Tietoa/kokemuksia kalvokiinnitteisestä napanuorasta?

Tietääkö kukaan minkä takia osa napanuorista on kalvokiinnitteistä, kuinka yleistä se on ja jos yhdessä raskaudessa ollut kalvokiinnitteinen napanuora niin kuinka usein "vaiva" jatkuu? Keskimmäisen lapsen odotuksessa oli sellainen ja sen verran onnistuin sillon netistä löytää tietoa, että pahimmassa tapauksessa se olis jo odotusaikana revennyt irti ja kumpikin oltaisiin kuoltu. Meillä kun se huomattiin vasta tytön synnyttyä...
 
Meillä oli kalvokiinnitteinen napanuora kun toista tyttöä odotin. Asia huomattiin vasta synnytyksen jälkeen, kun istukkaa alettiin irrotella ja meinasi napanuora irrota ilman istukkaa. Itseäni asia huoletti, mutta kätilö sanoi sen olevan normaalia joskin harvinaista. (olikohan 1-3%) Ja lapsi oli kuitenkin hyvän kokoinen (4090g, 52cm) että kasvuun ei vaikuttanut. Ei sen kummemin kuulemma ole riskiä että toistuu.
Kolmatta odottaessa kyselin ultrassa lääkäriltä että katsoo napanuoran tilanteen ja normaali oli silloin. Nyt neljättä odottaessa en ole enää osannut pelätä asiaa.

AIHA rv 29+4
 
Jos on kalvokiinnitteinen napanuora, nähdään usein sikiön sydänäänikäyrässä tietyntyyppisiä laskuja, joista kokenut lääkäri voi aavistaa ja ennakoida että kyseessä on tuollainen napanuora.
Mutta normaali raskaudessa harvemmin käyrillä käydään joten lähes aina vasta syntymän jälkeen tuo kalvokiinnitteisyys havaitaan.
On raskauskohtainen aivan sattuma, ja ei mitenkään toistuva seuraavissa.

Mulla oli kalvokiinnitteinen napanuora raskaudessa ja se ei kestänyt istukan ulosvetoa joten jouduin nukutukseen ja istukan käsinirroitukseen.
Jälkikäteen kätilö sanoi että mulla oli tuuria että yleensäkin raskaus meni loppuun. Tiedä sitten oliko mutu tietoa vai faktaa. Hiukan kyllä pelästytti.
Poika syntyi rv41+4 ja painoi 4kg.
 
B-7
Mun kolmannella todettiin myös synnytyksen jälkeen kalvokiinnitteinen napanuora.hain siitä kovin tietoja ja kaikista sai sen käsityksen ettei vauva välttämättä kasvaisi hyvin ja raskaus ei menisi loppuun asti.
Mutta niin meiläkin tyttö syntyi rv 40+3 ja vielä 4055g painoisena.
Kukaan synnärillä ei noteeranut asiaa vaan oikeastaan kotiin saadusta synnytyskertomuksesta sen vasta sain tietää.Kyselin myös neuvolasta ym mutta mitään syytä,toistuvuutta,riskejä,näkyykö ultrassa tai muuta tarkkaa tietoa en sanut mistään.
 
Mulla oli myös ensimmäisessä raskaudessa kalvokiinnikkeinen napanuora,asia todettiin myös vasta tytön syntymän jälkeen. Epäilys heräsi kun tyttö vaikutti niin pieneltä viikkoihin nähden,ja sitten sydänkäyrässä rupesi tulemaan selkeitä laskuja,mistä päädyttiin sitten kiireelliseen sektioon RV 37+5. Painoa neidillä oli 1988g ja 45cm eli ei ollut saanut tarpeeksi ravintoa.
Nyt kun odotan kakkosta syntyväksi,kysyin lääkäriltä voiko tämä uusiutua,niin lääkäri tokas että ei pitäisi mutta jos uusiutuu niin kannattaa rueta lottoamaan :)
 

Yhteistyössä