ja kuinka raskaasti tulisi ottamaan asuinpaikan muutoksen :/ Mietin, että pitäisikö hommata sille kaveri, olisi eräs tuttu kissa jota voisin kysyä itselleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
ja sun pitäis olla sit valmis tarjoomaan pysyvä koti jos luokses otat. Entä jos asiat ei toimi? toinen kodinvaihto on kissalle jo liikaa.

Juu siis ihan pysyvästi muuttaisikin minun luokseni, mutta ennen mitään siirtoja haluankin tietoa ja kokemuksia asiasta. Eli että onko tuo nyt silkkaa kiduttamista, vai VOIKO asunnonvaihdos toimia... Eli että kannattaako edes harkita tätä. Ja entä jos kissa ei sopeudu???! Voiko sitä pitää väkisin tässä asunnossa, vai miten? :(

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
meillä levitteli roskiksista roskat, aukoi kaappien ovet, repi petivaatteet pois sängystä, kiipeili verhoissa, repi matot vaikka oli raapimapuu ja leluja.

meillä tehdään tätä ihan sisäkissojen voimin :laugh:

Alku tuollaisessa tilanteessa on varmaan vaikeaa ja vie pitkään tottua sisäkissaksi, mutta ei mahdotonta. Siellä on kuitenkin lasitettu parveke jolla kissa voi ulkoilmaa haistella, se auttaa asiaa paljon

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Miten ois sellanen totuttelu? Otat sen hetkiksi kerrallaan käymään uudessa kodissa ja sitte pidennät vierailuja ja lopulta se jää sinne kokonaan?

Välimatkaa on melko reippaasti, joten onko sekin sitten kissalle pahasta matkata edestakas? Mietin, että otan sen nyt muutamaksi päiväksi ja jos tuntuu sopeutuvan, niin jää kertalaakista asumaan tänne. jos tuntuu hankalalta, niin sitten kai pitää koittaa tota totuttelua / luopua ajatuksesta. :|

meille tuli 10vuotias kissa viettämään eläkepäiviä. oli ollu sujuvasti välillä sisäkissana ja ulkokissana. kyllä kissa sopeutuu, mutta ensimmäiset kuukaudet voi olla raastavia...

Samaa mieltä, että luultavasti sopeutuu hyvin. Meillä ainakin näin kävi aikoinaan, ja hienosti meni alun jälkeen. :) Eli kannattaa kyllä kokeilla, ettei heti piikille toista veisi, kun kuitenkin nuori ja terve kissa.

Suurin osa löytöeläintaloista haetuista kissoista on ollut jossain elämänsä vaiheessa ulkokissoja. Omassa lähipiirissäni näitä löytöläisiä on/on ollut useampia ja kaikki ovat tottuneet sisäkissan elämään ilman mitään kummempia vaikeuksia. Uskoakseni noin nuori kissa sopeutuu sisäkissan elämään helposti. Sille vaan pitää järjestää toimintaa sisätiloihin ja valjasteluakin kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Eivät kaikki sopeudu, mutta se selviää vasta kun kokeilee. Meillä ei tuo burma enää sopeutuisi sisällä eläjäksi, se kärsisi liian kovasta stressistä jos ei pääsisi ulos. Kyse ei ole mistään muutaman kuukauden kärsimyksestä, vaan tuo kissa jaksoi esim. harjoitella pari vuotta että sai kylmälle ulkokuistille johtavan oven auki sen jälkeen kun olin kääntänyt kahvan ylöspäin. Toiset yksilöt ovat sinnikkäämpiä kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Eivät kaikki sopeudu, mutta se selviää vasta kun kokeilee. Meillä ei tuo burma enää sopeutuisi sisällä eläjäksi, se kärsisi liian kovasta stressistä jos ei pääsisi ulos. Kyse ei ole mistään muutaman kuukauden kärsimyksestä, vaan tuo kissa jaksoi esim. harjoitella pari vuotta että sai kylmälle ulkokuistille johtavan oven auki sen jälkeen kun olin kääntänyt kahvan ylöspäin. Toiset yksilöt ovat sinnikkäämpiä kuin toiset.

:/
Ei haluttaisi turhaan kissaa rääkätäkään, mutta vaihtoehdot melko vähissä.
No, tosiaan täytyy kokeilla miten alkaa sopeutua. Toisaalta en todellakaan haluaisi asuntoa remonttikuntoon, varsinkin kun ei ole oma vaan vuokra.
Kuinkahan paljon tuo parveke auttaa sopeutumaan - kun saa siis sitä ulkoilmaa ja maisemia nähdä?

Kaikki kissat eivät tuonlaiseen muutokseen sopeudu. Meillä oli kaksi kissaa maalla, eikä ne koskaan olleet olleet autossa. Ne olivat enimmäkseen ulkosalla vaapaana. Muutimme pääkaupunkiseudulle kerrostaloon, kissat tulivat mukaan. Hermostuivat autokuljetuksesta jo niin, että paskoivat kaikki paikat. Ihan ripulille menivät. Sama jatkui uudessa asunnossamme, eivät kestäneet olla sisällä, muutamassa huoneessa ja siinä kaupungin hälyssä. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin viedä ne piikille. Kyllä tuntui pahalta, molemmat asiat; kissan kärsimys muutosta sekä piikille vienti. Enää en moiseen lähtisi, ihan eläimen parasta ajatellen. Mutta kaikki eivät samalla tavoin reagoi. Nuo löytökissat on kyllä yleensä siamalta alueelta kuin mihin ne viedään löytämisen jälkeen, joten kyllä ne aikuiset kissat pitäisi päästä ulkokissaksi jos ovat sitä olleet aiemminkin. Pentuiässä oleva vielä tokenee vaikka kerrostaloon joutuisikin. Eikö kukaan naapureista olisi halukas ottamaan kissaa itselleen, tai laita lähikauppojen seinille ilmoituksia!

Kannattaa varmaankin ensin totuttaa kunnolla sisätiloihin ennen kuin päästää parvekkeelle. Siellä kun voi iskeä se halu ulos ja totuttautuminen sisäkissan elämään vaikeutua. Mutta kokonaisuutena tuottaa lasitettu parveke varmasti katille iloa, kunhan ensin tottuu sisäelämään.

Yhteistyössä